• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Sociology on Secondary School Riots during the Taisho and Early Showa Era Focusing on the Educational Relationship and Its Culture

Research Project

Project/Area Number 19K02561
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Ota Hiroki  滋賀大学, 教育学部, 教授 (30555298)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学校紛擾 / 教育関係 / 教育文化
Outline of Research at the Start

本研究は大正・昭和初期中等学校の学校紛擾に焦点をあて、当事者である生徒や教師の動機の理解から出発し、紛擾発生の要因を明らかにする。まず、新聞誌面の検索により、大正・昭和初期における学校紛擾事例の把捉と集計を試みる。続いて、大正・昭和初期紛擾の事例研究を実施する。その際、生徒・教師が直接記した日記や回顧録、自伝といった生活史的資料を収集・活用するとともに、学校関係資料を広く用いて、紛擾発生校の教育文化の特性を検証する。最後に、当時期における教師・生徒関係の特質を理論的に検討し、現代における教育関係の課題を相対化しうる視座を得ようと試みる。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the causes and background of secondary school riots during the Taisho and Early Showa Era, focusing on the educational relationship and its culture. Inspecting the newspaper articles, many examples of secondary school riots were found during the late Taisho Era, as well as late Meiji Era, which frequency has already been pointed out by prior research. The case study shows that the riot occurred as a conflict between the new and old order in school and student cultures. The other case indicates that the strike was caused by interpersonal relationships between teachers and students , which remain even after the modernization of education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、中等学校の紛擾史研究では対象が明治期に偏っていたが、本研究は大正・昭和初期に焦点づけて、紛擾の件数を実証的に示し、事例から紛擾の実態を詳細に明らかにできた。また、既存の研究が第三者の資料を主に用いてきた一方で、本研究は当事者である生徒・教師の主観的意味世界に着目し、紛擾時の行為や動機づけに迫ることで、新たな紛擾像を提示できた。以上により、教師・生徒関係が揺らぐ現代において、教育関係の課題を相対化しうる視座を提供できたと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 「大正前期中学校の学校紛擾と生徒文化・学校文化の変容ー佐賀中学校同盟休校(大正5年)の事例ー」2022

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      『滋賀大学教育学部紀要』

      Volume: 71号 Pages: 217-228

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大正後期中学校の学校紛擾と教師・生徒関係の特質ー水戸中学校同盟休校(大正10年)の事例」2021

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      『滋賀大学教育学部紀要』

      Volume: 70号 Pages: 261-272

    • NAID

      40022620473

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「大正期中学校の学校紛擾と教師・生徒関係 -水戸中学校同盟休校(1921年)の事例-」2021

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「戦前期中等学校における学校紛擾の変遷 -新聞掲載記事に基づく事例の把捉から-」2019

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi