• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of a School Support Program for 5-Years-Old Children with ASD and Suspected ASD

Research Project

Project/Area Number 19K02652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

Hoshiyama Asagi  明星大学, 教育学部, 教授 (70304558)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 万里子  帝京短期大学, 帝京短期大学, 講師 (20814130)
佐々木 沙和子  帝京大学, 教育学部, 助教 (90827437)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords感覚特性 / 教員と保護者の情報共有 / 就学支援シート / 就学支援プログラム / ASD / ASD5歳児 / 感覚過敏 / 実証的研究 / ASD5歳児 / ASD / 5歳児 / 5歳児
Outline of Research at the Start

乳幼児期、ASD特性と感覚過敏の関連性が示されている。ASD5歳児を対象に感覚過敏に対する合理的配慮を行うため、保護者と教員で情報共有する。就学支援プログラムを実施し、その効果を検証する。(1)5歳児を対象に感覚プロファイルを保護者と教員で行い、評定者による差異について検討する(2)ASD児を抽出し、就学支援プログラムを試行する。①SP結果を保護者と教員で情報共有する。②保護者と教員が対象児の生活の困難さについてアンケート調査を検証する。③結果から就学支援シートを作成する。④就学後、支援を実行し、感覚過敏に対する合理的配慮を検証する。(3)就学支援プログラムの効果について実証的検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to (1) investigate sensory characteristics and development of 5-years-old children with or suspected of having ASD, (2) clarify the differences in assessment between caregivers and parents, and (3) identify important perspectives for school support.
The results showed that (1) 21 of the 143 children (14.6%) showed very high values in any of the four quadrants of SP, one of whom had developmental coordination disorder and two of whom had ADHD. The higher the developmental index, the fewer the sensory problems. (2) It became clear that there were differences in the evaluations depending on the evaluator. (2) It is thought that the difference between the home and kindergarten environments may have influenced the differences. (3) The importance of sharing information on sensory sensitivity and reasonable accommodation as a schooling support program became clear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では就学支援プログラムの実証研究を行った。143名のうちSPの4象限のいずれかに非常に高い値を示した児は21名(14.6%)であり、内1名は発達性協調運動障害、内2名はADHDであった。診断がなく感覚特性への配慮を要する児童が一定数存在することを示している。また評価者により評価に違いがあった。これは家庭と幼稚園という環境の違いが影響すると考えられる。このことから就学支援プログラムとして、診断の有無に関わらず感覚過敏と合理的配慮に関する情報共有の必要性が明らかとなった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 感覚特性への合理的配慮に焦点を当てた就学支援シートの検討―感覚プロファイルを用いた支援会議から2023

    • Author(s)
      近藤万里子、佐々木沙和子、伊東祐恵、小林千鶴、星山麻木
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 24 Pages: 57-64

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 5歳児の保護者の評価による感覚特性と発達の関係についての調査研究2023

    • Author(s)
      伊東祐恵 星山麻木 近藤万里子 小林千鶴 佐々木沙和子
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 第82巻4号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 感覚特性の理解と支援の重要性―アセスメントと合理的配慮に関する情報共有の課題―2020

    • Author(s)
      星山麻木
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 4 Pages: 3-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の感覚特性に応じた支援①―保護者と保育者のSP感覚プロファイル調査の比較をもとに―2019

    • Author(s)
      佐々木沙和子、近藤万里子、伊東祐恵、小林千鶴、八木愛子、星山麻木
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 感覚特性に焦点を当てた就学支援―就学前後の支援会議から見えてきた合理的配慮の必要性―2022

    • Author(s)
      近藤万里子、佐々木沙和子、伊東祐恵、小林千鶴、星山麻木
    • Organizer
      日本発達障害学会 第57回研究発表大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園に通う5歳児における感覚の特性と支援の必要性について ~保護者による感覚プロファイルとKIDSのアセスメントから~2021

    • Author(s)
      伊東祐恵(横浜市西部地域療育センター) 佐々木沙和子(帝京大学初等教育学科) 近藤万里子(帝京短期大学こども教育学科)小林千鶴(柚木武蔵野幼稚園) 星山麻木(明星大学教育学部)
    • Organizer
      第7回こども家族早期発達支援学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Study on sensory hypersensitivity in 5-year-olds with or suspected of ASD characteristics-Based on a study group of parents and childcare workers aiming for reasonable accommodation at school-2020

    • Author(s)
      Sawako SASAKI, MA ; Asagi HOSHIYAMA, PhD ; Mariko KONDO, MA ; Yoshie ITO, PhD ; Chizuru KOBAYASHI; Aiko YAGI; Masaki HOSHIYAMA, MD, PhD
    • Organizer
      INSAR 2020 Annual Meeting
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Support appropriate for sensory characteristics of infants ②― A perspective on support based on results gained by evaluating sensory profiles of parents and caregivers―2019

    • Author(s)
      Sawako SASAKI, Asagi HOSHIYAMA, Mariko Kondo, Yoshie Ito, Chizuru KOBAYASHI, Aiko YAGI, Masaki HOSHIYAMA
    • Organizer
      International Society on Early Intervention Conference Sydney, Australia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ちがうことは強いこと2021

    • Author(s)
      星山麻木
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      河出書房新社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 星と虹色なこどもたち2020

    • Author(s)
      星山麻木
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408145
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi