• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Increasing Immigrant's Parental Involvement through Family, School, and Community Collaboration: US-Japan Comparative Study

Research Project

Project/Area Number 19K02553
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Nukaga Misako  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (60586361)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords移民家族 / 教育関与 / 日米比較 / 教育保障 / ケア / ウェルビーイング / 排外主義 / コロナ禍 / 移民女性 / 子育て / 家族 / 支援 / 継承語 / 国際比較 / ジェンダー / 階層 / 親子関係 / 移民第二世代 / アイデンティティ / 複合的困難 / 教育機会 / 移民の子ども / バイリンガル教育 / 市場型教育改革 / マイノリティ言語 / 多様性 / 親の教育関与 / 家族支援 / 家族ー学校ー地域の連携 / 文化的に適切な教育 / アメリカ / 家族-学校-地域の連携 / トランスナショナリズム
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、アメリカのモデルケースに示唆を得ながら、日本社会で移民の親の教育関与を支えるための反同化主義的な<家族ー学校ー地域連携モデル>を提案することである。日米のフィリピン系と中国系移民家族を事例に、移民の親の教育関与の多様な実態とメカニズムを解明し、学校と地域のネットワークにおいて移民の親の教育関与を促す文化的・構造的条件について明らかにすることを意図する。このため日本とアメリカでフィールド調査を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study conducted fieldwork in schools and non-profit organizations (NPOs) in Japan and the United States, concretely demonstrating the complex challenges faced by immigrant families in their host societies. It revealed the economic, cultural, and social mechanisms that hinder the educational engagement of immigrant parents. Specifically, it pointed out that market-driven educational reforms, xenophobia and discriminatory structures intensified by the COVID-19 pandemic, and dominant family norms obstruct access to educational resources for immigrant families. From a US-Japan comparative perspective, the study showed that the childcare needs of immigrant families are more invisible in Japan, where families are expected to make self-help efforts while the support infrastructure provided by government and NPOs is fragile.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、受け入れ社会の中で不可視化される移民の子育てニーズを参与観察や聞き取りから詳細に掘り起こし、受け入れ社会の支配的な文化と構造が移民家庭の子育て困難を生み出すプロセスを明らかにしたことである。特にコロナ禍以降は日米両国において移民の子どもたちの教育機会とウェルビーイングが損なわれていることを示し、教育と福祉の両側面から公教育の役割を再定義し必要な施策を整備していくこと、親子二世代に対する社会的包摂策を検討すること、家族を中心に据えた行政・学校・NPOの持続的な連携と支援体制を構築することの重要性を提起した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 多文化共生社会とは2023

    • Author(s)
      是川夕, 北村英哉, コチュ・オヤ, 額賀美紗子
    • Journal Title

      日立財団グローバル・ソサエティー・レビュー

      Volume: 1 Pages: 15-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (書評)野入直美著『沖縄のアメラジアンー移動と「ダブル」の社会学的研究』2023

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 73(4) Pages: 479-480

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 野入直美『沖縄のアメラジアンー移動と「ダブル」の社会学的研究』2023

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 73(4) Pages: 92-93

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] トランスナショナルな教育、コスモポリタニズム2022

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      異文化間教育事典

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ危機と教育格差の拡大―米英の状況からみるマイノリティの教育機会と公教育の役割再考2021

    • Author(s)
      額賀美紗子・髙橋史子
    • Journal Title

      異文化

      Volume: 54 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの市場型教育改革と多様性をめぐるポリティクス : バイリンガル教育の展開にみるマイノリティ言語の価値闘争2020

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 106 Pages: 121-141

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人家族の《見えない》子育てニーズと資源仲介組織の役割 : 外国人散在地域におけるフィールド調査からの政策提言2019

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 49 Pages: 44-60

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィリピン系移民第二世代の階層分化とエスニシティの日常的実践 ―エスニシティは上昇移動の資源か、障壁か―2019

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Journal Title

      移民・ディアスポラ研究 人口問題と移民

      Volume: 8 Pages: 245-264

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Care and Education for Immigrant Children and Families: Possibilities for Cross-national Comparative Research2023

    • Author(s)
      Misako Nukaga
    • Organizer
      University of Tokyo & Stockholm University
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Dilemmas and Disparities Among Working Mothers in Japan: The Meaning of Paid Work and Mothering Under Neo-Liberal Motherhood Discourse2023

    • Author(s)
      Misako Nukaga & Yuiko Fujita
    • Organizer
      International Sociological Association, World Congress of Sociology
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「外国につながる子どもたちの教育と明日―ポーランドにおける移民・難民受け入れ状況から考える」2023

    • Author(s)
      額賀美紗子
    • Organizer
      異文化間教育学会第44回大会シンポジウム 指定討論
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Embracing Cultural Diversity in Japanese Education: How to Ensure Social Justice for Children of Immigrants2023

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      Stockholm U. &U. of Tokyo Joint International Seminar
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Book Talk: “The Second Generation Immigrants in Japan: Cross-Ethnic Comparison of ‘Newcomer’ Children Today”2023

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      UTokyo Center for Contemporary Japanese Studies Book Talk Series
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Children of Immigrants in Japan: Understanding Challenges and Barriers to Integration2022

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      UK-Japan Student Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 移民第二世代の追跡調査-コロナ禍における仕事・家族・差別2022

    • Author(s)
      清水睦美・児島明・角替弘規・額賀美紗子・三浦綾希子・坪田光平・劉麗鳳・薮田直子
    • Organizer
      日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Integration of Immigrants and the Role of Public Education:Envisioning Inclusive Policies and Practices in the With/Post Covid-19 Era2021

    • Author(s)
      Nukaga, Misako and Fumiko Takahashi
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Visibilizing the Second Generation Immigrants in Japan: Divergent Pathways of Acculturation and Educational Inequality2021

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      The SPICE Stanford CASEER UTokyo Lecture Series
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How are Immigrant Parents Involved in Children’s Education? The Paradox of Educational Attitudes and Behaviors among Filipino Parents in Japan2019

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diverging Academic Trajectories of Immigrant Students in Japan: The Possibilities of In-and-Out of School Policies and Practices2019

    • Author(s)
      Tokunaga, Tomoko and Misako Nukaga
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 家族社会学事典(分担執筆)2023

    • Author(s)
      日本家族社会学会
    • Total Pages
      704
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621308349
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 働く母親と階層化2022

    • Author(s)
      額賀 美紗子、藤田 結子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326603550
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新グローバル時代に挑む日本の教育-多文化社会を考える比較教育学の視座2021

    • Author(s)
      恒吉僚子、額賀美紗子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130520829
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本社会の移民第二世代-エスニシティ間比較でとらえる「ニューカマー」の子どもたちの今2021

    • Author(s)
      清水睦美、児島明、角替弘規、額賀美紗子、三浦綾希子、坪田光平
    • Total Pages
      704
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352282
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 移民から教育を考える-子どもたちをとりまくグローバル時代の課題2019

    • Author(s)
      額賀 美紗子、芝野 淳一、三浦 綾希子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513695
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi