• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of Teacher Training Reform in Germany from the Viewpoint of Work-Life Balance

Research Project

Project/Area Number 19K02555
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

MAEHARA Kenji  東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授 (40222286)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教員 / ワーク・ライフ・バランス / 職能成長 / 研修 / 教職 / ドイツの教育 / ドイツの教員 / 教員研修 / 教員養成 / 教師教育 / 中途入職教員 / 教職の社会的威信 / 教育改革
Outline of Research at the Start

ドイツでは近年、いくつかの州が教員の研修制度の改革に着手している。特に実践的な見地から興味深い事例として、(1)研修の体系的提供を図るべく勤務時間管理の制度を変更したハンブルク都市州、(2)研修を再構築するべく事業者に対する「認証」を導入したとされるヘッセン州、を対象として文献調査、公文書調査のほか、研修を実際に提供している組織や部局、研修に参加している教員に対する聞き取り調査を実施する。この研究課題は、社会変化への対応を積極的に図り、同時に教員の職務内容の見直しとワーク・ライフ・バランスの確保にも目配りした教員研修のあり方の提案につながるものである。

Outline of Final Research Achievements

(1) In Germany, the shortage of teachers is an administrative issue, although it varies from state to state. As a countermeasure, the working conditions of teachers are being improved. In Saxony, teachers are being converted into "Beamte" with some conditions. (2) Measures to attract people who have worked in non-teaching jobs into the teaching profession as "second-career workers" are being boldly implemented, although these measures also vary widely from state to state. (3) Working condition of teachers under the "half-day school" system, in which they generally finish classes by around 1:00 p.m. and then go home bringing some jobs at home, is being promoted as an attractive feature of the teaching profession.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が明らかにした知見は、日本の教員行政施策にとっていくつかの示唆を与える。第一に、教員行政施策の基本が教員の意識改革ではなく、労働条件の改善であるという視点が改めて確認できる。第二に、教員行政施策は意図せざる効果として教職の社会的威信に影響を与えるという点である。
本研究は学術的には十分な進展を図ることができなかったが、その原因は2020年からのコロナ禍である。教員の勤務自体が在宅になりオンライン授業の必要性が高まった時点で、コロナ対策下の教員のワーク・ライフ・バランスを主題にする方向へ関心を転じることが望ましかったであろうという反省が本研究から得られる学術的意義である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Lehrkraefteausbildung und Lesson Studies in Japan2021

    • Author(s)
      Kenji Maehara
    • Journal Title

      SEMINAR

      Volume: 3 Pages: 101-114

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツの中途入職教員関連施策の現状と課題2021

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学次世代教育研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 9-16

    • NAID

      120007046328

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツの学校SSW―教員の「働き方」改革の可能性2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019/6 Pages: 68-70

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の「チーム学校」政策と教員養成2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      教師教育省部共建協働創新中心励動儀式(中国・吉林省・東北師範大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi