• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on supporting preschool teachers at the time of disaster and development of education program for disaster prevention

Research Project

Project/Area Number 19K02592
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionMiyagi Gakuin Women's University

Principal Investigator

Nishiura Kazuki  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (40331863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 和浩  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 准教授 (40560587)
柴田 卓  郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (60762218)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords災害支援 / 心のケア / タッチケア / ストレス軽減 / 保育者 / 防災教育 / 創造的思考 / 脳波 / 記憶 / 創造性 / 感情 / ストレスマネジメント / 睡眠 / 食事 / 運動 / 持続可能な社会 / 幼稚園教諭 / 保育士 / 危機管理 / 被災地研修 / アウトドア教育 / 持続可能性 / 就学前教育 / 子どもの権利 / 令和元年東日本台風 / カウンセリング / スウェーデン / タクティールケア / オキシトシン / 災害ストレス / 支援者支援 / レジリエンス / 初期介入
Outline of Research at the Start

本研究の具体的な目標:(1)被災地での継続的な調査に基づいて、災害現場での子どもと保育者支援につながる発達アセスメント・ツールを開発し、実用性向上に向けた検証を繰り返す。(2)防災教育における「心理的介入」「災害ストレス」「レジリエンス」の理解のための防災教育プログラムを開発し、創造的思考の特性への学びが深まったことを確認するメタ認知テストを作成し、理解力の測定と評価を行う。これによって、災害現場での発達検査ツールの実用性向上と防災教育効果を同時に図る画期的な防災教育システムを提案する。

Outline of Final Research Achievements

This research was to clarify the issues necessary for mental care and support for supporters in the clinical disaster site by means of participatory action research and design thinking methods that repeatedly visit and survey the site continuously. In 2019, we conducted disaster research and mental care support for the 2019 East Japan Typhoon, and attempted to elucidate the psychological recovery effects of counseling and touch care. In 2020, we held an online international symposium on "Child-Centered Preschool Education for Sustainable Development" and discussed "children's rights." In 2021, we developed a disaster prevention education program for childcare workers and confirmed that it is training to learn the importance of life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、災害直後の臨床現場における心のケアと支援者支援に必要な課題を継続的に現地視察と調査を繰り返すことで、保育者養成に応用可能な「命の大切さ」を学ぶことのできる防災教育プログラムを開発した点で社会的意義は大きい。また、保育者が普段から愛着形成のために用いるタッチケアの脳内メカニズムを解明した点で学術的な意義は深い。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] リンショーピング大学/ヨーテボリ大学/ヘルシンボリ市教育センター(スウェーデン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] エスポー小学校(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Helsingborg Educational Center(スウェーデン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヨーテボリ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] リンショーピング大学/ヘルシンボリ教育センター(スウェーデン)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on the Development and Evaluation of Disaster Prevention Education Programs for Early Childhood Care and Education:Simultaneous analysis of qualitative and quantitative data using text mining2023

    • Author(s)
      西浦 和樹、伊藤 哲章、守 渉、兪 キョン蘭
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 23 Issue: 23 Pages: 73-79

    • DOI

      10.20641/00000677

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/691

    • Year and Date
      2023-05-09
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災に学ぶ防災教育プログラムの開発と評価に関する研究2022

    • Author(s)
      守渉、兪キョンラン、伊藤哲章、西浦和樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Pages: 37-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inside Sweden: Educational Seminar 2018 in Sendai (1) : Compared with University Education between Japan and Sweden, We Share a Vision of Future Education2019

    • Author(s)
      西浦和樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 122-131

    • DOI

      10.20641/00000472

    • NAID

      120006646644

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/481

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inside Sweden: Educational Seminar 2018 in Sendai (2) : Open Lecture: Current Situation and Issues of Female Success in Sweden2019

    • Author(s)
      西浦和樹・池田和浩・川崎一彦
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 132-140

    • DOI

      10.20641/00000473

    • NAID

      120006646645

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/482

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 命の尊さを学ぶ防災教育プログラム開発に関する研究2022

    • Author(s)
      西浦和樹
    • Organizer
      第44回日本創造学会研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学前教育の現状と課題2021

    • Author(s)
      西浦和樹
    • Organizer
      第5回知能教育SIGプログラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Preliminary study on frontal lobe activity of EEG by Japanese tactile care2021

    • Author(s)
      Kazuki Nishiura
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学前教育における持続可能性の視点2021

    • Author(s)
      西浦和樹
    • Organizer
      AI時代の教育学会第2回大会:生涯知能教育専門研究グループ(SIG)第1回報告会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 脳と学習ー未来の学校に必要な知識2022

    • Author(s)
      ベルティル・トーマス(編)他6名、西浦和樹(編訳)
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      宮城学院女子大学 西浦研究室
    • ISBN
      9784600010928
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 実例で学ぶ創造技法2020

    • Author(s)
      西浦和樹(分担執筆)
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      日科技連
    • ISBN
      4817196882
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 宮城学院女子大学教育学部教育学科 西浦和樹

    • URL

      https://www.mgu.ac.jp/main/departments/kyoiku/professor/18_nishi/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 地域子ども学研究センター

    • URL

      https://www.mgu.ac.jp/main/child-future/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 宮城学院女子大学教育学部教育学科

    • URL

      http://www.mgu.ac.jp/main/departments/kyoiku/professor/18_nishi/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 宮城学院女子大学地域子ども学研究センター国際シンポジウム:学力世界一 フィンランドの小学校教育の秘密を探る2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Japan-Sweden International Symposium: Children-centered Community Studies with Sustainability Perspectives2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi