• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Definition of Inclusive Child Daycare in Japan and the Development of Practice Models

Research Project

Project/Area Number 19K02653
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionHosen College of Childhood Education

Principal Investigator

MORI TAKUMI  こども教育宝仙大学, こども教育学部, 教授 (90609843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田丸 豊 (松原豊)  筑波大学, 体育系, 教授 (10566805)
若月 芳浩  玉川大学, 教育学部, 教授 (30349203)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsインクルーシブ保育 / 合理的配慮 / ニュージーランド / 幼稚園 / 幼稚園教諭
Outline of Research at the Start

①インクルーシブ保育を実践している園の実態を調査し、「インクルーシブ保育モデル」にプロットすることで、当該園におけるインクルーシブの傾向を明らかにする。
②我が国及びNZにおける教諭の障害に対する考えや障害児への配慮の内容を調査し、教諭のインクルーシブ保育に対する考え方の枠組みを明らかにする。
③我が国及びNZにおける合理的配慮に対する教諭の意識を明らかにする。
④実践事例から収集したインクルーシブ保育の定義を整理し、我が国の園現場におけるインクルーシブ保育の定義を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study conducted a survey of kindergarten teachers' awareness of rational considerations, from their awareness of rational considerations to specific childcare practices. In addition, we clarified the actual situation of inclusive childcare, especially the difficulties involved, and examined inclusive childcare in Japan by conducting a field survey of inclusive childcare in New Zealand. We found that the image and difficulties of inclusive childcare differ depending on the number of years of experience, and that the realization of inclusive childcare requires the flexibility to change the way childcare is provided as needed while respecting the culture of the preschool. In addition, both Japan and New Zealand have challenges in realizing inclusive education and childcare during the academic learning period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、インクルーシブ保育にかかる研究が僅少で、かつインクルーシブ保育の実態が曖昧だった現状に対し、幼稚園教諭を対象とした質問紙調査及びインタビュー調査により、幼稚園教諭の意識から保育実践内容まで、実態に迫ったところにある。くわえて、インクルーシブ保育の困難性を明らかにしたことで、インクルーシブ保育を巡る研究の基礎的データになる。
社会的意義は、保育現場における合理的配慮の検討材料になるとともに、合理的配慮が浸透しつつある日本で教育・保育現場のエビデンスを提供したことは意義深い。グローバル化が進む中で保育実践レベルでの合理的配慮の検討は時代の要請にかなったものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 保育経験年数別にみるインクルーシブ保育への捉え―フォーカスグループインタビューの調査からー2021

    • Author(s)
      守巧・若月芳浩
    • Journal Title

      こども教育宝仙大学紀要

      Volume: 12 Pages: 29-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 共生社会の形成に向けた保育・教育の希求(5)ーインクルーシブな保育実践の充実と保育の質向上との関係を考えるー2022

    • Author(s)
      守巧・足立祐子・若月芳浩・広瀬由紀・久保山茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園等における特別な配慮が必要な子どもの保護者・特別な配慮が必要な保護者を考える」2022

    • Author(s)
      守巧・長谷川幸男・石田隆博
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育に関する基礎的調査2022

    • Author(s)
      守巧・若月芳浩
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭が認識するインクルーシブ保育ーフォーカスグループインタビューからー2021

    • Author(s)
      守巧・若月芳浩
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 共生社会の形成に向けた保育・教育の希求(4) ―「つながり」の中でその子らしく過ごす姿やそれを可能にする実践から学ぶ―2021

    • Author(s)
      守巧・広瀬由紀・鶴巻直子・鈴木由歌・若月芳浩・久保山茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ保育を考える2021

    • Author(s)
      守巧・若月芳浩・松原豊
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の実現に向けた特別支援教育に関する課題 「障害のある児童と障害のない児童が共にいる意義について~保育現場から」2021

    • Author(s)
      守巧・柄田毅・田中謙・川勝義彦
    • Organizer
      日本教育福祉学会第10回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 共生社会の形成に向けた保育・教育の希求(3) ―インクルーシブ保育を再検討する―2020

    • Author(s)
      守巧 ・長谷川幸男・若月 芳浩・広瀬 由紀・久保山茂樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 公立幼稚園におけるインクルーシブ保育の実態調査ー質問紙調査を中心にー2020

    • Author(s)
      守巧・松原豊・若月芳浩
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育経験年数別にみるインクルーシブ保育への捉えーフォーカスグループインタビューの調査からー2020

    • Author(s)
      守巧・若月芳浩
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育者のためのキャリア形成マネジメントブック2023

    • Author(s)
      編著者那須信樹 執筆者守巧
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      株式会社 みらい
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 幼稚園・認定こども園キャリアアップ研修テキスト 特別支援教育2022

    • Author(s)
      一般財団法人全日本私立幼稚園幼児教育研究機構、小田豊・秋田喜代美、加藤篤彦 執筆者守巧
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805887677
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが共に育つための障害児保育2022

    • Author(s)
      齊藤勇紀、守巧、山田謙一
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473905
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi