• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Improvement of Teachers' Qualities and Abilities through Global Lesson Study

Research Project

Project/Area Number 19K02690
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

SAKAI TAKESHI  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (30609342)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石坂 広樹  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20537493)
田村 和之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (80609280)
小澤 大成  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60253241)
赤井 秀行  九州ルーテル学院大学, 人文学部, 講師 (80910033)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsグローバル人材としての教員 / 異文化間能力の向上 / 算数科・理科における授業研究 / 教科指導力の向上 / 相互文化的能力の向上 / グローバル人材 / 相互文化的能力 / 授業研究 / 算数教育 / グローバルレッスンスタディ / シンガポール
Outline of Research at the Start

本研究では,e-mailまたはテレビ会議システムによる教材研究,研究授業の実施,Cloudを利用した研究授業の動画の共有と授業観察,テレビ会議システムによる事後検討会を含むグローバルレッスンスタディ(国際協同授業研究)プログラムを開発する。また,日本とシンガポールの小学校間において,グローバルレッスンスタディを実施し,グローバル人材としての教員の資質・能力および教科指導における資質・能力に関する調査結果の分析・考察を行い,グローバルレッスンスタディの効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

In addition to developing a Global Lesson Study (GLS) program utilizing ICT, GLS in mathematics and science was implemented between teachers in Japan and Singapore. The results of the research were as follows: "(1) GLS leads to the improvement of teachers' qualities and abilities as global human resources. (2) The GLS functions as a PDCA cycle, and its implementation in a two-year cycle is effective. (iii) The GLS contributes to the improvement of lessons as well as deepening understanding of subject contents and teaching methods, and leads to the improvement of qualifications and abilities in subject teaching. (iv) The GLS program has the potential to be developed into a GLS package based on the GLS program."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高度情報化社会を背景とした急速なグローバル化の進展・価値の多様化への対応として、教育の分野においても、グローバル人材としての教員の育成が求められる。これまでの国際交流では、国際理解を目的とした子供間の交流が中心であり、教員の資質・能力の向上を目的とした教員間の国際交流による研修は殆ど実施されていない。そのため、日本にいながら海外での教育活動と同様の経験や効果を期待できるプログラムの開発、異文化間能力及び授業実践力に優れた教員の育成、さらには教員のエンパワーメントという意味において、本研究の学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education/Nanyang Technological University(シンガポール)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education(シンガポール)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] National Institution of Education(シンガポール)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Changes in qualities and abilities of Japanese teachers through participation in Global Lesson Study on mathematics2022

    • Author(s)
      Sakai Takeshi、Akai Hideyuki、Ishizaka Hiroki、Tamura Kazuyuki、Lee Yew-Jin、Choy Ban Heng、Ozawa Hiroaki
    • Journal Title

      International Journal for Lesson & Learning Studies

      Volume: 11 Issue: 4 Pages: 290-304

    • DOI

      10.1108/ijlls-04-2022-0058

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 理科教育におけるグローバルレッスンスタディを通じた授業作りに関する研究2022

    • Author(s)
      田村和之、小澤大成、赤井秀行、坂井武司、石坂広樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 16 Pages: 113-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of program for “Global Lesson Study” in mathematics education2021

    • Author(s)
      Takeshi Sakai, Hideyuki Akai, Hiroki Ishizaka, Kazuyuki Tamura, Hiroaki Ozawa and Yew-Jin Lee
    • Journal Title

      International Journal for Lesson & Learning Studies

      Volume: Vol. 10 No. 4 Issue: 4 Pages: 317-330

    • DOI

      10.1108/ijlls-02-2021-0015

    • NAID

      120007177344

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Transformation of Mathematics Classes through Global Lesson Studies2021

    • Author(s)
      Takeshi SAKAI, Hideyuki AKAI, Kazuyuki TAMURA, Hiroki ISHIZAKA and Hiroaki OZAWA
    • Journal Title

      NUE Journal of International Educational Cooperation

      Volume: Vol. 15 Pages: 179-187

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Potential of the Global Lesson Study as PDCA+E: Verification through a Case Study in Mathematics2021

    • Author(s)
      Takeshi SAKAI, Hideyuki AKAI, Kazuyuki TAMURA, Hiroki ISHIZAKA and Hiroaki OZAWA
    • Journal Title

      NUE Journal of International Educational Cooperation

      Volume: Vol. 15 Pages: 189-198

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ストラテジーの活用に着目した算数科授業の設計2020

    • Author(s)
      赤井秀行、坂井武司、石坂広樹、田村和之、小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 19

    • NAID

      120006877369

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Global Lesson Study in Mathematics: Online-based professional development2022

    • Author(s)
      Takeshi SAKAI, Hideyuki AKAI, Hiroki ISHIZAKA, Kazuyuki TAMURA, Hiroaki OZAWA
    • Organizer
      ASIA PACIFIC CONFERENCE ON CURRICULUM STUDIES AND INSTRUCTIONAL DESIGNING (APCCSID) 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数教育におけるグローバルレッスンスタディによる授業の変容2021

    • Author(s)
      坂井武司、赤井秀行
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数教育におけるグローバルレッスンスタディを通した教員の変容に関するケーススタディ2020

    • Author(s)
      坂井武司、赤井秀行、石坂広樹、田村和之、小澤大成
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi