• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instructional Design of the Social Studies Department Research for the crisis response management training

Research Project

Project/Area Number 19K02680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SEKI Hirokazu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00432584)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育学 / 教科教育学 / 社会系教科教育 / 危機管理 / マネジメント / インストラクショナルデザイン / 協働的問題解決 / 社会科授業デザイン / 社会系教育
Outline of Research at the Start

これからの時代には,平和で民主的な国家及び社会の形成者として求められる力や,安全な生活や社会づくりに必要な資質・能力を育んでいくことが必要である。その際,ICTの積極的活用や多様なデジタル・コンテンツを活用していくリテラシーはもちろんのこと,情報や情報手段を主体的に選択し活用していく情報活用能力は必須のライフスキルである。また,物事を多角的・多面的に吟味し見定めていく批判的思考力,統計的な分析に基づき判断する力などの育成に社会系教科が担う役割は大きい。地域の社会関係資本(=地域にある人・モノ・ことすべて貴重な資源)や校種間の連携など,ホリスティックな学びや総合化の視点で取り組んでいきたい。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is instructional design of the social studies department research for the crisis response management training.Crisis response management is an important point of view as long as you are in Japan, a disaster-prone country. We do not rely entirely on public assistance for national and local government measures, or in order to make the best use of them, awareness and actions of self-help,cooperation, and mutual assistance are important, and children's ability to predict and avoid danger. There is a need to foster crisis response management that will lead to growth in the world.This research will further form the foundation of the social studies department research by developing a social studies department research lesson design aimed at fostering children who can respond to social situations, sudden disasters, accidents, crimes, and other situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会系教科授業の取り組みや授業実践を収集し,分析することで,危機対応マネジメント育成を図る社会系教科授業の役割と機能を究明し,協働的問題解決に関わる理論構築の理論的背景を社会的構成主義に求め,フレークワークを提示し,危機対応マネジメント育成を図る社会系教科授業の新しい形態を社会系教科教育体系に組み込むための授業構造を解明した。危機対応マネジメント育成を視点にして,学習者の認識内容の質的変容と主体的関与を保障するために,学習者の理論形成のための方法として,Webの手法を援用した知識構築型ウェッビング法を開発したことは,今後の社会系教科教育研究を発展させる基盤を形成することができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] 考え方・解き方が身につく!読解力を鍛える授業デザイン 関係性を読み解く授業デザインに2021

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 746 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第4分科会報告2021

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      和文化教育研究

      Volume: 15 Pages: 27-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未来をデザインする資質・能力形成のための社会科授業開発(Ⅲ)-第5学年単元「情報を生かして発展する産業」の場合-2021

    • Author(s)
      關浩和・山内敏男・福田喜彦・阪上弘彬・東宇孝浩・末永琢也
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 39-50

    • NAID

      120007175514

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育の責任-教育に対する広範な要求にどのように向き合うか-Well-Beingを実現する ための社会科授業2021

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 752 Pages: 120-123

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科における小中学校の連携について2021

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      令和2年度神戸基礎学力向上推進委員会報告書

      Volume: 1 Pages: 24-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来をデザインする資質・能力形成のための社会科授業開発(Ⅱ)-第6学年単元「世界の中の日本」の場合-2020

    • Author(s)
      關浩和・山内敏男・福田喜彦・阪上弘彬・吉水裕也・伊藤文彬・森清成・東宇孝浩
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 33 Pages: 25-35

    • NAID

      120006937832

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スペシャリスト直伝!熱中授業をつくる授業のしかけ 授業のしかけはハイブリッド教材で2020

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 733 Pages: 4-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの育ちをどうとらえる?「主体的に学習に取り組む態度」見取りと評価の工夫2020

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 740 Pages: 22-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来をデザインする資質・能力形成のための社会科授業開発(Ⅰ)-第5学年単元「日本の工業生産(自動車産業)の場合-2019

    • Author(s)
      關浩和・吉水裕也・山内敏男・福田喜彦他5名
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 53-62

    • NAID

      120006772412

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 単元を貫く学習課題でつくる問題解決学習成功のポイント 考え合い,表現し合う活動に必要な教師のサポート2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 726 Pages: 16-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによる小学校社会科授業の開発研究(Ⅷ)-ICT活用を視点にした第4学年単元「焼き物をつくるまち-丹波篠山市-」の場合-2022

    • Author(s)
      關浩和・南波真帆
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働的問題解決による小学校社会科授業開発(Ⅱ)-第3学年単元「コンビニから見える社会」の場合-2022

    • Author(s)
      末永琢也・關浩和
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 危機対応マネジメント育成に関わる社会科授業のイストラクショナルデザイン-知識構築型ウェッビング法で創る授業-2022

    • Author(s)
      關浩和
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 未来をデザインする資質・能力形成のための 社会科授業開発(Ⅱ)-第5学年単元「情報を生かして発展する産業」の場合-2022

    • Author(s)
      關浩和・山内敏男・福田喜彦・阪上弘彬・東宇孝浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a Social Studies Plan using ICT for Improving Interactivities to Instructional Design: Case Study of "Japanese Agriculture: Smart Agriculture in a National Strategic Special Zone of YABU City in Hyogo Prefecture"in the 5th Grade of Elementary School2021

    • Author(s)
      末永琢也・關浩和・阪上弘彬
    • Organizer
      The 2021 ISSA Annual Meeting
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 危機対応マネジメント育成に関わる社会科授業デザイン-ハイブリッド教材で創る授業-2021

    • Author(s)
      關浩和
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 協働的問題解決による小学校社会科授業開発-社会科における協働的問題解決とは-2021

    • Author(s)
      關浩和・末永琢也・平川泰海・計倉康和
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによる小学校社会科授業の開発研究(Ⅴ)-県境問題を視点にした第4学年単元「兵庫県のようす」の場合-2021

    • Author(s)
      關浩和・寺内凌
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによる小学校社会科授業の開発研究(Ⅵ)-地理的な見方・考え方育成を視点にした第5学年単元「日本の畜産業」の場合-2021

    • Author(s)
      關浩和・川上貴行
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによる小学校社会科授業の開発研究(Ⅶ)-メディア・リテラシー育成を視点にした第5学年単元「わたしたちのくらしと情報」の場合-2021

    • Author(s)
      關浩和・進藤功充
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 未来をデザインする資質・能力形成のための社会科授業開発(Ⅰ)-第6学年単元「世界の中の日本」の場合-2021

    • Author(s)
      關浩和・山内敏男・福田喜彦・阪上弘彬・吉水裕也・伊藤文彬
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによる小学校社会科授業の開発研究(Ⅳ)-日本の伝統文化を視点にした第3学年単元「長田神社の追儺式」の場合-2020

    • Author(s)
      關浩和・小林千賀美
    • Organizer
      社会系教科教育学会第31回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の伝統文化を視点にした社会科授業開発-第3学年単元「長田神社の追儺式」の場合-2019

    • Author(s)
      關浩和・小林千賀美
    • Organizer
      第16回和文化教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 社会系教育実践学論集-子どもが探究する授業実践を目指して-2021

    • Author(s)
      社会系教育実践学研究会編
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      株式会社帝国書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー-理論と実践の往還をめざして-2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室 https://hiroseki.sakura.ne.jp

    • URL

      https://hiroseki.sakura.ne.jp

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・科学研究費

    • URL

      https://hiroseki.sakura.ne.jp/kaken.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・学習支援

    • URL

      https://hiroseki.sakura.ne.jp/sub4.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室

    • URL

      https://hiroseki.sakura.ne.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・科学研究費

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp/kaken.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・学習支援

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp/sub4..html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi