• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Refromations of Japan and United States Education Politics in 1980's

Research Project

Project/Area Number 19K02545
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTeikyo University of Science & Technology

Principal Investigator

Nagamine Kosaku  帝京科学大学, 教職センター, 准教授 (30421150)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小野 まどか  植草学園大学, 発達教育学部, 講師 (00761868)
荒井 英治郎  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60548006)
木村 康彦  千葉大学, 医学部附属病院, 特任助教 (00802076)
高木 加奈絵  倉敷芸術科学大学, 学内共同利用施設等, 講師 (50880978)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords臨時教育審議会 / 新自由主義 / 危機に立つ国家 / 教育の自由化 / 福祉国家 / 第二次臨時行政調査会 / 委員の選任 / 教育改革 / 政策過程分析
Outline of Research at the Start

本研究では、日本の「臨時教育審議会(以下、臨教審)」とアメリカで『危機に立つ国家(A Nation at Risk)』の報告書を作成した「優秀性に関する全米教育委員会」を考察するものである。両組織とともに、教育の質的な転換を迫り、1990年代の教育改革の起点となった答申・報告書を作成した。そこから30年以上経過した現在、歴史的な出来事として検証する必要がある。両組織では、具体的にどのように審議され、どのような政治勢力と政策に影響を受け、答申や報告書が形成されたのかを再審する。今日の教育改革の源流を知ることで、何らかの示唆を得たいと考える。

Outline of Final Research Achievements

This study analysis the "Ad hoc Council on Education(Japan)" established in 1984 and the "National Commission on Excellence in Education(U.S.)" established in 1981. The 1980s was a historical turning point in which the welfare state was reexamined and political realignment proceeded. Therefore, this study focuses on the Ad hoc Council on Education and the National Commission on Excellence in Education to clarify their deliberative processes and to identify transformation of education politics and policy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカでは「危機に立つ国家」以降、アメリカの伝統的な地方分権的な制度構造が中央集権的な構造へと変化しつつあるが、一方で、財政構造の変化は少なく、限界づけられるものであった。一方で、臨時教育審議会では中曽根自身の政治的な基盤も盤石するために起爆剤として期待されるが故に、「教育の自由化」の議論において教育政策としての具体性は曖昧なものであった。この点は1980年代から90年代「新自由主義」と表現される改革の内実については、既存の教育関係団体や政治的な関係性を変容させるものであるが、各国での具体的な教育政策の現れ方は多様であり、異なる改革方向性を見出しうるものであることを示唆した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 米国における公正と優秀性を追求する米国の公立学校改革2022

    • Author(s)
      長嶺宏作
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32号 Pages: 18-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 臨時教育審議会の「失敗」に関する仮説の構築 : 委員構成に関するクラスタ分析と審議体制に関する一次史料を用いて2020

    • Author(s)
      高木加奈絵、大島隆太郎、小野まどか
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The Journal of Educational Administration Graduate School of Education, The University of Tokyo

      Volume: 40 Pages: 53-76

    • DOI

      10.15083/00079725

    • NAID

      120006894627

    • ISSN
      13421980
    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/54609

    • Year and Date
      2020-10-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「臨時教育審議会設置法案」の成立過程に関する一考察 : 第101特別国会をめぐる政治状況に着目して2020

    • Author(s)
      中村恵佑、大島隆太郎
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢 = The Journal of Educational Administration Graduate School of Education, The University of Tokyo

      Volume: 40 Pages: 77-88

    • DOI

      10.15083/00079726

    • NAID

      120006894628

    • ISSN
      13421980
    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/54610

    • Year and Date
      2020-10-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「臨教審」という首相の選択に関する政治的仮説:中曽根内閣の存続可能性と首相の「臨調方式」への期待2022

    • Author(s)
      大島隆太郎、中村恵佑
    • Organizer
      日本教育行政学会 第57回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨時教育審議会の委員選任過程2020

    • Author(s)
      長嶺宏作
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の自由化に関する考察: 臨時教育審議会第一次答申までの総会速記録をもとに2020

    • Author(s)
      小野まどか、木村康彦、長嶺宏作
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 公正とエクセレンスを追求する米国の公立学校改革:連邦政府と州の教育政策から捉えるエクイティとエクセレンス2020

    • Author(s)
      長嶺宏作
    • Organizer
      第32回アメリカ教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「大学入試における共通試験の政策転換に関する政治学的研究―『拒否権プレイヤー論』を用いた政策形成・決定過程の分析を通して―」2022

    • Author(s)
      中村恵佑
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      博士論文
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック〔第2版〕2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] カリキュラム・学校・統治の理論「第7章 アメリカにおける新自由主義とガバナンスの関係」2021

    • Author(s)
      長嶺宏作(広瀬裕子編)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860169
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi