• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on constructing a comprehensive support system model with consistency and continuity for infants with disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02625
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Koreeda Kiyoji  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (70321594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 記代子  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (80171156)
田尻 由起  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (90802249)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords障害乳幼児 / IFSP(個別家族支援計画) / 発達支援 / 包括的支援体制モデル / 児童発達支援センター / 個別家族支援計画 / IFSP
Outline of Research at the Start

特別なニーズのある乳幼児に対して作成される「個別の保育(指導)計画」は、米国の「個別家族支援計画(IFSP)」と性格が異なるが、保育所等での支援内容や対象児のニーズ、配慮事項等が記載されており、小学校への移行後の支援にも極めて重要な情報を提供してくれる。本研究の目的は、地域における障害乳幼児のライフステージに応じた切れ目のない包括的支援体制モデルを構築することにある。この目的を達成するために、行政や地域の草の根的な団体と相互連携を図りながら、児童発達支援センター等への社会調査、国内外のヒアリング調査、「個別の保育(指導)計画」を活用した移行支援の事例分析を推進していく予定である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to establish a model for a comprehensive support system with consistency and continuity for infants and toddlers with disabilities in the preschool stage. To achieve this objective, we have conducted social surveys and interview surveys of child development support centers, as well as case studies.
The main results of the study revealed that developmental support using various therapies is provided at each center, and that an organic handover is implemented for the transition to school. As for overseas research, we visited CAMPS, a child development support center in Paris, France, and observed the current situation in which efforts are being made for early detection and support of ASD, the enhancement of family support, and the state of cooperation and collaboration with medical and psychological staff, etc., which we were able to use as reference.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、障害乳幼児のライフステージに応じた切れ目のない支援体制を構築することの必要性が指摘されている。本研究では、児童発達支援センターに対する社会調査、関係者へのヒアリング調査、事例分析等を通して、幅広い視野からの研究を推進してきた。インタビュー調査では、16名の関係者への聞き取りから、①ソーシャルワーク的な視点で障害乳幼児や家族を支えていくこと、②保護者に対する早期からの相談支援体制の構築、③広域圏の児童発達支援センター同士のネットワーク構築の必要性などの示唆を得ることができた。これらの成果は、欧米に比べ、未だ進捗途上にある日本の就学前療育分野における貴重な示唆を示す結果であると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 音声ペンを用いた障害のある子どものコミュニケーション支援2023

    • Author(s)
      是枝喜代治,富山仁子,菊池萌子,市橋まいは,大島ひろみ,高垣 有,藤井千尋,森屋典久,五月女智子,鎌田麻恵,赤尾健介,生田 茂
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 18 Pages: 273-294

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別なニーズのある生徒と授業に取り組む2022

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      保健体育教室

      Volume: 315 Pages: 8-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 質的調査を通した今後の児童発達支援センターの役割と方向性2022

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 17 Pages: 329-347

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害のある子への発達段階に合わせた学習課題2021

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報

      Volume: 38(1) Pages: 4-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における早期療育システムの現状と課題-米国におけるIFSPとの比較から-2021

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 16 Pages: 343-358

    • NAID

      120007035443

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パリ在住邦人家庭の障害乳幼児親子の子育ての実態と支援課題に関する探索的研究2021

    • Author(s)
      田尻由起、柘植雅義
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 45 Pages: 117-128

    • NAID

      120007126665

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パリ在住邦人家庭障害乳幼児親子への支援 -支援者の支援実態と支援の難しさに関する検討2021

    • Author(s)
      田尻由起、柘植雅義
    • Journal Title

      ライフデザイン学研究

      Volume: 16 Pages: 369-379

    • NAID

      120007035445

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語の授業づくりのポイント2020

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報誌

      Volume: 36(4) Pages: 8-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ムーブメント教育・療法-「共生社会」の実現に向けた楽しい体育の展開2020

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      保健体育教室

      Volume: 310 Pages: 12-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 苦手さのある子の発達を支える指導法:音楽ムーブメントとは?2019

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報誌

      Volume: 35(6) Pages: 26-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前機関における児童発達支援の実際ー児童発達支援センターの調査を基に2022

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーションを支援するICTの利活用ー音声ペン,iPadの活用とプログラミング教育の実践を通して2022

    • Author(s)
      是枝喜代治,石飛了一,生田 茂,根本文雄,原田 薫,富山仁子,菊池萌子,山下さつき,松島宏樹,菅野和恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会(自主シンポジウム)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍でのコミュニケーションを支援する~日常生活に生きるICT機器を活用した合理的配慮2021

    • Author(s)
      石飛良一, 是枝喜代治, 生田茂, 松岡那奈, 高垣有, 曽根玲子, 菅野和恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会(WEB開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ムーブメント教育・療法による障害児の発達支援~MEPA-R、MEPAⅡRの評価から2021

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会(WEB開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器を活用した障害のある子供たちの教育補償と合理的配慮2020

    • Author(s)
      生田茂、石飛了一、根本文雄、是枝喜代治、五月女智子、尾崎敬子、新城理奈、菅野和恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(ポスター発表、WEB開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークにおけるインクルーシブ教育の実際2020

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(ポスター発表、WEB開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 在パリ日本人家庭障害乳幼児の子育て支援に関する予備的調査2020

    • Author(s)
      田尻由起、柘植雅義
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における特別なニーズのある子どもの支援(第2報)2019

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器を活用した合理的配慮-成果、持続可能な実践を可能にする為の課題、今後の展望-2019

    • Author(s)
      石飛了一、生田茂、是枝喜代治、他
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 国語,算数・数学 発達段階に合わせて学べる学習課題1002023

    • Author(s)
      特別支援教育の実践研究会,是枝喜代治,村山 孝
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182137211
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 運動・遊び・学びを育てる ムーブメント教育プログラム1002021

    • Author(s)
      小林芳文、是枝喜代治、飯村敦子、雨宮由紀枝
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469269069
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別支援学校 新学習指導要領・授業アシスト 資質・能力を育む国語2020

    • Author(s)
      是枝喜代治、宮崎英憲
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184287150
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Education and Technology Support for Children and Young Adults With ASD and Learning Disabilities2020

    • Author(s)
      kiyoji koreeda (Yefim Katz (TUI, USA) and Fabrizio Stasolla (University Giustino Fortunato of Benevento, Italy) ,Edited)
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      IGI-Global
    • ISBN
      9781799870531
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] はじめて学ぶ知的障害児の理解と指導2020

    • Author(s)
      是枝喜代治
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655325
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Universal Access through Inclusive Instructional Design : International Perspectives on Udl2019

    • Author(s)
      Kiyoji Koreeda
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780429435515
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新基本保育シリーズ 11 子どもの保健2019

    • Author(s)
      杉田記代子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      中央法規出版株式会社
    • ISBN
      9784805857915
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Case Study in Higher Education

    • URL

      https://include.wp.worc.ac.uk/case-study-koreeda/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] INCLUDE ホームページ

    • URL

      https://include.wp.worc.ac.uk/case-study-koreeda/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi