• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the practice of nature childcare activities and its educational significance in European urban areas

Research Project

Project/Area Number 19K02662
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKoriyama Women's Junior College

Principal Investigator

Shibata Suguru  郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (60762218)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 みな  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (10817711)
西浦 和樹  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (40331863)
伊藤 哲章  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (50735256)
柴田 千賀子  仙台大学, 体育学部, 教授 (80639047)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自然保育 / 学習環境 / STEAM教育 / ウェルビーイング / 保育者研修 / 北欧保育 / 探求心 / STEAM / 自然環境 / 自然素材 / ナショナルカリキュラム / イギリス / ドイツ / プロジェクト活動 / ランドスケープ / フィンランド / デンマーク / 戸外活動 / スウェーデン / STEAM
Outline of Research at the Start

近年のわが国は,都市化やテクノロジーの発展に加え,AIの普及により便利で快適な生活を手に入れた。その反面,生活や学びから自然が分断され,非日常を象徴する自然体験活動という概念が定着した。こうした子どもを取り巻く環境に対し,保育の分野では「日本自然保育学会」が設立されるなど,森や自然を活用した幼児期からの学びを再評価する傾向にある。しかし,これら一連の盛り上がりは,自然豊かな地方や森の幼稚園に偏っているのが現状である。そこで本研究は,ヨーロッパ5か国における自然保育の実態調査に基づき,その教育的意義を明らかにすることで,都市部の保育実践に対応した「自然保育ガイドライン」の構築を目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the educational significance of nature childcare based on surveys of five European countries. Based on this, the aim was to construct “Natural Childcare Guidelines” for domestic childcare workers. What all five countries have in common is that gardens and local natural resources are used intentionally and systematically as learning environments, and in Denmark and Finland in particular, their importance is clearly stated in the national curriculum. Furthermore, we reported that science, mathematics, art, exercise, environmental education, etc. are being practiced in the natural environment through experimental and project approaches. Using these practices as a reference, we were able to create training materials for childcare workers to raise awareness of the significance of nature as a learning environment that fosters an inquisitive mind.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ポストコロナは、子どものウェルビーイングが世界的な関心事となり、アウトドア環境は幸福度との関連や生理学的効果等、様々な観点から注目されている。しかし、国内の保育実践では未だに園庭は運動・発散する場所という狭義の認識が少なくない。エビデンスを基にアウトドアを活用した教育に取り組む国外の実践報告は、カリキュラムの再考、園庭環境の改善、地域資源の活用等を促す上で学術的な意義をなす。加えて、本研究はSTEAM教育に着目し、探求心を育む学習環境として自然の教育的意義を整理し、保育者研修教材を作成した。今後、検証と改善を繰り返し、研究成果を発信することで、自然保育の普及に大きく貢献できると期待している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 自然を活かした保育活動を促す教材開発の試み―地域資源の活用とSTEAM教育に着目して―2023

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要第59集

      Volume: 59 Pages: 197-207

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Nature-Experience-Based Project in Early Childhood Education in Germany2022

    • Author(s)
      後藤 みな
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 59-64

    • DOI

      10.14935/jsser.37.2_59

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-03
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランド・デンマークの自然を活かした保育に関する研究 - 保育実践とナショナルカリキュラムからの考察 -2022

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Journal Title

      自然保育学研究

      Volume: 第4巻

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域の資源を活かした自然保育に関する研究2021

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 第57集

    • NAID

      40022539825

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおける教育改革後の体育と身体活動に関する研究2020

    • Author(s)
      柴田卓
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 第56集

    • NAID

      120006999300

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 福島県における外遊びと自然保育の現状-保育者を対象とした質問紙調査から-2019

    • Author(s)
      柴田卓
    • Journal Title

      日本自然保育学会 自然保育学研究

      Volume: 第2集 Pages: 40-46

    • NAID

      130008143970

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 10th International Outdoor Education Research Conference2024

    • Author(s)
      Shibta Suguru Shibata Chikako
    • Organizer
      A Study on the Effectiveness of Natural Teaching Materials Created From a STEAM Perspective and the Awareness of Childcare Workers:Based on a questionnaire survey after childcare worker training
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] STEAM教育の視点からみた自然環境下における保育教材の可能性2023

    • Author(s)
      柴田卓
    • Organizer
      日本野外教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] STEAM教育の視点からみた自然環境下における教材と保育活動の可能性~保育実践および保育者研修からの一考察~2023

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Organizer
      日本自然保育学会第8回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける自然を活かした保育に関する研究2022

    • Author(s)
      柴田卓
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自然を活かした保育活動を促す教材開発の試み~地域資源の活用とSTEAM教育に着目して~2022

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Organizer
      日本自然保育学会第7回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの自然を活かした保育に関する研究 - 保育実践とナショナルカリキュラムからの考察 -2022

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Organizer
      日本自然保育学会第6回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの自然を活かした保育に関する研究2021

    • Author(s)
      柴田卓 柴田千賀子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地域資源を活かした自然保育に関する研究 -フィールドマップの作成に焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      国分千帆 柴田卓
    • Organizer
      日本自然保育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの保育実践における自然保育の取り組み2020

    • Author(s)
      Anne Soini 柴田千賀子(コーディネーター)
    • Organizer
      日本自然保育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 福島の子どもたちと自然保育の未来-実践者の声から-2020

    • Author(s)
      柴田卓(コーディネーター)他7名
    • Organizer
      日本自然保育学会第5回大会 自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧の自然と野外でのライフスタイル2020

    • Author(s)
      多田聡 柴田卓 伊藤相
    • Organizer
      2020年度日本野外教育学会オンライン研究大会 自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの都市部における自然保育の実践に関する研究2019

    • Author(s)
      柴田卓
    • Organizer
      日本自然保育学会第4回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi