• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the issue of children's rights that are not guaranteed by student guidance based on the zero-tolerance policy

Research Project

Project/Area Number 19K02510
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

ONO Masayoshi  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (30569827)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords子どもの権利 / 生活指導(生徒指導) / ゼロ・トレランス策 / 教育人権 / 新自由主義
Outline of Research at the Start

本研究は、文部科学省により示された、ゼロ・トレランスの方針(Zero Tolerance Policy 以下、ZTP)に基づく生徒指導に関する政策方針が、国内の教育行政や教育現場にどう波及しているかの解明を大きな目的とする。この目的のために、併せてフィールド調査を実施し、ZTPに基づく生徒指導が起こしている子どもの権利侵害の問題の比較研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

A research study was conducted on the formation of a policy and the practice for student guidance based on the Zero Tolerance Policy (ZTP). (1) A historical approach was used in the study to identify the policy context in which the ZTP was promoted. It was found that the ZTP policy within government policy emerged during the period of changes in the organization of the police in 1994. This then influenced policy documents related to student guidance in the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in the 1990s and 2000s. (2) In order to study that influence, this study examined student guidance policy documents in Fukuyama, Hiroshima Prefecture. This area promoted student guidance based on the ZTP. This document, "Student Guidance Handbook", needed to be legally criticized from the perspective of guaranteeing children's rights.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生徒指導や校則の内容は子どもの成長や発達の権利の保障に則うことが求められる。にもかかわらず、子どもの権利保障に矛盾する生徒指導や校則の存在が明らかになり、例えば「ブラック校則」といわれ大きな問題として取り上げられている。この研究では、子どもの権利保障と緊張関係にある生徒指導や校則の中にZTPの特質があるとし「文部科学省に出されたZTPに基づく生徒指導政策の方針の教育行政や教育現場への波及状況は、日本国内でいかようであろうか」「この生徒指導の方針の導入経緯や、校則の中身、そして校則・生徒心得の具体的運用に伴う権利侵害といった点において、地域に現れる問題状況はいかようであろうか」を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 校長はなぜ教育長に追従するのか2022

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      教育

      Volume: 914 Pages: 60-67

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ゼロ・トレランスに基づく懲戒を目的とした「特別な指導」の法学的検討 : 広島県教育委員会「生徒指導ハンドブック」の批判的検討を手掛かりに2021

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 38 Pages: 59-68

    • NAID

      40022755757

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題(その2)―「夏休み・にほんご教室」のアクション・リサーチを通じて―2021

    • Author(s)
      小野方資・宮野宏子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 1-18

    • NAID

      120007018922

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「犯罪機会論」に基づく生徒指導観の形成過程2020

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 37 Pages: 59-69

    • NAID

      40022448589

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「主体的な追従」を強いる・強いられる学校教育2020

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      教育

      Volume: 889 Pages: 37-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題2020

    • Author(s)
      小野方資・宮野宏子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 8 Pages: 11-22

    • NAID

      40022207838

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 福山市教育長が校長に対し「休職・降格願」の提出を求めた事案の教育法学的検討2021

    • Author(s)
      小野方資
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ゼロ・トレランスに基づく懲戒においての学校教育法第 11 条の解釈2019

    • Author(s)
      小野方資
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「犯罪機会論」に基づく生徒指導観の形成過程2019

    • Author(s)
      小野方資
    • Organizer
      日本生活指導学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi