Project/Area Number |
19K02685
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
Kikuchi Akira 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授 (20127822)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 情報教育 / 未来指向 / 情報機器変遷 / 教科架橋 / カリキュラム / プログラミング / 小学校 / 中学校 / 高等学校 / 問題解決 / プログラミング的思考 / 計測・制御 / ネットワーク / 学校教育 / 学習過程 / 体系化 / 情報機器 / 変遷 / 教材 / 小・中・高一貫 / 情報教育カリキュラム |
Outline of Research at the Start |
現在の日本における情報教育は教科として小学校から高等学校まで連続しておらず,小学校でのプログラミング的思考の教育,中学校でのネットワーク上の双方向性のあるコンテンツのプログラミングと計測・制御のプログラミング,高等学校の情報Ⅰと情報Ⅱにおけるプログラミング等の教育となっており,教育目標が学校種に応じて個別化している。さらに,子どもたちが未来の情報社会の中で主体的に生き,主体的に支える人材の育成のために,未来志向を持ち,問題に対して前向きに解決できる能力の育成も考慮する。これらの考え方を基に,情報機器変遷学習から未来指向に導く問題解決型小中高一貫情報教育カリキュラムの構築について研究する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, the following four research results were obtained. (1) The positioning of information education based on the curriculum bridging education, (2) Organization of information education system from elementary school to high school, (3) Information education practice according to school types, and (4) Future-oriented information education based on the information history from B.C. to the present. In particular, we organized the exhibition contents at about 50 overseas museums and about 20 domestic museums relating information history. Including these results, we have constructed a future-oriented information education curriculum on problem-solving along with the practice of information education in elementary, junior high, and high schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における情報教育は小学校から大学に至る情報教育の流れが完成しており,小学校全教科におけるプログラミング的思考の教育,中学校技術におけるネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミングと計測・制御のプログラミング,高等学校の情報Ⅰと情報Ⅱにおけるプログラミング等の情報教育の流れとなっている。ただ,現在の情報環境に合致するための情報教育に重点が置かれ,未来を見据えた情報教育カリキュラムには至っていなかった。そのため,過去から現在までの情報機器変遷や情報環境変化を踏まえた未来指向に導く問題解決型小中高一貫情報教育カリキュラムの構築が必要となっており,この改善について研究した。
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