Influence of participation in training programs organized by local governments on the formation of partnerships between ECEC settings and elementary schools
Project/Area Number |
19K02664
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Kyoritsu Women's Junior College |
Principal Investigator |
Ichizen Haruko 共立女子短期大学, その他部局等, 教授 (10399222)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秋田 喜代美 学習院大学, 文学部, 教授 (00242107)
天野 美和子 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (60817352)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 保幼小連携 / 研修 / 自治体 / 地方自治体 / 移行期 / 自治体主催研修 |
Outline of Research at the Start |
幼児期の教育から児童期の教育への移行期に、保育者・小学校教諭から十分な支援をうけることで、子どもは自己の最大限の可能性を発揮できるようになる。しかし、小学校と園(幼稚園・保育所・認定こども園)の移行期の教育の目標・カリキュラム・教育方法の実践の不連続性(教育的アプローチ)が子どもの円滑な移行にとっての課題となっている。 本研究の目的は、地方自治体主催の研修の場で、保育者・小学校教諭が教育的アプローチの連続性を維持継続する方法を明らかにすることである。これにより、どのような研修内容が、小学校と園の間の教育的アプローチの連続性を保障する上で効果的であるのかを検討することができる。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to identify ways in which nursery school teachers, kindergarten teachers, and elementary school teachers can maintain a continuity of practice related to transitional education goals, curricula, and teaching methods in training programs organized by local governments. The results indicated that the training functions and innovations differed among local governments, and that training innovations were implemented to address the difficulties inherent in training for the collaboration and connection between ECEC settings and elementary schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の意義としては、主に以下の2点が挙げられる。第一に、保幼小連携に複数の関係者が関与することで、子どもが多様性をもつ環境の中で育つことを示唆した点である。第二に、園と学校が相互に公開参観して対話する、地域の小学校の教員の紹介や教室・体育館などの環境の説明を画像や動画を用いてオンラインで伝える、幼児と児童が休み時間にオンラインで会話をする等のオンラインを通した保幼小連携の取り組みの可能性を示したことである。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)