• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultural Memory through Remediation and Its Pedagogical Using from the Historical and Systematic Perspective

Research Project

Project/Area Number 19K02498
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Yamana Jun  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (80240050)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育 / 集合的記憶 / 文化的記憶 / 想起文化 / リメディエーション / ビルドゥング / メモリー・スタディーズ / 記憶の教育学 / 表象(リプリゼンテーション) / 記憶の教育学(メモリー・ペダゴジー) / 想起 / メモリー・ペダゴジー
Outline of Research at the Start

本研究は、記憶と想起に関して最も活発に議論を展開している文化科学におけるメモリー・スタディーズの研究蓄積に注目しつつ、広島の原爆投下に関する事例を中心として、被爆証言者不在の時代を目前とした現代において新たな「リメディエーション」(=様々な媒体を通じた記憶伝承の変容)が形成されている現象を、その歴史的文脈も視野に入れつつ体系的に考察を試みるものである。具体的には「次世代と描く原爆の絵プロジェクト」の演劇化および「被爆体験継承プログラム」を主たる考察対象として、活動の動向とそれにかかわる人びとの意識を調査するとともに、広島の「リメディエーション」の歴史におけるこうした活動の意義を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This research project is part of an attempt to construct a "Memory Pedagogy" by bridging educational studies and memory studies. Specifically, the research project focused on the transmission of memory regarding the atomic bombing of Hiroshima. Based on the theoretical consideration of Memory Studies, the educational project "Pictures of Atomic Bomb" and its theatricalization were interpreted as the phenomenon of new "remediation" (i.e., the transformation of collective memories through various media) in the present era. In the age of witness-lessness regarding the Second World War, I explored the possibility of co-constructing cultural memories for future generations through education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

集合的記憶論は多様であるために全体像を把握することが難しい。そうしたなかで、本研究はこの分野に関するドイツの包括的な理論書の邦訳作業を通して、メモリー・スタディーズの基礎を確認することから始めた。本研究の学術的意義は、そのことを通してより確実に記憶研究のうちに教育学を位置づけたことにある。また、そのような研究活動を通して、とくに日独を中心した国際的な共同活動のネットワークを築くことができた。さらに、本研究はとくにカタストロフィの集合的記憶と向き合う教育現場の活動(防災教育、平和教育、環境教育等)を理解し、また改善するための示唆を含んいる。その点に本研究の社会的意義を見出すことができる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 9 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 記憶の教育学の構築に向けて――その理論と実践2022

    • Author(s)
      山名 淳
    • Journal Title

      三田教育研究

      Volume: 30 Pages: 4-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] カタストロフィの想起文化と教育――〈メモリー・ペダゴジー〉モデルから平和教育を考える2022

    • Author(s)
      山名 淳
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 31 Pages: 50-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Encountering Absurdity Through Theater2022

    • Author(s)
      Jun Yamana
    • Journal Title

      Wigger, Lothar/Dirnberger, Maire (eds.), Remembrance - Responsibility - Reconciliation. New Challenges for Education in Germany and Japan

      Volume: - Pages: 157-167

    • DOI

      10.1007/978-3-662-64185-9_11

    • ISBN
      9783662641842, 9783662641859
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Catastrophe, commemoration and education: On the concept of memory pedagogy2020

    • Author(s)
      Yamana Jun
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: 52 Issue: 13 Pages: 1375-1387

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1773795

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 矢野智司『歓待と戦争の教育学』2020

    • Author(s)
      山名 淳
    • Journal Title

      『教育学研究』

      Volume: 87 Pages: 245-247

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 司会によるコメントと討議の総括(研究討議 HIROSHIMAという記憶の継承と和解)2020

    • Author(s)
      山名 淳
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 121 Pages: 19-24

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Educational Theory of “Hiroshima” after the “Memory Turn”: Summary of the Symposium and Moderator’s Comments2020

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 5 Pages: 52-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 記憶・想起と人間形成2020

    • Author(s)
      ヴィガー,L. (山名淳訳)
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 167-177

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 司会によるコメントと討論の総括(研究討議 HIROSHIMAという記憶の継承と和解)2020

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 19-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Memory Pedagogy in Japan: Repraesentation und Uebersetzung von Erinnerung am Beispiel des Projekts "Gemaelde der Atombombe" in Hiroshima.2023

    • Author(s)
      Yamana, jun
    • Organizer
      Vorlesung der Erziehungswissenschaft an der Johann Wolfgang Goethe Universitaet Frankfurt, Germany
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 記憶を〈かたち〉にする──「原爆の絵」プロジェクトから考える〈厄災ミュージアム〉の課題と展望2023

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      アジアの災禍とアートWorkshop「記憶継承の生態系」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 二重の多声性と「翻訳」の場としての国語教育――カタストロフィの想起物語と教育を架橋する試み2022

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      第143回全国大学国語教育学会年次大会ラウンドテーブル「国語科教育と教育哲学──探究的な対話をどう実現するか」(代表:渡辺哲男)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Memory Pedagogy in the Context of International Research Exchanges2022

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      2022 Annual Conference of KPES "A Pedagogy of 'Touching' in the Viral Era,” Seoul National University, Korea
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What is Memory Pedagogy?2022

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      Educational Philosophy Lecture at Inha University, Korea
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 記憶の教育学――その理論と実践2022

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      三田教育学会研究会(2022年3月12日、慶應義塾大学、オンライン形式)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カタストロフィの想起文化と教育--〈メモリー・ペダゴジー〉モデルから平和教育を考える2021

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回大会シンポジウム「新しい時代を切り拓く平和教育のあり方について」(2021年6月26日、琉球大学、オンライン形式)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 災害記憶の継承に関する理論的課題 ――〈伝える〉ことと教育の間を考える2021

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      令和3年度防災教育推進セミナー(2021年8月20日、独立行政法人教職員支援機構、オンライン形式)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 伝達と創造--「原爆の絵」プロジェクトを通して想起と想像を考える2021

    • Author(s)
      山名淳, 小野文生, 古波藏香, 濱本潤毅, 久島怜, 一ノ間照美, 岡田友梨, 川﨑あすか
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会コロキウム3 (2021年9月6日-13日、立教大学、オンライン形式)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] カタストロフィ表現の〈空白〉とどう向き合うか ーー想起文化の10年から100年への途上で2021

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      SHIRAKAWA WEEK 2020(福島県白河市シンポジウム)「復興・創生を背負わされてきた子どもたちの現在と未来」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 厄災を表現すること――「原爆の絵」プロジェクトにおけるコミュニケーション的記憶と文化的記憶2020

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      2019年度神戸市外国語大学魅力発信事業「原爆を記憶する――「文化・メディア・教育」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Catastrophe Museum as Educational Institution of Cultural Memory: The Case of the Great Hanshin-Awaji Earthquake of 1995 from the Perspective of Memory Pedagogy.2019

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      Third Annual Memory Studies Association Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Encountering Absurdity through Theater: An Essay on Remembering and Education of the Atomic Bomb in Hiroshima.2019

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      Remembrance, Responsibility, Reconciliation: New Challenges for Education in Germany and Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 研究討議 HIROSHIMAという記憶の継承と和解 司会コメント2019

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Remembrance, Responsibility, Reconciliation: Challenges for Education in Germany and Japan (Yamana, Jun, Encountering Absurdity through Theater: An Essay on Remembering and Education about the Atomic Bomb in Hiroshima, pp. 157 - 167.2022

    • Author(s)
      Wigger, Lothar / Dirnbeger, Marie (eds.)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      J.B. Metzler: Stuttgart
    • ISBN
      9783662641842
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『記憶と想起の教育学――メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      山名淳 編
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251674
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『集合的記憶と想起文化――メモリー・スタディーズ入門』2022

    • Author(s)
      エアル,アストリッド(山名淳 訳)
    • Total Pages
      338
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801006621
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 伝達と創造--「原爆の絵」プロジェクトを通して想起と想像を考える(教育思想史学会第31回大会コロキウム3報告書)2022

    • Author(s)
      山名淳編
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      -
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Remembrance - Responsibility - Reconciliation. New Challenges for Education in Germany and Japan2021

    • Author(s)
      Lothar Wigger / Marie Dirnberger (eds.) (山名は分担執筆)
    • Publisher
      Verlag J.B. Metzler
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi