• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Simultaneous recruiting of new graduates as safety net

Research Project

Project/Area Number 19K02540
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

OSHIMA MASAO  東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (60407749)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学校から職業への移行 / 新規学卒一括採用 / セーフティネット
Outline of Research at the Start

本研究は、日本社会に広くみられる新規学卒一括採用の意義について確かめるものです。正社員になる機会が学校卒業直後に限定されるとか、在学中に就職活動を強いられることで学業が妨げられるといった批判がなされる一方で、若年者の失業率を諸外国と比べて低い水準にとどめることに貢献しているという評価もあります。批判を受けながらもなぜ新規学卒一括採用という慣行が日本で存続し続けてきたのか、研究を通じて明らかにすることを意図しています。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the function of the Simultaneous recruiting of new graduates in the transition from school to work in Japanese society. I conducted the 2 surveys during this study period. First, I interviewed the staff of the university career center and the public employment security offices. Second, I conducted the internet questionnaire survey targeting the university new graduates in March 2022. It was found from these results that various services to support the new school graduates in job hunting are provided under the condition that the period of the job hunting is strictly restricted, and functioning as safety net for the new school graduates.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新規学卒一括採用は,就職氷河期世代のように正社員に就くことが難しくなる世代を生み出すという点で問題を抱えているのは事実だが,他方で就職活動の期間を在学中のある時点から卒業までという一定期間に限定することで,就職支援に関する様々な取り組みを集中的に展開することができるという利点もあることが本研究の結果から示唆されている。また,学生の行動を一定のパターンに枠づけることで就職活動を促す側面もあり,新規学卒一括採用の持つ機能を功罪両面から検討して,今後の制度の在り方を検討すべきである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] 学校から職業への移行におけるキャリア教育の意義2022

    • Author(s)
      大島真夫
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 7 Pages: 35-44

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] キャリア教育としての教職概論2021

    • Author(s)
      大島真夫
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 6 Pages: 25-31

    • NAID

      40022527245

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学就職部の役割と変遷2020

    • Author(s)
      大島真夫
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 716 Pages: 101-110

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi