The Development of an Educational Assessment Model for Learning Groups with Diverse Needs in the Era of Inclusive Education
Project/Area Number |
19K02503
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
樋口 裕介 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
北川 剛司 奈良教育大学, 教職開発講座, 准教授 (80710441)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | インクルーシブ教育 / 学習集団 / 教育評価 / 授業 / カリキュラム / ドイツ / 学習集団づくり / 評価指標 / 多様なニーズ / アクティブ・ラーニング / 学習評価 / 個人内評価 / インクルーシブ授業 / 特別支援教育 / 授業研究 |
Outline of Research at the Start |
インクルーシブ教育に向けて、子どもたちが同じ学級で共に学ぶということだけではなく、子ども一人ひとりのニーズに応じた学習過程なども注目されている。こうした多様なニーズのある子どもを含む学習集団での教育評価を考えるために、文献研究及び小学校や研究会などで授業研究やフィールドワークを行うとともに、教授学の盛んなドイツのインクルーシブ教育における教育評価についても調査・研究する。そうすることで、インクルーシブ教育において今日求められる教育評価を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to investigate educational assessment for learning groups that include children with diverse needs in the era of inclusive education, this study clarified the characteristics and issues to be considered by analyzing the practical teaching methods, curriculum, and evaluation in Japan, Germany, and the United States. This analysis was based on literature research, classroom observations, and fieldwork conducted in elementary schools and research groups. The research team clarified the characteristics and issues to be considered. Based on this, we developed "A Tentative Draft of Evaluation Indicators for Building Inclusive Learning Groups".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
インクルーシブ教育の時代においては、多様なニーズのある一人ひとりの子どもの学習の過程と成果を適切に評価する評価方法の多様化や、またそうした子どもの変化や成長を読みとる評価方法の開発は喫緊の課題である。そこで、本研究では、日本・ドイツ・アメリカの理論的な動向をふまえ、授業・カリキュラム・評価づくりにおける実践的な課題を明らかにするとともに、具体的な評価の指標を作成したことに意義を有している。
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Report
(5 results)
Research Products
(22 results)