• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical research on challenges faced in intercultural education and overcoming them: Focus on German immigrant society

Research Project

Project/Area Number 19K02577
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Ito Akiko  福岡大学, 人文学部, 准教授 (70570266)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords異文化間教育 / 政策・研究・実践の連関 / ドイツ / 包摂社会 / インターセクショナリティ / 権力 / カテゴリー / 異文化間教育の課題 / 移民社会 / 多様性 / 教師教育 / 異文化間の学校開発 / 移民
Outline of Research at the Start

移民・難民の急激な増加による排外主義の高まりは、同時に包摂社会の構築を目指す異文化間教育の意義とその困難をも示すこととなった。そこで本研究は移民社会ドイツを例に、①政策:2013年異文化間教育勧告以降の政策動向、②研究:異文化間教育・レイシズム研究の動向、③実践:異文化間の学校開発の展開を明らかにし、これらの相互作用に着目しながら、異文化間教育の課題とその克服に向けた理論的研究を行う。さらに、今後外国人住民の増加が見込まれる日本社会を念頭に、本研究の成果を踏まえた日本の異文化間教育の政策的視点の提供をも目指す。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to focus on the challenges of intercultural education in German immigrant society and the interactions between policy, research and practice developed to overcome these challenges, and to conduct theoretical research on the reality of how these interactions can be organically linked improving intercultural education and building a more inclusive society.
The research results include the following three points. (1) The organic linkages between policy, research and prachtice were clarified by analysing a module of initial teacher education at the University of Bremen as a case study. (2) The discussion on differences in intercultural education theory was organised from the perspective of intersectionality, and the issue of questioning power was clarified. (3)It made clear that the intersectionality had effectiveness in the analysis of power relations and problems of categories when using intersectionality as an analytical tool.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、公正で包摂的な異文化間教育の実現に向けた政策、研究、実践の連関を捉える理論的視座として、インターセクショナリティに着目し、ドイツにおける議論からその有用性を導き出した点にある。日本の異文化間教育学においても権力性への言及がなされるが、それをどのように捉えていくかという点は具体的に提示されていない。そうしたなかで、現代の日本社会における外国につながる人々をめぐる課題を捉える際に、インターセクショナリティを分析視点として持つことにより、課題をより複層的に捉えることを可能にするという点に社会的意義を見いだすことができる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ブレーメン大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの異文化間教育論における「他者」の表象2022

    • Author(s)
      伊藤亜希子・立花有希
    • Journal Title

      人文論叢

      Volume: 54(3) Pages: 715-737

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツの異文化間教育学における差異を巡る議論―インターセクショナリティに着目して―2021

    • Author(s)
      伊藤亜希子
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 53(3) Pages: 625-646

    • NAID

      120007185245

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性を志向する教師教育に関する基礎的研究―アメリカとドイツの研究動向から―2020

    • Author(s)
      伊藤亜希子、佐藤仁
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 16 Pages: 33-47

    • NAID

      120007139588

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツは移民の統合に失敗したか?ー教育政策の視点から2020

    • Author(s)
      佐々木優香、伊藤亜希子、立花有希、近藤孝弘
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 54 Pages: 61-64

    • NAID

      40022347205

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Umgang mit Heterogenitaet und Lehrer*innenbildung in Japan: Aktuelle Situation und Herausforderungen aus Sicht der interkulturellen Paedagogik2023

    • Author(s)
      Akiko Ito
    • Organizer
      Vortragsreihe Internationale Forschungsimpulse fuer die Lehrer*innenbildung in der Migrationsgesellschaft, Uni Bremen, Deutschland.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] インターセクショナリティを視点とした分析の特質と異文化間教育の課題―ドイツの議論を参照して―2022

    • Author(s)
      伊藤亜希子
    • Organizer
      異文化間教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性を踏まえた教師の能力をめぐる議論 ー欧州における議論の展開を中心にー2022

    • Author(s)
      佐藤仁・伊藤亜希子
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの異文化間教育論における「他者」の表象2022

    • Author(s)
      立花有希・伊藤亜希子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの異文化間教育における差異を巡る議論―インターセクショナリティに着目して―2021

    • Author(s)
      伊藤亜希子
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インターセクショナリティの視点から考える教師教育―アメリカとドイツの議論を踏まえて―2021

    • Author(s)
      佐藤仁・伊藤亜希子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性を志向する教員養成ーアメリカとドイツを事例にー2019

    • Author(s)
      佐藤仁、伊藤亜希子
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統合の一助としての移民の親への教育支援ードイツにおける異文化間教育の文脈からの再考ー2019

    • Author(s)
      伊藤亜希子
    • Organizer
      第35回日本ドイツ学会フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] New Issues of Teacher Education for Diversity in Japan: From the Perspective of Intercultural Education.2019

    • Author(s)
      Akiko ITO
    • Organizer
      International Association for Intercultural Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Regimes of Belonging - Schools - Migrations2021

    • Author(s)
      Lydia Heidrich, Yasemin Karakasoglu, Paul Mecheril, Saphira Shure (Eds.)
    • Total Pages
      455
    • Publisher
      Springer VS
    • ISBN
      9783658291891
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] L. Heidrich, Y. Karakasoglu, P. Mecheril & S. Shure (Eds.) Regimes of Belonging - Schools - Migrations. Teaching in (Trans)National Constellations.2021

    • Author(s)
      Akiko ITO
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      Springer VS
    • ISBN
      9783658291884
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi