Project/Area Number |
19K02658
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Himeji University |
Principal Investigator |
Goma Hideyo 姫路大学, 看護学部, 教授 (40234968)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牛山 道雄 京都教育大学, 教育学部, 教授 (90397836)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 子ども / 発達 / 発達障害 / 環境 / 養育 / 発達促進 / 発達遅延 / 発達の変化 / 新版K式発達検査 / 環境要因 / 幼児 / 発達の促進 / 発達の遅延 / 発達支援 / 生活習慣 / 新版K式発達検査 |
Outline of Research at the Start |
この研究は、日本の子どもの認知発達および社会性や行動の発達の特徴や問題点を検討することを目的としている。今回は、1)最近70年間のわが国の子どもの精神発達の変遷とその特徴について、新版K式発達検査標準化のために収集された資料を分析することにより明らかにする、2)子どもの精神発達および社会性や行動の発達について、養育環境や生活習慣などの環境要因との関連を明らかにする、3)日本の子どもの発達を諸外国の子どもの発達と比較し、わが国の特徴を明らかにする、などについて研究をすすめる。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to investigate the developmental trends and changes in Japanese children over 40 years. Data were collected using standardized testing materials. Individual assessment data were gathered for 1026 and 1655 children, aged 1~13 years years old, from 1983 and 2020, respectively. We compared the “50%-passing ages” for each of the 115 items in both samples. Results are as follows. Many test items demonstrated minimal change; however, several items in various developmental areas reported remarkable acceleration, while others showed conspicuous delay. Particularly, for naming the four colors development was found to be accelerated by 12 months. However, development of the origami tasks by 3~6 months and development of copying figures had been delayed by 9~11 months. These developmental changes were attributed to rapid social and nurturance environmental changes. It may be essential to observe and understand these changes and support them better in the future.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、我が国の子どもの40年間の発達の変遷について、多くの発達課題では変化が少ないのに対し、特定の発達課題では発達の顕著な促進が、別の課題では顕著な遅延が認められた。これらの結果は、子どもの生活習慣や養育環境の変化によるものと考えられ、これからの子どものより良い成育環境を構築していくための政策を考え実施していく際の、大きな根拠となると思われる。また、変化の要因について、早急に詳細な究明が必要と考えられ、今後行っていく予定である。
|