• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational policy research supporting failing cases to retrieve its independence and autonomy

Research Project

Project/Area Number 19K02569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

Hirose Hiroko  専修大学, 人間科学部, 教授 (40208880)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords自律性の機能不全 / 教育経営 / 介入支援政策 / イギリス / ハックニー / 地方教育行政 / Covid-19 / 持田栄一 / 危機管理 / 近代公教育 / 自律的教育経営 / 教育困難ケース / 強制的介入支援
Outline of Research at the Start

本研究は、自律的な教育経営を推奨する政策の下での、自律的であるはずの経営母体が機能不全を起こした場合の対応を、とりわけ重篤なケースへの支援に注目して検討する。イギリスでは、1990年代に重篤な困難ケースへの対応が急務となり、中央政府による強制的介入支援という賛否ある支援手法が導入された。この手法はリーディングケースには顕著な効果を発揮し、その成果が確認された2010年代中期以後、他の困難ケースへの応用が進められている。本研究は、対応施策が先行実施されているイギリスの事例を重要かつ理論検討を要する事例だと判断し、当地における重篤な教育困難ケース支援の実情を明らかにしつつ理論的考察を付す。

Outline of Final Research Achievements

From the emergency response perspective, this study examined how we should manage in the event of a severe malfunction of an educational management body such as a school or a local educational administrative agency. As a previous example, this study focused on the government intervention implemented in the London Borough of Hackney, England, which is a leading case of emergency management. This method, which was effective in this case, was subsequently systematised into a general-purpose system to be applied to other challenging cases. This study confirms this policy-making process's details, providing a theoretical interpretation of the emergence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育経営の重篤な機能不全あるいは有事的状況における対応についての具体的対策方法と対策を講じる場合の留意点についての知見を得た。加えて、日本のコロナ禍での教育運営は「平時枠組み+特例通知」という対応パターンであったことを明らかとし、今後の対応策の検討に際して参照しうる知見を得た。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Maynooth University(アイルランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Augsburg University(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「コロナ下」での一斉休校 : その時何があったのか(1) ; 東京都公立中学校校長小澤雅人氏ヒアリング記録その12021

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      専修大学社会科学研究所月報

      Volume: 697 Pages: 1-18

    • DOI

      10.34360/00012302

    • NAID

      120007173198

    • URL

      https://senshu-u.repo.nii.ac.jp/records/12319

    • Year and Date
      2021-07-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「コロナ下」での一斉休校 ―その時何があったのか (2) ―東京都公立中学校校長小澤雅人氏ヒアリング記録 その2―2021

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      専修大学社会科学研究所月報

      Volume: 700 Pages: 66-89

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「自律的教育経営の機能不全問題と対応政策―英国政府の強制的介入支援及びOfstedの性格変容―」2020

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      専修大学社会科学研究所『社会科学年報』

      Volume: 54 Pages: 163-177

    • NAID

      120006887787

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 公開ワークショップ「最近のイギリス教育 危機管理問題あれこれ」主催及びコメント2023

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Organizer
      日英教育学会公開ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「非常事態における教育ガバナンスの検証 コロナ禍対応のヒアリング調査から」2021

    • Author(s)
      広瀬裕子、荒井英治郎
    • Organizer
      日本教育行政学会 第56回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「東京大学系譜の教育行政学―理論枠研究アプローチ―」2020

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Organizer
      日本教育行政学会課題研究
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ‘Can nation states restore the autonomy of social actors?’ Presentation for the Symposium: Education and Democracy in an Age of Post-truth2019

    • Author(s)
      HIROSE Hiroko
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『カリキュラム・学校・統治の理論 : ポストグローバル化時代の教育の枠組み』2021

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860169
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『カリキュラム・学校・統治の理論』 予定2021

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi