• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of An ESD Class Model for Enhancing Students Mutual Cross-Cultural understanding through Exchanging Thoughts on Values of The Regional Cultural Heritages and the World Heritage Sites

Research Project

Project/Area Number 19K02684
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

KANO SEISHI  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50706976)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 直也  高知学園大学, 健康科学部, 教授 (10203796)
永田 成文  広島修道大学, 人文学部, 教授 (40378279)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords文化遺産 / ヒエラルヒー / 顕著な普遍的価値 / ナショナルな価値 / ローカルな価値 / 価値の相対性 / 価値の相補性 / 遠隔会議 / 保存と継承 / 当事者意識 / 社会参画 / 遺産言説の権威化 / 世界遺産 / 日本遺産 / 遠隔交流学習 / オンライン / 世界文化遺産 / 学校教育 / 特殊的価値 / 価値多元社会 / 学校間交流
Outline of Research at the Start

国内外の世界文化遺産と地域文化遺産を共通教材とし、日本各地の小学生が、自他の文化遺産が有する価値の異同や関係性を踏まえた価値認識を基盤として、それぞれの文化の価値尊重、価値への対応について探究し伝え合う授業を開発する。世界遺産教育を行えば行うほど世界遺産に比して地域遺産は格下と認識されたり、世界遺産が有する地域遺産としての価値が隠蔽されたりする危惧がある。世界文化遺産であろうがなかろうが、自他の文化遺産を保護する意味や意義について考え、多様な文化集団の一員としての社会への参画意識を醸成しながら、多文化共生社会に資するESD授業モデルを開発する。

Outline of Final Research Achievements

The author of this paper developed a class model for elementary students, in which students learn about some regional cultural sites in contraposition with the world heritage sites, for the students to have opportunity to consider to whom those heritages are significant as well as the meanings and inheritance of their honorable heritages. By checking their learning gains, it was verified that the students’ consciousness of social participation was enhanced through those considerations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「だれが、あるいはどの機関が文化遺産として認めたのかということが重視される風潮」、つまり、「遺産言説の権威化」が進んでいる。それは、世界遺産の価値を頂点とする文化遺産のヒエラルキーを強固にしていく。それは、無意図的であったにせよ、世界遺産より、国や地域の遺産の価値は劣るという認識を高める危惧がある。遺産が有する多様な価値の異同や関係性を踏まえた価値の認識や尊重について、他地域の学習者と伝え合い、保存や継承の重要性を検討していく学習は、このような危惧を解消する試みとして意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 文化遺産への価値対応について考えるESD授業モデルの開発と検証 ―世界文化遺産と世界遺産ではない文化遺産を対照する遠隔授業を基にして―2023

    • Author(s)
      金野誠志, 永田成文, 山内雅博
    • Journal Title

      日本教育大学協会年報

      Volume: 41 Pages: 75-86

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域活性化に向けて観光資源の活用を考える地理ESD授業-他地域と伝え合う活動を通して-2022

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 第30号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域遺産・世界遺産の価値を伝え合い自他の文化理解を深める授業試案-「ウルル,カタ・ジュタ国立公園」と「紅毛城及其週辺歴史建築群」を対照して-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 第29号 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域遺産・世界遺産の価値について考える第4学年社会科学習の構想-日本遺産「四国遍路」と世界遺産「紀伊山地の霊場と参詣道」を対照して-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 第36号 Pages: 21-30

    • NAID

      120007145057

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 台湾 での 歴史の相対化と 日本の教育への示唆- 「郷土」教材 を捉える 新北市の 学習者の 視点 に着目して-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39 Pages: 37-50

    • NAID

      40022531520

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾の「郷土」 教材と 日治時期の近代化形成 及び文化遺産 との関連に関する考察- 「烏山頭水庫及嘉南大洲」を事例として-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 28 Pages: 22-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活経験を基に市規模の様子を理解する小学校社会科学習-特徴的なまちの明かりに着目して-2021

    • Author(s)
      永田成文・石田智洋
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 263-272

    • NAID

      120007145936

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ヴァ―ノン・ワトキンスのディラン・トマス批評2021

    • Author(s)
      太田直也
    • Journal Title

      構築

      Volume: 4 Pages: 12-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化遺産が有する多様な価値の再検討―台湾「世界遺産潛力點」を取りげた中学校地域学習を基にして―2020

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: 22 Pages: 2-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校社会科で台湾の文化遺産を扱う意義-地理的見方・考え方の視点を活用して-2020

    • Author(s)
      金野誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: No.26 Pages: 1-10

    • NAID

      40022243732

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域経済の活性化の視点から持続可能な社会を考える小学校社会科政治学習-EIMY概念に基づく電気エネルギーの地産地消に着目して-2019

    • Author(s)
      永田成文・萩原浩司
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 第15号 Pages: 230-231

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域遺産・世界遺産の価値を伝え合い自他の文化理解を深めるESD授業の開発-遠隔授業による世界文化遺産と世界遺産ではない文化遺産の対照を通して-2022

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] 地域遺産・世界遺産の価値を伝え合い自他の文化理解を深める授業の試み-世界遺産と臺灣世界遺産潛力點を対照して-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自己を見つめる」ということの方法論的一考察-ロールレタリングの技法を援用して-2021

    • Author(s)
      金野誠志・小島嘉之
    • Organizer
      日本道徳科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自己を見つめる」ということの方法論的一考察-ロールレタリングに視点を当てて-2021

    • Author(s)
      金野誠志 小島嘉之
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自己を見つめる」ということの意味と意義-三項関係に着目して-2021

    • Author(s)
      金野誠志 小島嘉之
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 『共に生きる力』を育てる国際理解教育~在外教育施設での経験を活かして~2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      第15回四国ブロック海外子女教育・国際理解教育研究協議会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域活性化に向けて観光資源の活用を考える地理ESD授業2021

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本地理教育学会第71回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Philip Larkin の“The Whitsun Weddings”について ― 最終連を中心として ―2021

    • Author(s)
      太田直也
    • Organizer
      国際異文化学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ディラン・トマス2021

    • Author(s)
      太田直也
    • Organizer
      ボルダ企画・関西ウェールズ会共催『秋のウェールズ祭』
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界遺産学習の再検討-文化遺産の所有と保護に視点を当てて-2020

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      社会系教科開発実践学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 文化遺産の価値を相対化する地域遺産学習 -世界遺産と台湾の文化遺産との関係性から-2019

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文化遺産が有する多様な価値に着目した学習の必要性-臺灣世界遺遺産潛力點を取り上げて-2019

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 世界遺産の顕著な普遍的価値への理解を深める地理ESD授業2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域経済の活性化の視点から持続可能な社会を考える小学校社会科政治学習-EIMY概念に基づく電気エネルギーの地産地消に着目して-2019

    • Author(s)
      永田成文・萩原浩司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ヴァーノン・ワトキンズとディラン・トマス――友人、詩人としての二人の関りについて――2019

    • Author(s)
      太田直也
    • Organizer
      日本カムリ学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「言葉への意識の変容 ―― ディラン・トマスの「言葉の彩り」とW. B. イェイツ」『英米文学、多彩な文学解釈への誘い』2021

    • Author(s)
      太田直也 著:川成 洋、吉岡栄一、伊澤東一編
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      彩流社
    • ISBN
      9784779127922
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ウェールズを知るための60章2019

    • Author(s)
      吉賀憲夫、岩瀬ひさみ、太田直也、太田美智子、梶本元信、小池剛史、永井一郎、久木尚志、平田雅博、廣野史子、松山明子、森野総子
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348650
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi