• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study on civic education in Austria and Germany between the two wars

Research Project

Project/Area Number 19K02543
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Kondo Takahiro  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40242234)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords政治教育 / オーストリア / ドイツ / プロイセン / バイエルン / 教科書 / 教育課程基準 / 憲法 / 公民教育 / 国家市民教育 / 市民教育 / 歴史教育 / 公民科 / ヴァイマル共和国 / 戦間期 / 比較研究
Outline of Research at the Start

本研究は,ヴァイマル共和国とオーストリア第一共和国を分析の対象とすることで,戦後ドイツにおける政治教育の急速な発展とオーストリアにおける停滞という対照的な状況が形成されるに到った要因を比較史的に追究するものである。
この作業を通じて,いま正に民主主義体制の構築に取り組む諸国にとって切実な問題である,民主的な政治教育制度を発展させる上で歴史のなかで形成された制度的・社会的基盤はどの程度に重要なのかという問いについて,実例に基づく検討・考察を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to pursue the factors of development of Politische Bildung in Austria, Prussia, and Bavaria from the mid-19th century to the beginning of the 20th century through a comparative analysis of their formation processes.
Specifically, based on an analysis of curriculum standards, textbooks, and articles published in educational journals in each country during the above period, and in light of the political situation during the same period, the following three points were confirmed. 1. Austria is earlier than the other two German countries in introducing Buergerkunde in curriculum standards. 2. In terms of relevant textbooks and educational journal articles, little difference can be observed among the three countries, although the documentation remains incomplete. 3. It is suggested that constitutional and electoral law amendments may have particularly affected the position of Buergerkunde in curricular standards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最大の学術的意義は,対象国の教育課程基準,教科書,教育雑誌掲載論文という具体的な資料に基づきつつ各地の政治教育の発展史を比較・分析することにより,従来の,ドイツは先進的であり,オーストリアはその後を追っているというイメージを修正した点にある。
他方,社会的意義としては,対象国における開始期の政治教育の姿を明らかにすることにより,その教育的営為は民主化の潮流と結びついてはいても,必ずしも今日的な理解に基づいて行なわれてはこなかったこと,そして反対に,非民主的な活動も民主主義擁護のための活動へと発展しうるという柔軟な認識の必要を明らかにした点があげられよう。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] オーストリア,プロイセン,バイエルンにおける政治教育の発展に関する比較研究-19世紀後半から20世紀初頭の教育課程基準と教科書から見える風景-2023

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 33 Pages: 43-57

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーストリア,プロイセン,バイエルンにおける政治教育の形成過程-1930年代以前の教育課程を手掛かりに-2022

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 32 Pages: 29-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 主権者を育てる教育としての政治教育のあり方は2020

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      民主主義教育21

      Volume: 14 Pages: 5-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの政治教育のために2019

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 895 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 政治教育の形成・定着過程の研究-オーストリア,プロイセン,バイエルンの事例の比較検討-2022

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 政治教育の形成に関する基礎的研究-プロイセンとオーストリアの教育課程基準の分析-2021

    • Author(s)
      近藤孝弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ドイツ文化事典2020

    • Author(s)
      石田勇治編
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「日本の若者の「政治ぎらい」と〈政治教育〉の深い関係-ドイツにおける政治教育の考え方から-」

    • URL

      https://gendai.ismedia.jp/articles/-/69344

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi