• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on Social Collaborative Learning for Developing 'Creativity' - Towards the Construction of a Practical Model.

Research Project

Project/Area Number 19K02516
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionToyo Eiwa University

Principal Investigator

Ozaki Hiromi  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords創造性 / 協働性 / 関係性 / ケアリング / 概念分析 / 教えるー学ぶ / 地域貢献・社会貢献 / 学校外教育リソース / 国際比較 / 教育リソース / 「教える―学ぶ」営み / 「知」の様式の再構築 / 地域貢献 / 「教える-学ぶ」営み / 社会的協働学習 / 家庭-地域-学校の連携 / 多重知能 / 体験と知識の包括
Outline of Research at the Start

本研究は、学校と学校外の教育リソースとの連携に基づく、社会的協働学習の実践モデルを構築することで、以下の3点に特徴を持つ。
(1)学校-家庭-地域の連携に基づく「社会的協働学習」実践が持つ教育的意義・効果についての(1)理論分析と実践調査、(2)国際比較を包含した体系的研究である。
(2)「学校外教育リソース」「教育エージェント」という新たな概念に基づき、学校知と生活知(実践知)、体験と思考とを包含した社会教育、学校教育、家庭教育を論じることを可能にする。
(3)学校と「学校外教育リソース」との連携がもつ効果・意義・課題を明らかにしたうえで、よりよい連環を形成するための具体的なモデルを提供する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, with 'creativity' as the keyword, a comparative analysis was carried out of educational activities in Japan and other countries in which school-family-community cooperation centred on 'out-of-school educational resources' was used. Through this analysis, a basic analysis was carried out in order to construct a practical model of 'social collaborative learning' by utilising out-of-school educational resources. Specifically, the possibility of integrating the two types of knowledge was examined in response to the issue of the separation of 'school knowledge' and 'life knowledge (practical knowledge)' (separation of experience and thinking), and a way of practice based on this theory was presented. The role of educators (teachers, etc.) in the practice in question was also examined, and points to keep in mind when conducting 'social cooperative learning' were presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学校-家庭-地域の連携に基づく「社会的協働学習」実践が持つ教育的意義・効果について、理論分析と実践調査、及び国際比較を包含した体系的研究の継続的な試みである。 学校教育の役割が拡大するなかで、「チーム学校」に代表される学校内外での連携体制が模索される現状にあって、本研究はその理論的基盤と実践例を踏まえた事例研究の双方を提供する意義をもちうる。また、本研究は「創造性」キーワードとすることで、当該の社会的協働学習がもつ、新たな「知」の形式が持つ、能動的な市民形成への可能性を提示しうる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 教育における「協働」とは何か ―「ケア」の視点から「プロジェクト」概念を問うことの意義―2021

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      畠山大編「単元学習・プロジェクト型学習・新教科開発に見る教師の「カリキュラム意識」の研究」成果報告論文集

      Volume: 1

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Problems, challenges, and future perspective of philosophy of education in Japan2023

    • Author(s)
      Hiromi Ozaki
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia (PESA) Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「人間を科学する/科学を人間(化)する」 ―再構築される「知」としての「人間科学」2023

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      全国人間科学系部局連携ネットワーク 2023年度年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Philosophy of Education in Dialogue between East and West2023

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Hiromi Ozaki, Masaki Takamiya, Mitsutoshi Takayanagi, Sunji Lee, Yuhi Fujita, Michiko Aoyagi, Hirotaka Sugita, Shigeki Izawa, Jeremy Rappleye
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] デューイ著作集2 哲学2 論理学理論の研究, ほか2023

    • Author(s)
      ジョン デューイ、古屋 恵太、松下 良平
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130142021
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育2023

    • Author(s)
      下司 晶、池田賢市、松嶋哲哉、山田真由美、小山裕樹、須川公央、尾崎博美、加藤弘通、間山広朗、児島博紀、 髙宮正貴、中橋和昭、堤 優貴、安道健太郎、天野幸輔、久保研人、鹿嶋真弓、渡邉真魚、前原博幸、神戸和佳子、 廣畑光希、関根宏朗、北村佳誉
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028410
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会科学からみるSDGs2022

    • Author(s)
      桜井愛子・平体由美編、足立恭則・高崎春華・尾崎博美他著
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      小鳥遊書房
    • ISBN
      4909812806
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] The Routledge Encyclopedia of Modern Asian Educators: 1850-20002021

    • Author(s)
      Shin'ichi Suzuki 他編著
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1138933619
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] <改訂版>教職用語辞典2019

    • Author(s)
      橋本美保他
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863591851
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi