• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Ralationship between Disability Discrimination Elimination and Municipality Educational Policy Making Process

Research Project

Project/Area Number 19K02544
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Komatsu Shigehisa  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (50205506)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords障害者差別解消 / 自治体教育政策 / 障害者差別解消条例 / 対応要領 / 障害者差別解消法 / 合理的配慮 / 地方教育行政 / 障害者 / 差別解消
Outline of Research at the Start

2016年から施行されている障害者差別解消法によって、国、都道府県、市町村などの行政機関は障害者に対する「差別的取り扱い」を禁止されるとともに、「合理的配慮の提供」を義務づけられるようになった。ただし、実際には自治体による障害者差別解消をめぐる政策、施策は多様であり、教育においても自治体別に多様性が生じている。先進的に学校教育分野での障害者差別解消を推進している自治体を取り上げて、その推進要因について自治体の教育政策の形成・実施過程の特徴について明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

I analyzed the ordinances and guidelines for eliminating discrimination against persons with disabilities in the field of education in prefectures and ordinance-designated cities. To a certain extent, I could highlight specific local governments that show aggressiveness and advancedness in policies to eliminate discrimination against persons with disabilities. In order to closely observe the characteristics of the educational policy process in these local governments, we will clarify the characteristics and problems of modern local governments' educational administration and educational policies by utilizing the regime theory and civic capacity theory that have been developed in the United States. I was able to explore the direction of being able to do it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育における障害者差別解消政策を条例と対応要領に限定して検討を加えることで、都道府県や政令指定都市の間での政策出力の相違を明らかにすることが出来た。特定の都道府県や政令市では障害者差別解消法の示す範囲を超えて、上乗せや横出しの条例を作成している場合が少なくない。また対応要領に関しては市民への周知や行動変容を促すために様々な工夫を取り入れていて、その創意工夫の度合いは自治体間で相当の開きがある。以上のように、自治体間の相違を具体的に明示することが出来た点が学術的成果である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 政令指定都市の障害者差別解消条例と対応要領の考察-教育分野を中心に-2023

    • Author(s)
      小松茂久
    • Journal Title

      教育行財政研究集録

      Volume: 第18号 Pages: 1-16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育分野における障害を理由とする差別の解消に関する対応要領の考察2021

    • Author(s)
      小松茂久
    • Journal Title

      教育行財政研究集録

      Volume: 第16号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 都道府県障害者差別解消条例における教育関連条項の一考察2020

    • Author(s)
      小松茂久
    • Journal Title

      教育行財政研究集録

      Volume: 第15号 Pages: 1-18

    • NAID

      40022653206

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アメリカ教育長職の役割と職能開発2021

    • Author(s)
      八尾坂修編
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923834
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi