• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Types of Career Development for Teachers of Specialized Training College.

Research Project

Project/Area Number 19K02519
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

UEGAMI KAZUKI  福岡大学, 人文学部, 教授 (90549172)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀧本 知加  東海大学, 九州教養教育センター, 准教授 (10585011)
児島 功和  山梨学院大学, 経営学部, 准教授 (80574409)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords専門学校教員 / 専門学校教員のキャリア形成 / 専門学校 / 専門学校教育の質保証・向上 / キャリア形成 / 専門性 / 専門家 / キャリア形成過程
Outline of Research at the Start

本研究では、全国専門学校教育研究会加盟127校に在籍する専任教員へのアンケート調査と、専門学校7校に在籍する133名の専任教員への聞きとり調査によって質的・量的データの収集を行い、その分析を通じて専門学校教員のキャリア形成過程を類型化しその特性を明らかにしていく。本研究は、これまで焦点が当てられることがなかった専門学校教員のキャリア形成過程を対象とする初めての本格的な研究である。

Outline of Final Research Achievements

This research collected data on the career development process of a wide variety of teachers of specialized training college based on qualitative research, and based on those data, clarified the characteristics of the career development process of teachers of specialized training college .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで明らかにされてこなかった、専門学校教員のキャリア形成過程について、33名の専門学校教員への質的調査をもとに、その実態と特徴を明らかにした点が、本研究の学術的意義である。
また、専門学校教員の資質能力の向上が政策的にも実践的にも重要な課題になっており、専門学校教員の資質能力向上の体系化という政策的課題に対して、本研究は理論的根拠の一部を構築するという社会的意義も有している。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 職業社会の現代的意義について-若者の「社会化」を支える職業教育-2022

    • Author(s)
      植上一希
    • Journal Title

      介護福祉教育

      Volume: 27巻1号 Pages: 5-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門学校教員とは―専門性とキャリア形成の特徴―2022

    • Author(s)
      植上一希
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 47巻13号 Pages: 10-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] キャリア教育プログラム開発2021

    • Author(s)
      植上一希・藤野真
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集E:総合科学編

      Volume: 3 Pages: 1-262

    • NAID

      120007123839

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「実務家教員」の系譜―政策と慣行2021

    • Author(s)
      二宮祐・小山治・児島功和
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 12 Pages: 123-132

    • NAID

      120007008886

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 地方圏における専門学校の取り組みと学生の学びに関する一考察2020

    • Author(s)
      植上一希、丹田桂太
    • Journal Title

      地域共生研究

      Volume: 7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「新しい専門職」として大学で働き続けたいのは誰か : 任期の有無と仕事満足度に着目して2019

    • Author(s)
      二宮祐・小山治・浜島幸司・児島功和
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第41巻第1号 Pages: 117-126

    • NAID

      40021966524

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員のキャリア形成と専門性2020

    • Author(s)
      植上一希、佐藤昭宏、 児島功和、瀧本知加、丹田桂太
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員のライフストーリー研究― 資格教育分野の教員を対象として―2020

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員は自身の「困難」を共有できているのか?2020

    • Author(s)
      児島功和
    • Organizer
      唯物論研究協会第43回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大学生になるってどういうこと?[第2版]2022

    • Author(s)
      鈴木 学、植上 一希、藤野 真
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412440
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会教育新論2022

    • Author(s)
      牧野 篤
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093366
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 職業教育研究の諸相2020

    • Author(s)
      佐々木英一、吉留久晴、石嶺ちづる、西美江、伊藤一雄、植上一希、瀧本知加
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275164
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi