• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on democratic education and children's social participation

Research Project

Project/Area Number 19K02650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionUrawa University (2020-2022)
Toyo University (2019)

Principal Investigator

HAYASHI Daisuke  浦和大学, 社会学部, 准教授 (60708379)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords民主主義教育 / シティズンシップ教育 / 主権者教育 / 子どもの権利 / 子どもの意見表明 / 子どもの社会参加 / 18歳選挙権 / 18歳成人
Outline of Research at the Start

学校を含め地域の中で「民主主義教育」「政治教育」「主権者教育」に日常から取り組むための課題と可能性、あり方を浮き彫りにし、子ども時代からの民主主義社会の担い手育成の基盤を整備するために、(1)市民としての子どもの社会参加意識醸成のために「民主主義教育」「政治教育」「選挙教育」に取り組んでいる海外、(2)「子どもにやさしいまちづくり」を含め子どもの参加に取り組んでいる自治体、(3)「民主主義教育」「政治教育」「選挙教育」「主権者教育」について学校や自治体と連携・協働して取り組んでいるNPO、を対象にした研究を行う。そして、主権者としての子どものエンパワーメントに寄与することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study investigates the challenges, possibilities, and ways to address "democratic education," "political education," and "sovereignty education" on a daily basis in the community, including schools.We also aimed to clarify the ideal form of infrastructure development for fostering leaders of a democratic society from childhood.
To this end, we conducted a research study covering the following three points.(1) Overseas countries that are working on "democracy education," "political education," and "election education" to foster children's awareness of social participation as citizens.(2) Municipalities that are working on children's participation, including "child-friendly community development(3) NPOs working on "democratic education," "political education," "election education," and "sovereignty education" in cooperation and collaboration with schools and local governments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究を通じて明らかになったのは以下の3点である。(1)学校教育においては、教員は、自分の考えを押し付けることは一切せず、子ども自身が考える機会創出を保障することが不可欠。(2)模擬選挙を行えば投票率が高まるわけではない。子ども時代から、自分の思っていること、考えることを伝える機会があり、意見を伝えたことによって改善する経験を積むことが、選挙での一票につながる。(3)選挙の時だけ“政治”を意識するのではなく、“政治”や“選挙”をどれだけ日常生活の中で意識して過ごすかが大事である。
海外だから特別なのではない。子ども時代からいかにして市民意識をもって生きることができのか。おとな自身が問われている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもの声を自治体に活かす―主権者としての子どもの意見表明・参加のあり方―2023

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 114 Pages: 22-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] “子ども”が“おとな”になるために必要な教育2022

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 91 Pages: 21-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会参画」の視点を生かしたシティズンシップ教育とは2021

    • Author(s)
      林 大介
    • Journal Title

      日本社会科教育学会『社会科学研究』

      Volume: 143 Pages: 61-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナウィルス禍における新教科「公共」の果たす役割と課題2021

    • Author(s)
      林 大介
    • Journal Title

      日本の科学者

      Volume: 57 Pages: 37-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Covid-19下における「生きる力」を育む「総合的な学習の時間」の課題2021

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      浦和論叢

      Volume: 64号 Pages: 65-78

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの権利条約はどこまで広がったか 国連採択30年、日本批准25年を受けて2020

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      子ども白書2020

      Volume: 2020 Pages: 54-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 若者の視点をこれからの自治体に活かすー若者のエンパワメントと社会参画2020

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      月刊自治研

      Volume: 62巻727号 Pages: 16-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」による「総合的な学習の時間」のあり方2020

    • Author(s)
      林大介
    • Journal Title

      東洋大学教職センター紀要

      Volume: 2号

    • NAID

      120006840312

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] こども基本法にもとづくこどもの意見の反映について2023

    • Author(s)
      林 大介
    • Organizer
      子ども施策全国自治体シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「子どもの意見表明・参加とこども基本法」~意思決定過程における子どもの意見表明・参加を中心に~2022

    • Author(s)
      林大介
    • Organizer
      子どもの権利条約総合研究所シンポジウム2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] どうぶつせんきょ2021

    • Author(s)
      アンドレ・ホドリゲス他 作/木下眞穂 訳/林大介 監修
    • Total Pages
      44
    • Publisher
      ほるぷ出版
    • ISBN
      9784593100750
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi