• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting multicultural families in the community through Home-based childcare: learning from the English and German experiences of multiculturalisation

Research Project

Project/Area Number 19K02648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionSeitoku University (2019-2021, 2023)
The University of Tokyo (2022)

Principal Investigator

Tabu Mikiko  聖徳大学, 教職研究科, 名誉教授 (30269360)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小玉 亮子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)
藪中 征代  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (50369401)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords家庭的保育 / 多文化化 / 外国にルーツをもつ子ども / イギリス / ドイツ / 日本 / 第二言語 / 外国にルーツを持つ子ども / 第二言語支援 / 多文化 / 移民 / チャイルドマインダー / 評価改革 / 保育の質 / 多言語 / 日英比較 / 子ども理解 / 言葉の発達 / 絵本 / 開発教育 / 家庭的保育者研修 / 多文化家庭支援 / 言語教育
Outline of Research at the Start

新たな外国人材受入れの制度が発足し、日本語習得に困難がある「外国にルーツを持つ子ども」の増加は必至である。状況は、労働力の不足を移民で補った英独の1960、70年代と似ている。
社会の多文化化が進む過程で、保育は多文化共生に向けてどのような役割を果たすことができるか。役割遂行に必要な保育者の知識・技量は何か。それをどう形成するか。
本研究では、日本に先がけて多文化化した英独の言語教育、家族政策の歴史的経緯と帰結を明らかにし、よりよい多文化家庭支援策の資料とする。多文化家庭の子育てを支える地域づくりに向けた家庭的/小規模保育事業者の研修プログラムを作成して試行し、事業者の知識・技量向上に資する。

Outline of Final Research Achievements

The experiences of ECEC (Early Childhood Education and Care) and family support for children with migrant backgrounds in England and Germany over the past 50 years were investigated and the findings were disseminated in international lectures and transcripts of these lectures. The actual state of the acceptance of children with foreign roots into ECEC facilities in Japan was ascertained from national statistics and a literature review.
An original questionnaire survey of home-based childcare providers was conducted to identify their attitudes towards multicultural ECEC and training issues to enhance the practice of multicultural family support.
Although the study did not lead to a pilot initiative, it did yield hints on how training for home-based childcare providers could be provided to deepen their understanding of the challenges of Japanese language acquisition for children with foreign roots, and to contribute to multicultural family support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

独自の質問紙調査によって、家庭的保育事業の多文化化の実態及び課題を明らかにするとともに、家庭的保育者の創意工夫と知恵を析出した。それを可視化し共有することによって、外国ルーツ児とその家族の文化的・言語的ニーズへの対応がより効果的に行える可能性を示した。海外における継続的な学会発表を通じて日本の現状を伝え、共通の課題を抱える国々との研究交流を深めた。英独の研究者、実践者を招いたオンライン国際研究集会を開催して、両国における社会の多文化化経験と移民の背景を持つ子どもとその家族に対する保育支援の事例を日本の保育関係者に公開した。それによって日本の現状と外国ルーツ児の保育課題の多角的な把握に貢献した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 4 results) Book (3 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Journal Article] Desafios e perspetivas da educacao de infancia no Japao - Rumo a um sistema nacional centrado nas criancas(雑誌発行者によるポルトガル語訳)2023

    • Author(s)
      Mikiko TABU
    • Journal Title

      Cadernos de Educacao de Infancia(ポルトガル語誌)

      Volume: 129 Pages: 4-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育史に見るケアリングから、ジェンダー/統治/教育を考える。2023

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 66 Issue: 0 Pages: 98-101

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.66.0_98

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化社会イギリスにおける幼児教育の変革-「法定枠組み(EYFS)」2021 改訂と新「公認カリキュラム指針(DM)」-2023

    • Author(s)
      椨 瑞希子 ジュリアン・グルニエ
    • Journal Title

      『教職実践研究』聖徳大学教職研究科紀要

      Volume: 13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ドイツ社会の多文化化と移民の幼児教育支援-1970年代から今日まで―2022

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 12 Pages: 75-88

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] アイザックスと現代イギリスの幼児教育評価改革2021

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 53号 Pages: 9-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「家庭的保育事業」従事者の保育課題意識2021

    • Author(s)
      藪中 征代 ・ 椨 瑞希子
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 11号 Pages: 43-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵本を介した幼児の関わり2021

    • Author(s)
      佐藤 牧子 ・ 藪中 征代
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 11号 Pages: 23-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスの質評価とそれを超える物語り2020

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 162号 Pages: 46-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ランキングから見えること、見えないこと( シンポジウム(第7回公開シンポジウム「なぜ日本のジェンダー指数は低いのか?ー経済, 法律, 教育, 政治の各分野から考えるー」)2024

    • Author(s)
      小玉 亮子
    • Organizer
      人文社会科学系学協会男女共同参画推進連絡会 (Gender Equality Association for Humanities and Social Sciences: GEAHSS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Challenges and Prospects of ECEC in Japan: Towards a National System Placing Children at its Heart2023

    • Author(s)
      Mikoko TABU
    • Organizer
      Associacao de Profissionais de Educacao de Infancia(APEI:ポルトガル幼児教育専門家協会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The sense and ingenuity of home-based-childcare providers in Tokyo: Addressing the ECEC challenges of children with migrant backgrounds2023

    • Author(s)
      Mikiko TABU, Masayo YABUNAKA
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association(EECERA:欧州幼児教育学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イギリスにおける家庭的保育(チャイルドマインディング)の歴史的研究(3)2023

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける家庭的保育(チャイルドマインディング)の歴史的研究(2) ―労働党政権(1997-2010)の民力活用―2022

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Home-based childcare in Japan as a community asset to support young children with migrant background2022

    • Author(s)
      Tabu Mikiko & Yabunaka Masayo
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 2022 Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家庭的保育の多文化化の現状と課題-意識調査(2021)の結果より-2022

    • Author(s)
      椨 瑞希子 藪中征代
    • Organizer
      国際幼児教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児教育と母なるもの:戦争と復興の時代のペスタロッチフレーベルハウス2022

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      ジェンダー史学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける家庭的保育(チャイルドマインダー)の歴史的研究(1)-法制化過程を中心にー2021

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ”Foster the observant eyes to work: a case study of a teacher-education programme in Japan”2021

    • Author(s)
      Mikiko Tabu
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ペスタロッチ・フレーベルハウスとナチズム2021

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      幼児教育史学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日英家庭的保育事業者の保育の「質」に関する意識2020

    • Author(s)
      椨 瑞希子 ・ 藪中 征代
    • Organizer
      国際幼児教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭的保育事業に関する日英比較(1)-制度と実践-2019

    • Author(s)
      椨瑞希子・小玉亮子
    • Organizer
      日本保育学会(大妻女子大学2019年5月5日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭的保育事業に関する日英比較(2)-質問紙調査から-2019

    • Author(s)
      小玉亮子・椨瑞希子
    • Organizer
      日本保育学会(大妻女子大学2019年5月5日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本のもつ意味-言葉の発達を考える-2019

    • Author(s)
      藪中征代
    • Organizer
      藤沢市保育者研修(2019年10月15日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 一般意味論―言葉によるコミュニケーションを育てる2019

    • Author(s)
      藪中征代
    • Organizer
      佼成カウンセリング研究所(2019年5月13日、11月1日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 子ども家庭支援の心理学-生涯発達・子どもの家庭と心の健康2022

    • Author(s)
      藪中征代・玉瀬友美編著
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473714
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助-子どもの育ちと学びの理解と保育実践-2020

    • Author(s)
      藪中 征代 ・ 玉瀬 友美 編著
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473714
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『SDGs時代の教育_すべての人に質の高い学びを』2019

    • Author(s)
      小玉亮子・小山祥子共著「幼児教育」北村友人・佐藤真久・佐藤学編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028755
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] June O’Sullivan MBE:Equality and Diversity - Essential Steps to Becoming Truly Inclusive2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ジュリアン・グルニエ氏講演会「多文化社会イギリスにおける幼児教育の最前線」(オンライン 双方向 同時通訳付き)2022

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ドナータ・エルシェンブロイヒ氏講演会「ドイツ社会の多文化化と移民の子育て支援―1970年代から今日まで」(オンライン 双方向 同時通訳付き)2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi