• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of writing skills and development of writing curriculum based on students' language development

Research Project

Project/Area Number 19K02673
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionBunkyo University (2023)
Utsunomiya University (2019-2022)

Principal Investigator

Morita Kaori  文教大学, 文学部, 教授 (20334021)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords作文技術 / 文章表現 / 相手意識 / 作文指導 / 作文評価 / 言語発達 / 情報の扱い方に関する事項 / 作文教育 / 児童作文 / 発達過程
Outline of Research at the Start

本研究は、申請者がこれまでに研究してきた作文カリキュラムの再検討及び有効性の検証を行い、その作文評価法を開発することを目的とする。具体的には、①言語発達を基盤とした作文技術の明確化・系統化を図り、②それに基づいて再検討した作文カリキュラムの検証、③作文評価法の開発、という手順で行う。
①については、表現能力の発達に関する国内外の諸研究を検討し、コミュニケーション方略という観点から作文技術の習得過程について理論的基盤を得る。レトリック研究の知見を援用して作文技術の系統性に関する検討も行う。②では作文カリキュラムの再検討を行い、実地調査を通して有効性の検証を行う。③作文評価法の開発についても試みる。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to develop a writing curriculum that integrates students' language development with the systematized writing skills and their evaluation methods. The following three points are the results of the research.
(1) An international comparative analysis of students' writing in Japan and the UK was carried out from the perspectives of "awareness of the audience" and "communication strategies." It was found that Japanese students advance in grade level, they increasingly use expressions at the sentence structure level and a variety of communication strategies. (2)Through an international comparative analysis of writing curriculum, the appropriate sequencing of writing skills was examined, and a model for writing instruction was proposed. (3)The developmental process of metacognition related to self-assessment in writing was investigated. Additionally, an analysis of teachers' performance in evaluating writings revealed the need for developing evaluation criteria.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義や社会的意義は、以下の3点である。
(1)児童作文を日英2国間で国際比較分析し、作文に表出するコミュニケーション方略が多様化するという日本人児童の発達特性を明らかにした。(2)作文技術を情報活用と発達段階の観点で整理し、小中学校の授業モデルとして具体化した。これにより、情報活用能力を言語能力として捉え、発達的・系統的に育成するためのカリキュラムを提示した。(3)教師の作文評価パフォーマンスを分析し、児童生徒の言語表現を評価するための評価言の開発が必要であることを指摘した。ICT活用が進む学習環境において今後教師に求められるのは、指導言よりもむしろ評価言であると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 論理的文章に対する教師の作文評価パフォーマンスに関する研究2024

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      文教大学国文

      Volume: 53 Pages: 36-47

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「参照する力」の育成2022

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 604 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話的な学習活動を通して「参照する力」を育てる国語科授業の創造 ―「情報の扱い方」に着目して―2022

    • Author(s)
      森田香緒里、飯田和明、見目真理、綱川真人、古西はるか、牧野高明、芳田潤、渡邊留美子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 455-459

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習者の問いと学習材化2022

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 607 Pages: 12-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童作文における相手意識とメタ認知―発達的観点からの検討―2021

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 48 Pages: 39-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科横断的視点に基づく小学校教員養成カリキュラムの開発のための教科間連携研究(6)―小学校外国語活動と国語の連携授業(2)―2020

    • Author(s)
      森田香緒里、山野有紀
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 437-442

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程における国語表現指導―4年生を対象とした基盤教育科目「論理表現の技術」の実践―2020

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 455-458

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日英児童作文における相手意識の発達過程―コミュニケーション方略の国際比較分析―2019

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 46 Pages: 1-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科横断的視点に基づく小学校教員養成カリキュラムの開発のための教科間連携研究(4)―小学校外国語活動と国語の連携授業―2019

    • Author(s)
      森田香緒里、山野有紀
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 6 Pages: 447-450

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学習者の言語表現を捉える視点2024

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「言語生活者」を育てる国語科授業ー学習者中心の言葉の学びに向けてー2022

    • Author(s)
      藤森裕治、白坂洋一、香月正登、森田香緒里
    • Organizer
      第85回日本国語教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 比較国語教育の新たなパラダイムを求めて2019

    • Author(s)
      浮田真弓、甲斐雄一郎、森田香緒里、長田友紀
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会、ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校・中学校国語科「情報の扱い方」の全学年授業モデル2023

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183089236
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 書くことの指導における相手意識の研究2023

    • Author(s)
      森田 香緒里
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924732
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新しい国語 1 教師用指導書 研究編・上2021

    • Author(s)
      新しい国語編集委員会・東京書籍株式会社編集部編、相澤秀夫、野矢茂樹、森田香緒里、他
    • Total Pages
      443
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487221912
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新しい国語 2 教師用指導書 研究編・上2021

    • Author(s)
      新しい国語編集委員会・東京書籍株式会社編集部編、相澤秀夫、野矢茂樹、森田香緒里、他
    • Total Pages
      429
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487221929
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新しい国語 四下 教師用指導書 研究編2020

    • Author(s)
      新しい国語編集委員会・東京書籍株式会社編集部編,秋田喜代美,相澤秀夫,森田香緒里,他
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487215348
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491037677
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi