Project/Area Number |
19K02639
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
春日 晃章 岐阜大学, 教育学部, 教授 (30343726)
中野 貴博 中京大学, スポーツ科学部, 教授 (50422209)
朝倉 雅史 筑波大学, 人間系, 助教 (50758117)
鈴木 宏哉 順天堂大学, スポーツ健康科学部, 先任准教授 (60412376)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 子どもの貧困 / 体力・スポーツ格差 / 社会的排除 / 格差是正・縮小 / 学力と体力 / 主観的幸福感 / エフェクティブスクール / 運動・スポーツライフ / 学校間格差 / 地域間格差 |
Outline of Research at the Start |
わが国では子どもの貧困率が上昇し、格差社会が生みだす病理的現象が多くの研究分野において解明されつつある。一方、子どもの体力は、長期にわたる低下傾向に加え、近年では、運動習慣の二極化が問題視されるようになってきている。子どもの運動習慣は、古くから家庭環境や親の諸条件と関連性があることは指摘されてきたものの、その実証的研究の成果は特に近年では報告がない。 そこで本研究では、体力・スポーツ格差の実態を幼少年期の子どもの社会経済的要因との関連から明らかにする。さらに、地方自治体の体力政策及び各学校の体力つくり実践と体力・スポーツ格差との関連性を分析することで格差の是正・縮小方策の在り方を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
The long-term declining trend in children's physical fitness levels and the polarization of physical fitness and exercise habits have long been the focus of attention. increased. However, "what kind of life circumstances are children with low physical strength placed in?", "why they do not exercise (can't they?)", and "whose physical strength has decreased?" There was no interest. Therefore, in this study, we will analyze the relationship between socioeconomic factors in children's homes and their physical strength, athletic ability, and exercise and sports habits from the perspective of disparities, and will also seek public and social measures to improve them. Considered support measures.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の主要概念である「体力・スポーツ格差」概念を用いて、日本人の体力及び運動・スポーツ習慣の実態を社会科学的立場から分析するのは、研究代表者が行った16-18年研究が端緒であり、本研究では、さらにパネルデータを収集したことで、体力・スポーツ格差の拡大・縮小傾向、および社会経済的要因と体力・運動能力との因果分析を行ったことが特色である。幼児を含む子どもの体力・運動能力に関する自然科学的研究の成果は膨大な数に上るが、家庭の社会経済的条件や家庭の保有資源、学校や行政体の施策・政策といった社会科学的変数との関連を検討したものは極めて少なく、この点が本研究の独創性であり、学術的意義である。
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