• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research for the design of career education for the purpose of achieving "A society in which all members can play an active role"

Research Project

Project/Area Number 19K02536
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

Yatagawa Rumi  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (20624266)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsキャリア教育 / ライフコース / キャリア教育プログラム開発 / 教育評価 / キャリア教育プログラム / 全員活躍 / キャリア形成 / 地域課題解決型キャリア教育 / ESDとキャリア / ジェンダー / 社会調査 / 教育社会学
Outline of Research at the Start

本研究では若年女性の就業継続回避傾向の高まりといった現象がなぜキャリア教育を受けてきたはずの世代に起こっているのかといった問題意識を起点に、彼らの将来意識形成メカニズムについて、彼らの受けてきたキャリア教育の実態との関連を中心に調査・分析を行う。
調査方法は質問紙調査とインタビュー調査の双方からアプローチする。これらの調査結果を基にして、若年世代の職業を軸とした人生設計の構築に寄与するキャリア教育の在り方を検討し、持続可能な社会形成に向けて「全員活躍」を可能とするキャリア教育の設計を提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we participated in a career education initiative in cooperation with local communities at a junior high school in a non-urban (remote island) area, created a learning program plan for integrated studies in "career education based on solving local problems," and actually tried it out in the classroom, with the aim of realizing an active society for all. The results showed an increase in positive responses in each of the six areas, and a trend toward retention throughout the three-year period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、第一に、中学校の教育現場と研究者とが協働してキャリア教育プログラムを開発したことにより、キャリア理論に偏ることなく、教育現場と地域のニーズを取り入れた、実践的な教育プログラムを構築できた点である。第二に、教育効果の測定を適宜行うことによって、生徒たちの変化を実証的に把握し、プログラムが抱える課題の発見、改善を行った点である。
キャリア教育の効果については懐疑的な目も向けられている。真に効果のある教育プログラムを構築することは、少子高齢化社会において持続可能な社会の担い手としての人材育成を可能にすることになり、全員活躍することが可能な社会の実現に寄与することができる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Development of Career Education Program for Sustainable Community on a Remote Island in Japan2023

    • Author(s)
      Rumi Yatagawa、Hideaki Kurishima
    • Journal Title

      Hawaii International Coference on Education 2023 Conference Proceedings

      Volume: 2023 Pages: 815-820

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ESD practice in Japanese School Education and Teachers’ Awareness : Results of a Survey of Japanese Junior High Schools and High Schools2022

    • Author(s)
      谷田川ルミ、栗島英明
    • Journal Title

      公共研究 = Journal on public affairs

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 81-99

    • DOI

      10.20776/S18814859-18-1-P81

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120393/

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習指導要領における持続可能な開発のための教育の位置づけと今後の課題2020

    • Author(s)
      谷田川ルミ、栗島英明
    • Journal Title

      地球環境

      Volume: 24 Pages: 137-144

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Development of a regular ESD education program in Japanese junior and senior high schools:Three years of educational practice and evaluation of educational effects2023

    • Author(s)
      Rumi Yatagawa、Hideaki Kurishima
    • Organizer
      12th World Environment Education Congress 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Career Education Program for Sustainable Community on a Remote Island in Japan2023

    • Author(s)
      Rumi Yatagawa, Hideaki Kurishima
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 持続可能な地域社会を実現するキャリア教育プログラムの開発 - 離島 の中学校における教育実践と効果検証-2021

    • Author(s)
      谷田川ルミ、栗島英明
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 未来ワークショップを中心とした「総合的な学 習/探究の時間」プログラムの教育効果の検証 -鹿児島県種子島の中学校、高等学校での取り 組み―2021

    • Author(s)
      谷田川ルミ、栗島英明
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of an educational program for sustainable community on a remote island in Japan2019

    • Author(s)
      Rumi YATAGAWA, Hideaki KURISHIMA, Hidefumi KURASAKA, FumihikoMIYAZAKI
    • Organizer
      World Environmental Education Congress 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 持続可能な発展に向けた地域からのトランジション(共著・第4章執筆)2023

    • Author(s)
      白井信雄、栗島英明
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      環境新聞社
    • ISBN
      9784860184339
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 地域人材育成・キャリア教育ラボ

    • URL

      https://sit-kurumi-lab.org/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi