• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Contemporary issues in vocational education in the career formation of Industrial Girls

Research Project

Project/Area Number 19K02563
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University (2020-2023)
Ehime University (2019)

Principal Investigator

Ogawa Mitsuhiro  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (30723366)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾場 友和  大阪商業大学, 公共学部, 准教授 (50781374)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords工業系女子 / 職業教育 / キャリア / ジェンダー / 進路選択 / キャリア形成 / 職業選択 / 女性 / カリキュラム / 専門学校 / 工業教育 / 建設業 / 製造業 / 工業高校 / 女性活躍推進
Outline of Research at the Start

本研究は、主に日本の中等教育・中等後教育で工業教育カリキュラムを学ぶ(学んだ)女性に焦点を当て、彼女らのキャリア形成を検討することによって、工業分野における職業教育の今日的課題を明らかにすることを目的としている。具体的には、「女性活躍推進」政策や業界施策、学校の職業教育や就職などに関する動向を整理し、本研究の学術的・政策的な位置づけを明確にしたうえで、インタビュー調査を中心に、「工業系女子」に固有の学校経験や職業選択、キャリア形成を明らかにする。以上より、工業教育と女性のキャリアの関連を「学校から職業への移行」の文脈で考察し、今後の職業教育をめぐる理論的・実践的示唆を提示する。

Outline of Final Research Achievements

Based on an overview of policy trends and industry trends and policies regarding women's work in the industrial sector, this study conducted interviews with women who had entered industrial schools and were engaged in production labour processes in the industrial sector, in order to identify some aspects of their career development process. From their experiences and narratives surrounding their choice of school and department and their choice of occupation, we were able to extract both reproductive and transformative aspects of gender norms around occupation. In addition, industrial girls have diverse learning experiences and career patterns, and their reality is not uniform. In the future, it is necessary to raise a framework for discussing vocational education from a gender perspective, paying attention to this diversity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、工業系女子という対象化を試みることで、従来十分に注目されてこなかったブルーカラー職に従事する女性のキャリア研究の可能性を開拓し、職業教育やキャリア支援に新たな視点を提起しようとしたことである。本研究の社会的意義は、上記の学術的意義を十全に発展させることができれば、ジェンダー・センシティブな工業教育のあり方や生産労務職の働き方を推進するための議論の土台を提供できるようになる点にある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Southwest University(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] From the reproduction of social class to the production of locality: Focusing on the narratives of young working class men in rural Japan2023

    • Author(s)
      Mitsuhiro Ogawa, Qingyi Zhang, Yu Chen, Hiroyuki Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Educational Research

      Volume: 118 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1016/j.ijer.2023.102155

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 工業系女子のキャリア形成―学校学科選択の経験に着目して―2023

    • Author(s)
      尾川満宏・尾場友和
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 68 Pages: 354-359

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 工業系女子とはだれか?:政策・業界動向と工業教育・職業選択をめぐる女性の経験2019

    • Author(s)
      尾川満宏
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 66 Pages: 1-8

    • NAID

      120006777626

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 工業系女子が語るブルーカラー労働2024

    • Author(s)
      尾川満宏
    • Organizer
      日本子ども社会学会第30回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 工業系女子の職業選択2023

    • Author(s)
      尾川満宏・尾場友和
    • Organizer
      中国四国教育学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 工業系女子のキャリア形成2022

    • Author(s)
      尾川満宏・尾場友和
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 地方の女性におけるキャリア形成-専門学校生を事例に-2021

    • Author(s)
      片山悠樹・尾川満宏・都島梨紗・上地香杜・岩脇千裕・児島功和・内田康弘
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Women's experience in industrial career2019

    • Author(s)
      MITSUHIRO OGAWA
    • Organizer
      The 25th Taiwan Forum on Sociology of Education (TASE) Annual Conference 2019年5月3日
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] キャリア教育における「自立」・再考2019

    • Author(s)
      尾川満宏
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 愛媛大学 最先端研究紹介 infinity 「大人になる」って、なんだろう?

    • URL

      https://www.ehime-u.ac.jp/data_study/data_study-103972/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi