Project/Area Number |
19K02647
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Surugadai University (2023) Tokyo University of Social Welfare (2019-2022) |
Principal Investigator |
Tachi Hidenori 駿河台大学, メディア情報学部, 講師 (90402148)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 安全管理 / 保育 / アノテーション / 気づき / 保育士 / 暗黙知 / 保育者養成 / 動画 / 振り返り / 危険 / 教材 / 機械学習 / 質の向上 / 分析 / ヒヤリハット / 気付き / AI / 教育 / 人工知能 |
Outline of Research at the Start |
保育の現場における安全管理をサポートするための,ICTを活用した基盤技術の開発と評価を行う。設置が進んでいる防犯カメラや室内の定点カメラの動画を基にAIを活用し,幼児の行動分析に特化した技術基盤の構築を行う。本研究成果を応用することで①特定の場所,遊具等での場面が抽出されれば,事前の事故予防として保育の危機管理を行うこと,②経験の少ない保育士に対して,子供たちの行動への介入や声かけをすべき点をサポートすること,③実習を控えた保育士養成課程の学生や経験の少ない保育士に対しての研修動画を作成する際の補助を行うこと,等が可能である。
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Outline of Final Research Achievements |
.In this study, we aimed to develop a video analysis system specifically focused on the behavior of young children. Our objectives included tagging children's movements in a daycare setting, distinguishing between caregivers and children, and developing a scene detection system. We also improved and evaluated an annotation system that allows users to highlight noteworthy points during video playback. Additionally, we collaborated with daycare staff and educators in training programs to classify situations and levels where caregiver intervention or verbal interaction was necessary. Furthermore, to digitize 42 years of conference proceedings from the Japan Society of Child Science, we converted paper-based documents into digital text and extracted terms related to risks and near-miss incidents in daycare settings. We analyzed the frequency and relationships of these terms with other words.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育経験者が暗黙知をもとに行ってきた潜在的な知見や判断を分析し,システムに取り入れ,日々の活動において,幼児の危険を部屋のカメラからリアルタイムに察知し保育士に知らせ事故を未然に防ぐサポートを行う。また,撮影後の定点カメラ等から研修・教育用の動画教材としての場面の抽出を容易にすることで,教材不足を解決する。ただし,あくまでもシステムは保育士をサポートするための補助ツールであり,最終的に判断するのは保育士自身である。また,子どもの動態に特化したデータセットを作成することで,様々な研究やシステムへの応用が可能となる。
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