• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on career path development among young people facing social difficulties in South Korea

Research Project

Project/Area Number 19K02520
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHirosaki University (2020-2023)
Hokkaido University (2019)

Principal Investigator

Song Miran  弘前大学, 教育推進機構, 准教授 (70528314)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsオルタナティブスクール / 学校から社会への移行 / 社会的困難を生きる若者 / 代案学校 / キャリア支援 / 代案教育機関に関する法律 / 国際比較 / 韓国 / 学習権保障 / 子ども・若者 / 教育実践 / 学びの内実 / 持続可能可能な教育 / 代案学校の卒業生 / 若者 / キャリアパス構築 / 非主流社会を生きる若者 / AS卒業生 / 社会的困難 / オルタナティブスクール卒業生 / 卒業後の移行 / キャリアパス支援 / 若者のキャリアパス / 多様な学びの保障
Outline of Research at the Start

本研究は社会的困難を生きる若者の実態分析と彼・彼女らのキャリアパス構築に必要な支援のあり方、またそれを可能とする条件について、とりわけ、学校制度の周縁や外側に位置している韓国のオルタナティブスクールの卒業生を対象に明らかにする。近年韓国において、若者の失業、不安的な就労、ニートなどの急激な増加にともない、社会的困難を生きる子ども・若者の支援に対する関心が高まっている。
本研究では、第1に、社会的困難を生きる韓国の若者の実態の整理、分析を試み、第2に、とりわけ、ASで学ぶ・学んだ経験を持つ若者に焦点を当て、彼・彼女らのキャリアパス構築における支援のあり方とその特徴を明らかにすることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to empirically clarify the realities of career path construction for children and young people facing social difficulties, specifically focusing on alternative schools (AS) in South Korea, which have taken different routes from the institutional school education system.
Firstly, it became clear that graduates of AS face serious post-graduation transition problems. It was revealed that they are significantly disturbed by the linear and stable transition to careers and jobs during the post-graduation transition phase, and in many cases, the transition to society is prolonged.
Secondly, after graduating from AS, when they faced society, they encountered the barrier of an "education-oriented society" demanded by mainstream society. Despite having opposed mainstream society, they felt "unsettled" and "anxious" in the face of mainstream values and ultimately faced difficulties in compromising with or assimilating into those values.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的および社会的意義は、次の3点に集約される。第一に、一般的な教育経路とは異なる経験を持つ卒業生に焦点を当て、彼らが卒業後に直面する移行の課題や社会への適応の難しさを明らかにした点である。そして、第二に、AS卒業者が直面する困難さや、彼らが主流社会との関係でどのように向き合うかについての理解を深める上で重要な洞察を提供した点である。これにより、将来的な支援や教育政策の開発に向けた方向性が示される。そして、3点目に、国際的な共同研究への発展と、調査に基づく理論と実践の融合を通じて研究の学術の共有と拡散を実現できたことに意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (4 results) Remarks (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ソウル大学/韓国日本教育学会/韓国教育開発院(韓国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Sungkyunkwan University(成均館大学)/Prof.Jang jieun(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of South Florida/Prof.Ann M. Cranston(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Seoul National University(ソウル大学)/Prof.Yoo Sanssung(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Hongik University(弘益大学)/Dr.Cho Sungran(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The Society of Korea and Japan Education/Korean Comparative Education Society/Seoul National University(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域と世界を繋げるグローカル市民教育2024

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Journal Title

      全南教育イシュー&政策(韓国教育雑誌)

      Volume: 60 Pages: 24-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 【文献紹介】『韓国のオルタナティブスクールー子どもの生き方を支える「多様な学びの保障」へ』2022

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Journal Title

      日本比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 137-137

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの自由と大人の「協同」による教育を目指す「伴奏支援型」フリースクールーNPO法人北海道自由が丘学園の事例からー2021

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Journal Title

      The Society of Korea and Japan Education(韓国日本教育学会)

      Volume: 1 Pages: 40-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国におけるオルタナティブスクールの実態と課題2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 78 Issue: 0 Pages: 144-145

    • DOI

      10.11555/taikaip.78.0_144

    • NAID

      130007792331

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2019-07-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しいグローカル市民生の基盤としてのオルタナティブスクール2019

    • Author(s)
      宋美蘭・若原幸範・ハン・ビョル・チョン・ミンスン
    • Journal Title

      日本社会教育学会・韓国平生教育学会研究論文論

      Volume: 1号 Pages: 44-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オルタナティブスクール運動の文脈から見た「協働」と「共生」の学校・地域づくりの可能性2023

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      日本社会教育学会第47回東北・北海道研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国の「代案教育機関に関する法律」の性格と制定に至るまでの論議構図分析2023

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      基礎教育保障学会第8回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オルタナティブスクール教育実践からみる主体形成に関する一考察ー韓国の堤川ガンジー学校の事例からー2023

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      日本社会教育学会第70回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校を核とする協働と共生の地域コミュニティの創造:北海道における教育運動の事例に着目してー2022

    • Author(s)
      宋美蘭・若原幸範
    • Organizer
      The Society of Korea and Japan Education(韓国日本教育学会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国における代案学校の類型と代案教育支援法に関する動向2022

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      日本比較教育学会(第58回大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの自由と大人の「協同」による教育を目指す「伴奏支援型」フリースクールーNPO法人北海道自由が丘学園の事例からー2021

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      The Society of Korea and Japan Education(韓国日本教育学会論考集)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国・代案学校を起点とする地域教育コミュニティと持続可能な将来社会2021

    • Author(s)
      宋美蘭・若原幸範
    • Organizer
      日本社会教育学会・プロジェクト研究「SDGsと社会教育・生涯学習」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国におけるオルタナティブスクールの実態と課題 ―オルタナティブスクール卒業生の社会への移行の困難さに注目して―2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      日本教育学会(第78回)@学習院大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的困難を生きる韓国のオルタナティブスクール卒業生の実態-『非主流社会』を生きるAさんのインタビューを手掛かりに-2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      オルタナティブ教育研究会@大阪府立大学I-site
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新しいグローカル市民生の基盤としてのオルタナティブスクール2019

    • Author(s)
      宋美蘭・若原幸範・ハン・ビョル・チョン・ミンスン
    • Organizer
      日本社会教育学会・韓国平生教育学会研究大会(第11回)@韓国中央大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「協同と共生を基盤とした『もうひとつの学校』」pp.141-158『日本の共生教育』2024

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      学而社出版(韓国)2024年4月刊行予定
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「グローカル時代における学びとオルタナティブスクール:韓国の「堤川ガンジー学校」のESD実践から」pp.218-230『日本の社会教育 第67集 SDGsと社会教育・生涯学習』2023

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491053219
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 韓国のオルタナティブスクール2021

    • Author(s)
      宋 美蘭
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351582
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『SDGsと学校教育 教職概論 「包容的で質の高い教育」のために』(第7章コラム執筆)2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029158
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] https://www.skku.edu/skku/index.do

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] https://edu.snu.ac.kr/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] https://www.usf.edu/education/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] https://www.hongik.ac.kr/index.do

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] The Society of Korea and Japan Education

    • URL

      http://www.skje.co.kr/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi