An Empirical Study on Development of Teachers' Capability for Curriculum Management from the perspectives of Organizational Learning
Project/Area Number |
19K02513
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Shirayuri University (2020-2022) Teikyo University (2019) |
Principal Investigator |
NAKADA MASAHIRO 白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (20527345)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
町支 大祐 帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40755279)
坂田 哲人 大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)
荒巻 恵子 帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (80743070)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | カリキュラム・マネジメント / 教育課程 / 校内研修 / 組織マネジメント / 教科等横断的 / 学びの質保証 / 選択 / 参加 / 教員の能力開発 / 研修プログラム / 教育課程編成 / 教科横断 / 学内外資源の活用 / ミドルリーダー / 組織的な学習 / 教師の能力開発 |
Outline of Research at the Start |
本研究は「教師の組織的な学習を通したカリキュラム・マネジメント能力の開発に関する実証的研究」に取り組む。具体的には、教科間の関連を図った授業運営に学校全体で取り組んでいる海外事例の調査及び国内で先進的にカリキュラム・マネジメント研修に取り組む教育委員会・学校を対象に、その実態と個々の教師の能力開発への影響、校内での取り組み等の調査を行う。その上で、教育委員会・協力校との協働により、校内研修を核とした教師の組織的な学びを通じて、教師がカリキュラム・マネジメント能力を開発していく過程、要因、方法を明らかにし、カリキュラム・マネジメント能力の開発につながる校内研修のあり方を検討し、モデルを提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
There are high expectations for the effectiveness of curriculum management for improving teaching. Although, there is a situation in which a concrete image of the activity had not been grasped. This study clarified that the key factors of effective curriculum management are (1) the principal recognize the significance and value of curriculum management, (2) middle leaders concretize the school vision, (3) link it into practice, and (4) to secure learning opportunities that promote teachers' understanding and to secure time for teachers to exchange practices with each other as an organizational management. According to these results, we have been developing and enhancing in-house training (workshops/seminars) for designing classes from a cross-subject perspective, as well as for organizational management for school managers/leaders and middle-leaders of the schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、学問研究の基盤に立ちつつ、教育現場の実情を踏まえた新たなカリキュラム・マネジメント能力開発システムの構築を目指すものである。カリキュラム・マネジメントに対する教員の意識調査を始め、実践方法や研修内容等に関する国内外での学校訪問調査等を丁寧に行い、その成果を踏まえて、個々の教師のカリキュラム・マネジメント能力開発に向けた研修モデルの開発を目指す。また、社会的使命として、研究のプロセスや成果・課題等については、学会発表、論文発表、書籍のほか、協働する学校や教育委員会とともにアウトプットを図り、児童生徒の資質・能力を育成する教育の実現を支援する知見を提供していく。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)