• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of the matching model between students' online problematic behaviors and the school's response strategies

Research Project

Project/Area Number 19K02686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

KANETSUNA TOMOYUKI  香川大学, 教育学部, 教授 (50524518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家島 明彦  大阪大学, キャリアセンター, 准教授 (00548357)
戸田 有一  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70243376)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords高校生 / ネット上の問題行動 / 意識と態度 / 学校の対応方針 / リスク感知 / インターネット使用実態 / インターネット防止策 / インターネット使用上のリスク感知 / インターネット問題防止策 / ネット使用実態 / 家庭内ルール実践 / 家庭内ルールの効果 / 教師・学校の役割 / リスク接近・接触状況 / 学校の予防・対応措置 / 家庭内ルール / リスク認知 / 不安感 / インターネット / 問題行動 / 学校の対応 / マッチングモデル
Outline of Research at the Start

本研究は、インターネットを身近に使用し、インターネット上での問題行動への関与リスクが比較的高いと思われる中・高校生を対象とした無記名自記式の質問紙調査と、同対象生徒が通う学校の生徒指導担当教員及び管轄の教育委員会職員等を対象とした聞き取り調査によって、これまで独立的に議論・検討されてきた児童生徒のインターネット使用に係る問題行動等の実態と、そうした実態に対する学校での予防・対応方略とのマッチングの実態について検討し、望ましいマッチングのあり方(問題状況における適切な予防・対応のあり方)についてのモデルを提示することで、学校現場における実践適用の適正化に貢献することを目指すものである。

Outline of Final Research Achievements

From a continuous survey to high-school students on the conditions and attitudes regarding internet usage, it is revealed that internet usage is indispensable in daily life, and its usage purposes are mainly categorized into entertainment and social interaction. It was confirmed that they experienced online harassment, dissemination of personal information, sending and receiving of spam emails, and other harmful behaviors both as a victim and as a perpetrator. A positive correlation was found between experiences of internet dependence, involvement in online perpetration and victimization, and also between tendencies towards dependence, and sensitivity to troubles.
The primary response of schools to those problematic situations mainly involves verbal warnings for individual cases of inappropriate usage. As a preventive measure, comprehensive guidance such as annual lecture is emphasized, with the implementation of preventive education for individual issues considered an urgent task.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

児童生徒のインターネット上でのリスク行動や問題行動がますます多様化・複雑化する中、その使用が最も顕著である高校生を対象に縦断的調査を実施し、使用実態、家庭での予防施策の取り組み状況、被害・加害等のリスク事態への関与状況、リスク事態への関与に関わる意識や態度、また被害及び加害の実態と、その背景要因となる意識や態度との関連など、生徒自身の実態を包括的に明らかにするとともに、そうした生徒の実態に対する学校による対応の実態を合わせて明らかにしたことで、今後のより効果的な防止策を検討する際の有用な知見となり非常に有意義であった。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Development of an Online Risk Scale for High School Students2023

    • Author(s)
      Kanetsuna Tomoyuki、Ieshima Akihiko、Toda Yuichi
    • Journal Title

      Psychology

      Volume: 14 Issue: 12 Pages: 1810-1826

    • DOI

      10.4236/psych.2023.1412106

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校高学年の道徳教材の開発に関する研究 ―電子マネーに関わる葛藤教材の開発と実践を通して―2023

    • Author(s)
      清水顕人; 植田和也; 金綱知征
    • Journal Title

      道徳性発達研究

      Volume: 16 Pages: 23-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] いじめ問題への多様な取組2023

    • Author(s)
      金綱知征
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会第22回香川大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Rプログラム(SSRA)を用いた順序関係分析の手続き2023

    • Author(s)
      金綱知征
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会プレカンファレンス
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒のネット媒介問題への関与実態と学校の予防・対応実態とのマッチングに向けて2022

    • Author(s)
      金綱知征・家島明彦・戸田有一
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生のインターネット利用に関する意識と実態-ルール作りの効果に関する検討2020

    • Author(s)
      金綱知征,家島明彦,戸田有一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Cyberbullying and other related online problems-Current situation in Japan2019

    • Author(s)
      Tomoyuki Kanetsuna, Yasuyo Nishino, Yuichi Toda
    • Organizer
      World Anti-Bullying Forum 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いじめ問題を道徳教育から考える-傍観者を仲裁者に-2019

    • Author(s)
      金綱知征
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会第19回広島大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 心のなかはどうなっているの?2023

    • Author(s)
      日本青年心理学会、若松 養亮、大野 久、小塩 真司、佐藤 有耕、平石 賢二、三好 昭子、山田 剛史
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230660
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Bullying Research and Intervention in Japan: Collaborations to Tackle Bullying in Various Contexts. In P. K. Smith & J. O'Higgins Norman (Eds.), The Wiley Blackwell Handbook of Bullying: A Comprehensive and International Review of Research and Intervention, Volume 22021

    • Author(s)
      Toda, Y. & Kanetsuna, T.
    • Total Pages
      1504
    • Publisher
      John Wiley & Sons
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Tackling Cyberbullying and related Problems2021

    • Author(s)
      Tomoyuki Kanetsuna & Ishihara Kazuhiko
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導のリスクマネジメント2020

    • Author(s)
      金綱知征・戸田有一
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi