• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on History Education in the Former Japanese Mandate Territories "Micronesia Region"

Research Project

Project/Area Number 19K02538
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

Tamai Noboru  獨協大学, 外国語学部, 教授 (70527118)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川崎 典子  宮崎大学, 工学部, 准教授 (00775801)
渡辺 幸倫  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (60449113)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords歴史教育 / ミクロネシア / パラオ / マーシャル諸島 / 南洋群島 / 委任統治 / 社会科教育 / 日本統治時代 / 内発的教育 / ミクロネシア連邦 / パラオ共和国 / マーシャル諸島共和国 / 教育事情 / 国際関係史 / オンライン調査 / オンラインインタビュー調査 / 委任統治領 / パラオにおける歴史教育 / パラオにおける社会科教育 / マーシャル諸島の教育事情 / 旧日本委任統治領 / 対日感情
Outline of Research at the Start

①「ミクロネシア地域」における教育事情の全体的概要を把握した上で、初等・中等教育における社会科教育と歴史教育の現状を整理する。②その中で、日本とその関連事項がどのように描かれているのか、使用教科書や参考書等の記述内容を精査する。③さらに、現地の教育者や教育政策の立案者にインタビューを行い、教育関係者が抱く日本観を調査する。また、教育を受けた人々にも、日本観に関するアンケート調査を行う。④その結果、現代の教育が対日感情の形成に及ぼしうる影響の程度や可能性についての分析を行う。本研究の成果は日本語に止まらずできる限り英語等でも公表していくことで世界的な基盤研究の一部になることを目指していく。

Outline of Final Research Achievements

Despite travel restrictions due to the spread of the coronavirus, we were able to conduct research remotely with local officials and make the research publicly available, thereby reflecting the views of a wide range of other researchers and educators. As a concrete result of our research, including field surveys conducted after the lifting of travel restrictions, we confirmed that the three Micronesian countries have detailed descriptions of the Japanese period in their own history textbooks. However, their use was left to the discretion of the field level, and the quality of education varied. On the other hand, the United Sates has a large influence on the creation of such teaching materials, relying on not only financially but also in terms of resources written in English. In order to utilize materials written in Japanese at that time, Japanese cooperation is indispensable, and international educational cooperation from a broad perspective is required to deepen mutual understanding.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで世界的に研究の対象にされてこなかったミクロネシア地域の歴史教育について、教科書とカリキュラムの実態を調査し、その中での日本統治時代の取扱いを明らかにした。他方で、コロナ禍で取り組んだオンライン調査を一般公開することで、新しい研究手法とその成果の社会還元のモデルを示すこともできた。また、現地調査により特に現地教員の不足と外国人教員への依存に起因する現地の教育的課題を見出した。歴史を共有する日本とミクロネシア地域の相互理解を深めるために、新たに歴史教育を通じた協力や交流という視点を提示した。これは、戦時下で日本の支配が拡大した周辺地域にも当てはまる可能性が高く、更なる調査が望まれよう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education, ROP(パラオ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Department of Education, FSM(ミクロネシア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education, PSS(マーシャル)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on Treatment of the Japanese Occupation Period in a History Textbook of the Republic of Palau2023

    • Author(s)
      玉井 昇、相沢 友紀
    • Journal Title

      地域政策研究

      Volume: 26 Issue: 2・3合併 Pages: 55-70

    • DOI

      10.20635/0002000065

    • URL

      https://tcue.repo.nii.ac.jp/records/2000065

    • Year and Date
      2023-12-27
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミクロネシア連邦における歴史独自教科書の分析 ― 2冊の独自教科書が描く日本統治時代 ―2023

    • Author(s)
      奥田 梨絵
    • Journal Title

      太平洋諸島研究

      Volume: 10 Pages: 53-81

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Pivot to the Micronesian States: Educational Issues in the Republic of Palau, the Republic of Marshall Islands, and Federated States of Micronesia2022

    • Author(s)
      Yukinori Watanabe, Rie Okuda, Yuki Aizawa
    • Journal Title

      Journal of Comparative Education (Chinese Taipei Comparative Education Society)

      Volume: 92 Issue: 92 Pages: 103-133

    • DOI

      10.53106/160957582022050092004

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーシャル諸島共和国の現代の社会科教育に関する予備的考察 : マーシャル独自の歴史教科書における日本に関する描写に焦点化して2021

    • Author(s)
      川崎典子
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 27 Pages: 33-45

    • NAID

      40022726182

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パラオ共和国の中等教育における社会科と使用教科書―とくに歴史教育と対日関係事項を中心に―2020

    • Author(s)
      玉井 昇
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 26

    • NAID

      40022455967

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ミクロネシア連邦における高校歴史教育の分析 ―2冊の独自教科書が描く日本統治時代―2022

    • Author(s)
      奥田梨絵
    • Organizer
      太平洋諸島学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] “Including Native Culture in Imported Education: A Study on School Education in Marshall Islands”2021

    • Author(s)
      川崎典子、奥田梨絵
    • Organizer
      ASIA PACIFIC CONFERENCE 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マーシャル諸島共和国の現代の社会科教育に関して2021

    • Author(s)
      川崎 典子
    • Organizer
      日本国際教育学会2020年度研究発表会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パラオ共和国の初等教育における歴史教育-南洋群島教育史との関連および考察-2021

    • Author(s)
      相沢 友紀
    • Organizer
      日本国際教育学会2020年度研究発表会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パラオ共和国の初等教育における歴史教育の現状と課題2019

    • Author(s)
      相沢 友紀
    • Organizer
      日本国際教育学会第30回記念研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] パラオ共和国の中等学校における近現代史教育と日本関連テーマの取り扱い2019

    • Author(s)
      玉井 昇
    • Organizer
      日本国際教育学会第30回記念研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] マーシャル諸島共和国、ミクロネシア連邦、 パラオ共和国における学校教育~ミクロネシア地域の教育事情に関するオンラインセミナー開催報告2021

    • Author(s)
      玉井昇、渡辺幸倫、川崎典子、相沢友紀、奥田梨絵、Hannah Lafita、Junior Paul、Wayne Mendiola、Raynold Mechol
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      ミクロネシア地域の教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] A Study of Modern History Education in Micronesia

    • URL

      https://educationalissuesofmicronesia.wordpress.com/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] ミクロネシア地域の教育事情

    • URL

      https://dokkyo.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=402&pn=1&count=20&order=17&lang=japanese&page_id=13&block_id=17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] “Education of the Federated States of Micronesia: Achievements and Challenges”(オンライン開催、モデレーター/渡辺幸倫、キーノートスピーカー/Wayne Mendiola)2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] “Education of the Republic of Palau: Past, Present, and Future”(オンライン開催、モデレーター/渡辺幸倫、キーノートスピーカー/Raynold Mechol)2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Education of Republic of Marshall Islands: Digest of Education Statistics 2018-2019 and beyond(オンライン開催、ホスト相模女子大学、モデレーター渡辺幸倫)2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi