Project/Area Number |
19K02694
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Naragakuen University |
Principal Investigator |
Matsui Norio 奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (10736812)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡村 季光 奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (00750770)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | 安全教育 / 学校安全 / 教師教育 / 反脆弱性 / グローバリズム / SCAT分析 / 海外での実践と検証 / 防犯 / インタビュー / カンボジア / 窃盗被害 / 防災教育 / 東日本大震災 / 津波事故 / 学校・教師の役割 / 教訓 / 熊本地震 / 令和2年7月豪雨災害 / 心のケア / 阪神・淡路大震災 / 連れ去り事件 / 未体験教員 / 道徳観 / 海外との比較研究 / 包括的プログラム / 有効性と持続性 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、児童生徒の安全に資する(それは児童生徒の命に直結する)、「有効性」と「持続性」を持つ「包括的な学校安全」のプログラムを開発するために、以下の4点を明らかにすることによって、本研究の目的を達成する。 Ⅰ 「包括的な学校安全」の要素と内容における妥当性の検証と修正及び確定 Ⅱ 「有効性」と「持続性」を持つ「包括的な学校安全」の成立要件の明確化 Ⅲ Ⅱに基づいた「包括的な学校安全プログラム」のモデルプランの作成と実践、検証 Ⅳ 「有効性」と「持続性」を持つ「包括的な学校安全プログラム」の開発
|
Outline of Final Research Achievements |
The Kumamoto earthquake occurred soon after this research project began. This research, which aims to develop a comprehensive safety education program, has since visited Kumamoto Prefecture multiple times to conduct field surveys and interviews with teachers. ” and “feeling of busyness”” (Journal of the Japan Society for Teacher Studies, “Teacher Studies Research” Vol. 21, No. 2 PP.13-21). The safety education program developed in this research has been linked to safety not only in Japan but also in developing countries, has developed into a global perspective, and has been able to carry out empirical practice and verification. We are continuing to promote research on the results in collaboration with the Japan International Cooperation Agency.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を推進する中で、いくつかのキーワードが出現し、研究の推進に大きな影響を与えた。それは、「反脆弱性」「教師の多忙感」「グローバルパースペクティブ」である。なかでも「反脆弱性」においては、「反脆弱性のクライシスマネジメント」が包括的な安全教育プログラムの「有効性」と「持続性」に影響を及ぼしていくことがわかった。安全教育プログラムに「反脆弱性」の概念を取り入れて構成し、学校教育現場で実践することによって、その「有効性」と、そこからつながる「持続性」をもったプログラム開発となることが示唆され、今後の安全教育に社会的影響を与えていくことが期待される。
|