• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ドイツにおける「責任ある研究・イノベーション(RRI)」教育の制度論的研究

Research Project

Project/Area Number 19K02500
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

藤井 基貴  静岡大学, 教育学部, 准教授 (80512532)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords研究公正 / 研究倫理 / インテグリティ / 研究倫理教育 / モラル / 学問の自由 / ドイツ / RRI / 責任ある研究 / イノベーション
Outline of Research at the Start

本研究は、2014年より「責任ある研究とイノベーション」(Responsible Research and Innovation、RRI)の両立を標榜する欧州のなかで、研究者及び研究機関による自律分散型の学術システムを基盤とするドイツの取組に注目し、その研究者育成・研修プログラム(RRI教育)の理念及び制度論的特徴を分析することによって、我が国の制度設計、システム構築、教育プログラム開発の参照となる学術的知見の提示を目指すものである。

Outline of Annual Research Achievements

科学技術・学術研究の高度化・複雑化に伴い、研究不正行為の低減(発生予防及び対応)が世界各国の課題となっている。我が国でも研究倫理教育の確実な実施による「研究公正システム」の改善・構築が急がれている。その一方で、過去の事例に即したコンプライアンス型の予防教育や罰則強化が行き過ぎることで、先端的・革新的な研究活動への意欲や取組が阻害されることも懸念されている(松澤孝明, 2014)。本研究の目的は、2014年より「責任ある研究とイノベーション」(Responsible Research and Innovation, 以下RRI)の両立を標榜する欧州のなかで、研究者及び研究機関による自律分散型の学術システムを基盤とするドイツの取組に注目し、その研究者育成・研修プログラム(以下、RRI教育)の理念及び制度論的特徴を分析することによって、我が国の制度設計、システム構築、教育プログラム開発の参照となる学術的知見を提示することにある。2023年度においては研究倫理教育プログラムの開発の一環として社会的リスクに関わるジレンマ教材の開発分析、生成AIを活用した研究活動の課題、「公共」や「尊厳」に関する概念的分析等について調査を行った。また、研究倫理教育の基盤となる道徳理論や他分野におけるインテグリティ教育との共通点や相違点などについて関連学会で報告を行い、情報収集及び成果発表につとめた。生成AIと研究公正については公正研究推進協会(APRIN)において成果の一部報告を行うとともに、論文化に向けた作業を進めている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

欧州での現地調査を予定していたものの受け入れ予定の教員とのスケジュールの折り合いがうつかず翌年度へ延期したため

Strategy for Future Research Activity

9月までに欧州での現地調査を行うとともに、その成果を論文としてまとめる。あわせてRRIをめぐる新たな課題となっている生成AIと研究公正との関わりについての考察を論文化する。研究倫理教育の教材化についてはこれまでにえられた知見をもとにして、5月にモデルを試行し、アンケートによって効果や課題点について明らかにする。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (18 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 7 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (10 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ドイツ大学長会議/ドイツ研究振興協会/フンボルト財団(ドイツ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オウル大学(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オマハ大学(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ドイツ大学長会議/ドイツ研究振興協会/フンボルト財団(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オウル大学(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オマハ大学(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] マインツ大学/ドイツ大学長会議/ドイツ研究振興協会(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] マインツ大学/ドイツ大学長会議(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ガジャマダ大学(インドネシア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学/カリフォルニア大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ドイツ研究振興協会/ミュンヘン工科大学/フンボルト大学(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] On the Treatment of “Human Dignity” in High School Civics "Public" (2) : Focusing on the Course of Study and Textbooks:2024

    • Author(s)
      藤井 基貴、鵜飼 峻二
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 34 Pages: 109-117

    • DOI

      10.14945/0002000275

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000275

    • Year and Date
      2024-03-11
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research trends of "Blended Learning" in Japan : A Review of Blended Learning Research for the Vision of Post-Corona International Education2023

    • Author(s)
      濤岡 優、藤井 基貴、小野 詩紀子、堀江 未来
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 21-31

    • DOI

      10.14945/00029420

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14527

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Possibility of P4C (Philosophy for/with Children) in High School Civics "Public" : Focusing on Textbook Analysis2023

    • Author(s)
      藤井 基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 144-151

    • DOI

      10.14945/00029433

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14540

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] On the Treatment of “Human Dignity” in the High School Civics Subject “Public” : Groundwork for the Examination of the Challenges and Possibilities for Educational Practices on “Human Dignity”2023

    • Author(s)
      鵜飼 峻二、藤井 基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 131-143

    • DOI

      10.14945/0002000175

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000175

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳教育と防災教育2023

    • Author(s)
      林泰成 藤井基貴
    • Journal Title

      道徳教育論叢

      Volume: 1 Pages: 101-110

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における国際教育交流分野の人事公募に関する調査研究2022

    • Author(s)
      藤井 基貴、太田 知彩、髙木 ひとみ、星野 晶成
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 18 Pages: 119-127

    • DOI

      10.14945/00028810

    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13900

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] International collaborative learning on SDGs : Achievements and challenges of the online short-term program in collaboration with the University of Oulu, Finland2022

    • Author(s)
      濤岡 優、藤井 基貴、植松 希世子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 54 Pages: 211-224

    • DOI

      10.14945/00029272

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14378

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 哲学的大学像の再考 : デカルト、カント、サクラエビ2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      近代教育フォーラム = Forum on modern education

      Volume: 32 Pages: 73-80

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代的な諸課題に道徳教育はどう応えるか ―「防災道徳」の授業開発から考える―2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 342 Pages: 89-99

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における国際教育交流分野の「第三領域」に関する研究動向2021

    • Author(s)
      藤井基貴、太田知彩、髙木ひとみ、星野晶成
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 17 Pages: 111-119

    • DOI

      10.14945/00028091

    • NAID

      120006999383

    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13166

    • Year and Date
      2021-03-18
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン・オンデマンドツールを活用した教職授業「教育の原理」の授業改善 : ディスカッションの促進と運営における課題解決の試み2021

    • Author(s)
      藤井基貴、中村美智太郎、松尾由希子、鈴木希実、野澤俊介、渡邊賢人
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 17 Pages: 169-185

    • DOI

      10.14945/00028097

    • NAID

      120006999376

    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13172

    • Year and Date
      2021-03-18
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] X Student Ambassador Program /Global Leadership Program2021

    • Author(s)
      松田 紀子、藤井 基貴
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 4 年次報告 Pages: 43-44

    • DOI

      10.14945/00028615

    • NAID

      120007190719

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13703

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける研究公正と「学問の自由」(2) : 電子ジャーナル問題をめぐるオープンアクセス化と二次公開2020

    • Author(s)
      藤井基貴・栗島智明
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 71 Pages: 94-107

    • DOI

      10.14945/00027830

    • NAID

      120006951300

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12901

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Capturing International Educational Exchange as "Third Space" and Its Dilemma  -A Case of Faculty Staff Employment at Japanese Universities-2024

    • Author(s)
      kinari Hoshino, Kazusa Ota, Hitomi Takaki, Motoki Fujii
    • Organizer
      The 68th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人文社会科学研究における生成AI2024

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      2023年度全国公正研究推進会議
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ユース選手を対象としたスポーツ・インテグリティ教材の開発と評価 ―道徳教育における基礎理論の応用―2023

    • Author(s)
      安永大地 藤井基貴
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 「ブレンデッド・ラーニング」の概念形成に関する考察―ポスト・コロナ時代における異文化間教育実践の「再」構築に向けて―2022

    • Author(s)
      堀江未来・藤井基貴・小野詩紀子・松本哲彦
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 国際教育交流分野における「第三領域(third space)の研究―日本における近年の研究動向と人事公募の現状と課題について―2022

    • Author(s)
      藤井基貴・高木ひとみ・太田知彩・星野晶成
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 世界市民主義とパトリオティスムス ― カントとその周辺の教育思想2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 品性教育の理論に基づくスポーツ・インテグリティ教材の開発・普及・評価2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      2021年度日本卓球協会スポーツ医・科学委員会研究発表
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育と防災教育2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Online SDGs Education Program under COVID-19 Pandemic: Implementation of the Shizuoka University Student Ambassador and Global leadership Programs2021

    • Author(s)
      Motoki Fujii, Noriko Matsuda, Yu Namioka, Shinshin Jo
    • Organizer
      9th International ESD Forum 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Title: Developments and Practices of the Risk Education Program for “Complex Disasters” Using Online Teaching Materials2020

    • Author(s)
      Motoki Fujii
    • Organizer
      8th International ESD Forum 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 卓球アスリート及び指導者に向けた「スポーツ・インテグリティー」 教育プログラムの開発2020

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      2020年度日本卓球協会スポーツ医・科学委員会研究発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 防災を通した「主体的・対話的で深い学び」の実現2020

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      安全教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Husserl and "KAIZO"2019

    • Author(s)
      Motoki Fujii
    • Organizer
      Husserl in Japan: Global Studies in Philosophy and Religion
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A Development of Education Program for SDGs:From Local to Global Point of View2019

    • Author(s)
      Motoki Fujii, Nozomi Suzuki, Shunsuke Nozawa, Kento Watanabe
    • Organizer
      Inter-Academia ASIA
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの問いではじめる!哲学対話の道徳授業2023

    • Author(s)
      杉本遼、町田晃大、藤井基貴、高宮正貴
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184487192
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] スポーツ・インテグリティ入門(卓球編)2022

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      静岡大学現代教育研究所
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 続・道徳教育はいかにあるべきか2022

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会編(走井洋一, 水野雄司, 貝塚茂樹, 江島顕一, 緒賀正浩, 桑嶋晋平, 高宮正貴, 古川雄嗣, 酒井健太朗, 馬場勝, 荒木寿友, 藤井基貴, 木下美紀, 木原一彰, 荒木, 西野真由美, 足立佳菜, 関根明伸 )
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623094820
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学問の自由の国際比較2022

    • Author(s)
      羽田 貴史、松田 浩、宮田 由紀夫
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000615235
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育の変遷・展開・展望2021

    • Author(s)
      日本道徳教育学会全集編集委員会、押谷 由夫、貝塚 茂樹、高島 元洋、毛内 嘉威
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762030864
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 小学校教育用語辞典2021

    • Author(s)
      細尾萌子、柏木智子
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623090795
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 自律的思考を促すスポーツ・インテグリティ教育2021

    • Author(s)
      藤井基貴、村越真、中村美智太郎、塩田真吾、満下健太、安永太地
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      静岡学術出版
    • ISBN
      9784864741484
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小学校教育用語事典2021

    • Author(s)
      細尾萌子、柏木智子、赤沢早人、荒木寿友、伊藤陽一、岡田広示、久保田健一郎、向後礼子、諏訪英広、高木亮、高田純、武井哲郎、田部絢子、知念渉、冨岡勝、樋口とみ子、椋田善之、森田真樹、山内清郎、山本智子、渡辺高裕、藤井基貴ほか
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090792
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育の理論と方法2020

    • Author(s)
      走井洋一編著、藤井基貴、山田真由美、高宮正貴、荒木寿友、水野雄司、江島顕一、貝塚茂樹、小谷由美、足立佳菜、関根明伸、小池孝範、木原一彰、渡邉真魚、半澤嘉博
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089123
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育2019

    • Author(s)
      藤井基貴、荒木寿友
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部藤井基貴研究室

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/emfujii/

    • Related Report
      2023 Research-status Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部藤井基貴研究室

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/emfujii/profile/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi