Comprehensive research for the reorganization of knowledge in teacher education and the construction of a practical research-type teaching graduate school model
Project/Area Number |
19K02526
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Ochi Yasushi 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80242105)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
紅林 伸幸 常葉大学, 教育学部, 教授 (40262068)
川村 光 関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)
長谷川 哲也 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (90631854)
加藤 隆雄 南山大学, 人文学部, 教授 (20247133)
酒井 真由子 上田女子短期大学, その他部局等, 教授 (30591193)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 教職大学院 / 教師教育 / 理論と実践の往還 / ネットワーク / 研究 / 教職の専門性 / 連携・ネットワーク / 研究という手法 / 当事者研究 / 知の再編 / 教員の資質 / 知の共同体 / 自分の問い / 研究を通した学び / 実践的研究 |
Outline of Research at the Start |
教職大学院については、研究か実践・教育かを巡る対立に目が向きがちだが、むしろこの二つを統合した<実践研究>の在り方は、変化する時代において、実践を下から変革する主体(教師)を育成する上で、ますます重要になっている。ここでは「研究」を研究にかかわる多様な要素(研究調査の方法・問いの技法と構え・研究共同体のマナー)の結合体として捉え、<研究=知>に対する社会・行政・現場のニーズ、さらには、研究中心の大学院との比較も含め教職大学院のカリキュラムや教育指導の内実(その中への研究的要素の組み込み方・活かし方)を詳細に検討し、実践的研究型の教職大学院モデルの提案という最終ゴールを目指し準備を進める。
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Outline of Final Research Achievements |
Through practical reports, interview surveys, and text analysis of accreditation, We analyzed the changes in the organization, practice methods, and discourse of the graduate school of education during the process from its birth to its institutional establishment. Educational content and methods in graduate schools have changed to emphasize practice, and there have been changes such as strengthening of cooperation between universities, boards of education, and educational sites. On the other hand, it became apparent that the standardization of graduate schools for teaching is progressing and that the professional autonomy of the teaching profession is being shaken.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教職大学院について、その理念や方法、実践報告等は数多くなされているが、その実情を多面的に分析した実証研究は少ない。本研究は、教職大学院が成立することで生み出された変化について、制度や組織、実践、言説など多様な側面から実証的に分析を行うものである。とりわけ、大学院の研究スキルという資源がいかにその教育に活用されるかに関心を持ち分析を行った。大学院という場が、教育の現場や行政機関とさまざまなネットワークを介してつながり、教育の実践力向上の可能性が高まる一方で、研究力など大学独自の資源を教育力の向上にうまく接続できず、教職の専門的自律性の支えとなりえていないなどの課題が示唆された。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)