• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Fairness of Selection in the Secondary School Admission Difficulties in the 1920s Japan.

Research Project

Project/Area Number 19K02573
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

ISHIOKA MANABU  京都大学, 人間・環境学研究科, 准教授 (00624529)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords入学試験 / 1920年代 / 中等学校 / 入試改革 / 能力観 / 教育と選抜 / 歴史社会学 / 中等学校入学難 / 選抜の公正性 / 進路問題 / 試験地獄 / 教育測定 / 言説
Outline of Research at the Start

本研究は、1920年代の中等学校入学難問題をめぐる議論のありようを総体的に明らかにし、そこにおいて選抜の公正性がどのようなものとして捉えられていたのかを明らかにするものである。特に、入学試験のあり方をめぐる議論の中で、それぞれの主張の前提・根拠となる能力観の解明に注力する。それを通して、近代日本社会に通底する「選抜の公正性」をめぐる問題系のフレームワークを解明することを研究の最終目標とする。

Outline of Final Research Achievements

This study provides a general clarification of the nature of the debates surrounding the issue of secondary school admission difficulties in Japan in the 1920s. In particular, it clarified how the fairness of selection was regarded in the debate over the entrance examination, focusing on the view of ability as the premise and basis for each argument. Through this, we have elucidated the framework of the problematic system of 'fairness in selection' that runs through modern Japanese society. Three elements were related to this: the view of ability in terms of secondary school entrance qualifications, the perception of the variability of ability, and the perception of the technical limitations of artificial selection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、第一に、断片的に行われてきた1920年代中等学校入学難問題に関する先行研究を乗り越え、同問題に関する議論の全体像を総体的に明らかにした点である。第二に、入試をめぐる議論の分析を通して、選抜の公正性(特に、メリトクラシーという大原則を実践レベルでどう運用するか)に対する近代日本特有の社会的認識を明らかにした点である。以上の知見は、教育と選抜に関する歴史社会学研究としての学術的意義だけでなく、今後も求められるであろう入試改革の議論・動向に対し有益な示唆を与えうるという点で、社会的意義を有している。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 明治初期の小学校における「試験の弊害」の意味2021

    • Author(s)
      石岡 学
    • Journal Title

      人間・環境学

      Volume: 30 Pages: 1-17

    • NAID

      40022826292

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「青春」イメージの現代史2022

    • Author(s)
      石岡 学
    • Organizer
      日本比較文化学会関西支部例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 男女共学の成立2021

    • Author(s)
      小山静子・石岡学編著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      六花出版
    • ISBN
      9784866171401
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「地方」と「努力」の現代史2020

    • Author(s)
      石岡学
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      青土社
    • ISBN
      9784791772896
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi