• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Characteristics of Behavioral and Figure Drawing Tasks in Developmentally Disabled Children Without Intellectual Delay Who Are Less Likely to Be Noticed in Group

Research Project

Project/Area Number 19K02632
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

RIKA OCHIAI  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (80435304)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 郷間 英世  姫路大学, 看護学部, 教授 (40234968)
五位塚 和也  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (80783109)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords高機能自閉スペクトラム症 / 受動型 / 幼児 / 社会性・行動発達評価尺度 / 発達障害 / 就学前児童 / 社会性尺度 / 高機能 自閉スペクトラム症 / 積極奇異型 / 孤立型 / 高機能 / 人物画描画
Outline of Research at the Start

多動・衝動性など集団場面で目立つ児童ではなく、困り感や援助 表出が苦手であるなど受動タイプの自閉スペクトラム症、不注意優勢型の注意 欠如多動症の特性を有する集団場面で気づかれにくい知的な遅れのない発達障害児の①保育所・幼稚園での児童の実態および支援の現状を把握し、これら障害特性に特化した②集団でみられるチェックリスト作成と③「描くときの態度」を含む評価項目の作成・検証を行う人物画描画課題の特徴を明らかにする。④開発中の「幼児版社会性・行動発達評価尺度」の臨床応用の可能性の検討を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to understand the actual situation of children with developmental disabilities without intellectual delays who are not easily noticed in group situations and to clarify their characteristics. We conducted a survey of "children of concern" among childcare workers to understand the current situation and issues in childcare with regard to the children's sense of distress, the need for support for the children, and the difficulties in supporting the children. In addition, preschool children with high-functioning autism spectrum disorder were divided into three types, and their characteristics were examined based on the " Early Childhood Version Self-Restraint and Self-Assertion Scale" and a Figure Drawing Test. In addition, we examined the possibility of clinical application of the " Early Childhood Social and Behavioral Development Scale," which is currently under development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的に遅れのない学習面や行動面で困難があると推定された小学生(8.8%)に対し、約7割は支援の必要がないと判断され、通級での支援は約1割であるという教育現場の現状がある(平成24年、文部科学省)。本研究は増加傾向にあるこれらの児童のうち、特に集団場面で気づかれにくく支援が受けにくい発達障害児に対し、就学前の集団場面での特徴、支援の現状と課題を明らかにし、また、既存および開発中の社会性尺度等が、就学前及び小学校教育現場で活用されることで、目立ちにくいタイプの発達障害児の困り感への理解および、支援の必要性への認識が深まり、早期発見、早期支援へとつながることが期待できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 幼児の初期の概念形成:なぞなぞ課題の作成から2023

    • Author(s)
      田中 駿、郷間安美子、井上和久、牛山道雄、清水里美、落合利佳、池田友美、加藤寿宏、郷間英世
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 34 Pages: 29-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語障害を伴うダウン症者への ニケーション指導に関する研究2023

    • Author(s)
      川村菜月、落合利佳
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 19 Pages: 155-165

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代の子どもの発達の様相と変化2022

    • Author(s)
      郷間英世・田中駿・清水里美・足立絵美
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Development Support

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 99-114

    • DOI

      10.51013/jadsjournal.2.2_99

    • ISSN
      2435-7626
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療機関の発達外来における新版K式発達検査の利用を中心に、診断域下にある幼児・児童・生徒への教育支援に向けたアセスメントとその活用2022

    • Author(s)
      郷間英世
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 352-364

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム幼児の新版K式発達検査2001と新版K式発達検査2020のDQの比較2022

    • Author(s)
      田中 駿、中市 悠、家森 百合子、岩見 美香、清水 里美、郷間 英世
    • Journal Title

      発達・療育研究 : 京都国際社会福祉センター紀要

      Volume: 37 Pages: 3-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 身体模倣の正中線交差と社会的スキルの関係性2022

    • Author(s)
      郷間 英世、牛山 道雄
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 81 Pages: 53-58

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「気になる子」に関する保育者の意識と支援の実態―保育所アンケ―トからクラス構成に着目して―2021

    • Author(s)
      落合利佳
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 17 Pages: 1-11

    • NAID

      120007035273

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の社会的情報処様式:他者からの好意の明示性および心理社会 的適応との関連性2021

    • Author(s)
      五位塚 和也
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: ー

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期から児童期初期の身体模倣の発達と男女差2020

    • Author(s)
      田中駿,加藤寿宏,落合利佳,井上和久,清水里美、 池田友美,牛山道雄,大谷多加志,大久保圭子,郷間英世
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 79(6) Pages: 607-616

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 広さを考慮した保育環境の構造化と個別配慮の実際ー京都市営保育所での取り組み2020

    • Author(s)
      落合 利佳
    • Journal Title

      京都女子大学 発達教育学部紀要

      Volume: 16号 Pages: 1-10

    • NAID

      120006848647

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 福祉型障害児入所施設に入所する特別支援学校児童生徒への指導上のニーズと有効な支援に関する検討2022

    • Author(s)
      五位塚和也
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 広さを考慮した保育環境の構造化と個別配慮の実際―京都市営保育所での取り組み―2020

    • Author(s)
      落合利佳
    • Organizer
      第67回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] 性差を考慮した幼児版社会性・行動評価尺度の開発 - 新版K式発達検査2001との関連について -2019

    • Author(s)
      田中駿、牛山道雄、加藤寿宏、落合利佳、池田友美、清水里美、井上和久、大谷 多加志、郷間英世
    • Organizer
      第66回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Creation of a scale for the assessment of social and behavioral development in preschool children2019

    • Author(s)
      Hideyo Goma, Shun Tanaka,Michio Ushiyama, Rika Ochiai, Kazuhisa Inoue, Toshihiro Kato, Tomomi Ikeda, Satomi Shimizu Yoko Mutou, Natsumi Maruo, Takashi Otani
    • Organizer
      IASSIDD 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自己評価尺度を用いた、児童の学校生活と社会スキルに関する研究2019

    • Author(s)
      落合利佳、郷間英世
    • Organizer
      日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi