• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of the "expressing, play" subject which brings "programing thought" up infant's time

Research Project

Project/Area Number 19K02609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

hashimoto tadakazu  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70709617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江藤 亮  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00294182)
金光 秀雄  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20214489)
山口 好和  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30271018)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsプログラミング活動 / プログラミング的思考 / 表現遊び / 造形主題 / アンプラグド系プログラミング教材 / ヴィジュアル系プログラミング教材 / フィジカル系プログラミング教材 / 感性・感情・想像力の重視 / 幼児のプログラミング体験の題材開発と検証 / 児童のプログラミング体験の題材開発と検証 / 附属小での遠隔授業 / ロボットを用いたプログラミングの授業 / 異校種カリキュラム / 認定こども園と連携の教育フォーラム / GIGAスクールITC活用研修 / 表現活動(造形・音楽・身体・言葉等) / プログラミング体験 / 「表現遊び」題材を開発 / 幼小連携プログラミン教育カリキュラム / フィジカル・プログラミング教材 / 幼児教育とICT機器 / プログラミング活動と学習主題 / プログラミング教育の基礎 / 幼児教育 / 情報処理能力の育成 / 表現活動 / 異校種連携カリキュラム / 教職機能強化
Outline of Research at the Start

本研究は,幼児期において将来のプログラミング教育の基礎となる「プログラミング的思考」を育成するために「プログラミング体験(ヴィジュアル系・フィジカル系・アンプラグド系)」と「表現活動(造形・音楽・身体・言葉等)」とを主体的・対話的で深い学びを創出する「遊びのプロセス(遊びの創出・遊びの没頭・遊びの振り返り)」の中に効果的に組み込んだ「表現遊び」題材を開発するものである。また保育者を軸とした異校種の教員・学生が共同研究することで,プログラミング的思考を育成する異校種連携カリキュラム・教材開発や,プログラミング教育に関わる教職機能強化を図る研修プログラムや講座シラバス開発もそのねらいとしている。

Outline of Final Research Achievements

I did a questionnaire survey targeted for the accessory kindergarten in the whole country and the Hokkaido public kindergarten.Then I found out that digital equipment becomes a tool of teacher storage from anxiety to dependence and lack of training of a nurture person.I was able to see the need to make digital devices a play tool for young children.
So I did the case development and the inspection related to programming activity and a modeling subject (idea, act and the material).I found that conceiving and practicing curriculum design that emphasizes emotion, sensitivity, and imagination is important for fostering "programming thinking" in young children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

全国附属園,道内幼稚園等のアンケート調査から,デジタル機器は校務活用が63%で,幼児の道具としての活用は3%に過ぎず,自然体験の対極に位置づけられていた状況から「①デジタル機器が幼児の考える道具になっていない②デジタル機器が直接体験を妨げるものとされている③園外との交流が難しく幼児・保育者がアイデアに触れ,共創する機会が殆ど無い」という課題点が見いだせた。そして,造形主題(想・行為・素材)で構成される表現遊びの事例開発から,幼児が感情・感性・想像力を存分に発揮できるように,その発達年齢に応じて(アンプラグド,ヴィジュアル系,フィジカル系の順),プログラミング活動を行う必要性を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 幼児の感性とプログラミング活動をつなぐエモーショナルデザイン・アプローチを活用した造形活動のカリキュラムデザインに関する一考察2022

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      大学美術教育学会「美術教育学研究」

      Volume: 54巻 Pages: 233-240

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の造形活動でプログラミング活動を実施する課題点についての一考察 ー国立大学法人附属幼稚園と北海道内幼児教育施設へのアンケートの分析を通してー2021

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要教育科学編72(1)

      Volume: 72巻2号 Pages: 577-592

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 領域横断的芸術表現教育での活用を想定したタブレット型コンピュータ用アプリケーション開発2021

    • Author(s)
      江藤亮
    • Journal Title

      『美術科研究』大阪教育大学美術・書道部門、芸術表現部門

      Volume: 39巻

    • NAID

      120007179707

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児のロボットを用いた造形活動における創造性を重視した学習主題についての一考察2021

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      大学美術教育学会「美術教育学研究」

      Volume: 53

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教師のエンパワーメントを引き出し高める組織開発について2021

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要教育科学編

      Volume: 71 Pages: 317-326

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児のフィジカル・プログラミング教材を活用した科学遊びにおける 造形活動の思考過程についての一考察 ―5歳児実践事例「ロボット・タウンで冒険だ」の分析を通して―2020

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      「美術教育学研究」第52号大学美術教育学会

      Volume: 52号 Pages: 289-296

    • NAID

      130008012458

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多点局所探索に基づく大域的最適化アルゴリズム (3) -局小・停留点の周辺2020

    • Author(s)
      金光秀雄 宮本凪沙
    • Journal Title

      北海道教育大学

      Volume: 70巻2号 Pages: 19-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児が手で楽しみながらつくるプログラミング活動へー「ロボット・タウンで冒険だ」の実践からー2020

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Journal Title

      教育美術2019年11月号

      Volume: 929号 Pages: 30-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 幼児のロボットを用いた造形活動における創造性を重視した 学習主題についての一考察 5 歳児のプログラミング活動の事例分析を通して2021

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Organizer
      令和3(2021)年度 日本教育大学協会 全国美術部門協議会 第60回 大学美術教育学会 山形大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育でプログラミング活動を実施する課題点についての一考察 ―国立大学法人附属幼稚園と北海道内幼児教育施設へのアンケートの分析を通して―2021

    • Author(s)
      橋本忠和 山口好和
    • Organizer
      函館学校教育学会第26回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児のフィジカル・プログラミング教材を活用した科学遊びにおける造形活動の思考過程についての一考察2020

    • Author(s)
      橋本忠和
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会 全国美術部門協議会、並びに第59回 大学美術教育学会「宇都宮大会」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 附属函館中学校のICT活用教育と小学校・幼稚園との連携(2) --これまでの取組を中心に(2)--2019

    • Author(s)
      白川卓,郡司直孝, 金光秀雄, 橋本忠和
    • Organizer
      日本産業技術教育学会北海道支部大会, 北海道札幌市(北海道教育大学札幌サテライト)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「プログラミング教育における幼児の造形パワーの魅力」:日本美術教育学会70周年記念論集 未来につなぐ美術教育2021

    • Author(s)
      橋本忠和(共著)
    • Publisher
      三元社
    • ISBN
      9784883035359
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道教育大学付属函館幼稚園ホームページ 研究活動

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/fuzoku_hak_kind/study/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道教育大学付属函館小学校ホームページ研究活動

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/fuzoku_hak_syo/study/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道教育大学付属函館中学校ホームページ研究活動

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/fuzoku_hak_chu/study/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道教育大学学術リポジトリ

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 図工大好き橋本ゼミ

    • URL

      https://kazukunart.exblog.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 図工大好き橋本ゼミin函館

    • URL

      https://kazukunart.exblog.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi