• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research on Restructuring Japanese Language Education for a Global, Multilingual, and Multicultural Society

Research Project

Project/Area Number 19K02699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OSADA Yuki  筑波大学, 人間系, 准教授 (70360956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 甲斐 雄一郎  文教大学, 教育学部, 教授 (70169374)
勝田 光  筑波大学, 人間系, 助教 (30792113)
森田 香緒里  文教大学, 文学部, 教授 (20334021)
Tastanbekova Kua  筑波大学, 人間系, 准教授 (30726021)
村井 万里子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (30174262)
余郷 裕次  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90191535)
幾田 伸司  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00320010)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords国語教育 / 多言語多文化 / 母語教育 / ミャンマー / 国語科教育 / 多言語・多文化教育 / 日本語教育 / 国語科 / 海外展開 / 海外支援
Outline of Research at the Start

本研究は、グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築を目指す。外国人子弟や海外からの労働者の増加などによる多言語・多文化状況はますます広がっていく。そこで現在の日本で生じている多言語・多文化に関する国語教育の問題点を明らかにするとともに、多言語・多文化状況下の諸外国からも学び、今後の国語教育のあり方を展望する必要がある。そこでJICAによって日本の国語教育が輸出(国語科教科書・指導書・教員養成プログラムの改革)されているミャンマーでの海外展開事例を分析することで、多言語・多文化状況下において日本の国語教育はどこまでが有効であり、どこに課題があるのかを具体的に考察する。

Outline of Final Research Achievements

This study is basic research aimed at developing a model class for Japanese language instruction where native and non-native speakers learn together. It is based on a survey of the actual situation of non-native speakers in Japanese language classes, a survey of Japanese language classes taught with native speakers, and an examination of cases where Japanese language education know-how has been applied in Myanmar, a multilingual and multicultural country. The results of this research are as follows:
1. Basic data on how language education is conducted in multilingual and multicultural societies in other countries were collected. 2. Careful analysis of old and new textbooks from Myanmar revealed the challenges faced by Japanese-supported Japanese language classes. 3. A model for non-native speakers in Japanese language classrooms was developed. 4. The difficulties faced by non-native speakers in Japanese language classrooms were clarified through the survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多言語・多文化状況下の国語教育は日本でも重要なテーマになりつつある。ヨーロッパでは近年の複言語主義や、アメリカでも多言語・多文化状況を踏まえた言語教育研究が進みつつあるが、日本では日本語という単一言語の社会を前提に国語教育が構築されており、この点に大きな問題があった。本研究の最終的なねらいは、日本語母語話者と非母語話者が共に学ぶ国語教育の理論および指導方法を具体的に開発することを目的とするものである。非母語話者への支援だけでなく、日本語母語話者の児童生徒に対しても意味のある新しい視野に立った国語教育の理論と実践の開発を目指す点に本研究の学術的独自性や、社会的な意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (109 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (43 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 25 results) Presentation (38 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 7 results) Book (28 results)

  • [Journal Article] Research on the Overseas Adoption of Japanese-style National Language Education: Examination of Textbook Preparation Process for the First Grade of Elementary School in Myanmar by JICA’s “Curriculum Revision Project for Myanmarese Primary Education”2024

    • Author(s)
      Yuki OSADA
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.26.1_1

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科教育学における知見活用の現状と今後の展望―行政や教員や親などに何がどう発信されているか―」2024

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本教科教育学学会誌

      Volume: 46(4) Pages: 79-83

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育内容決定の観点をめぐって2024

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Journal Title

      文教大学国文

      Volume: 53 Pages: 82-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「大村はま国語教室」への階梯2024

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Journal Title

      渦中

      Volume: 5 Pages: 32-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Difficulties in “Language arts” for Learners with Foreign Roots: A Case Study in a High School Japanese Writing Class2023

    • Author(s)
      古谷 梨菜、長田 友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 50 Pages: 69-79

    • DOI

      10.15068/0002009420

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2009420

    • Year and Date
      2023-12-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読者反応理論と国語科教育:教室で本を読むことの意味を考える2023

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      Library & Information Science News (LISN)

      Volume: 196 Pages: 5-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物語教材における読みのスタンスの評価基準 : 見物人的スタンスのルーブリック作成の試み2023

    • Author(s)
      幾田 伸司、北田 友香、山本 千奈、谷脇 諒祐
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして

      Volume: 22 Pages: 55-62

    • DOI

      10.24727/0002000272

    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/2000272

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理的文章に対する教師の作文評価パフォーマンスに関する研究2023

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      文教大学国文

      Volume: 53

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポスト・ソビエト諸国における言語教育政策ーロシア語をめぐるパワーポリティクス2023

    • Author(s)
      タスタンベコワ・クアニシ
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 67 Pages: 22-43

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生涯読書人を育てる「帯単元」―読書の楽しみを知らせ、読書の習慣を身につけさせる―2023

    • Author(s)
      余郷裕次
    • Journal Title

      日本国語教育学会『月刊国語教育研究』

      Volume: 609 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 再録 日韓国語教材交流史研究のための基礎的研究-1890年代における両国教科書の比較を通して2023

    • Author(s)
      甲斐雄一郎・李賢珍
    • Journal Title

      文教大学国文

      Volume: 52 Pages: 22-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「話し合える人」のもつ構えについて2023

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Journal Title

      渦中

      Volume: 4 Pages: 22-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] The roots of typical Japanese reading instruction: Revisiting the representative Japanese reading lessons implemented by Enosuke Ashida in 19152022

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 49 Pages: 105-111

    • DOI

      10.15068/0002006566

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2006566

    • Year and Date
      2022-12-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ミャンマーの小学校教員養成に対する支援の実際と展望2022

    • Author(s)
      幾田 伸司、余郷 裕次、村井 万里子
    • Journal Title

      語文と教育

      Volume: 36 Pages: 40-49

    • DOI

      10.24727/00029724

    • ISSN
      0914-4145
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29741

    • Year and Date
      2022-10-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「字のない葉書」(向田邦子)教材研究のための覚え書き2022

    • Author(s)
      黒田 俊太郎、幾田 伸司
    • Journal Title

      語文と教育

      Volume: 36 Pages: 14-26

    • DOI

      10.24727/00029718

    • ISSN
      0914-4145
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29735

    • Year and Date
      2022-10-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Implementation of the Science of Reading Instruction for the Japanese Language Classroom: A Review of Basic Research, Clinical Research, and Translational Research from <i>The Science of Reading</i>2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 101-110

    • DOI

      10.19011/sor.63.2_101

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2022-06-13
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Histrical Consideration of the Scientfic Explanatory Texts in Japanese Textbooks used at Elementary School: A Case of “Ari no Gyoretsu(Line of Ants)”2022

    • Author(s)
      幾田 伸司
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 119-129

    • DOI

      10.24727/00029372

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29387

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Survey of Elementary School Students’ Usage of Dictionaries: An Analysis of Dictionary Contents and the Differences in Searching Behavior Based on the Dictionary Medium2022

    • Author(s)
      長田 友紀、小林 祐美、矢澤 真人
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 9-17

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_9

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Reading and Writing Instruction in the United States to Improve Japanese Language Teaching in Japan: An Observational Analysis of K-12 Schools in Florida2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 45-53

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_45

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「参照する力」の育成2022

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      日本国語教育学会『月刊国語教育研究』

      Volume: 604 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話的な学習活動を通して「参照する力」を育てる国語科授業の創造 ―「情報の扱い方」に着目して―2022

    • Author(s)
      森田香緒里、飯田和明、見目真理、綱川真人、古西はるか、牧野高明、芳田潤、渡邊瑠美子
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部『宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要』

      Volume: 9 Pages: 455-459

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語教科書の機能から見た編修様式の変遷 ―デジタル教科書の編修様式に向けての展望―2022

    • Author(s)
      幾田 伸司
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 22 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Changes of Expository Texts in Japanese Textbooks used at Elementary School during 1971-20192021

    • Author(s)
      幾田伸司
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 34-43

    • DOI

      10.24727/00028970

    • NAID

      120006994096

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28986

    • Year and Date
      2021-03-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のカリキュラム・マネジメントと学習者の主体性にもとづくコミュニケーション活動2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 589 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」が働く「話すこと・聞くこと」の授業作り-「ものの見方・考え方」を広げ深め続けるために-2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 862 Pages: 12-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 資料 学習者が辞書で検索した語の調査―辞書における掲載状況の分析―2021

    • Author(s)
      小林 祐美、長田 友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 48 Pages: 203-215

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「登場人物の心情を問う」授業をどう変えるかー複数の作品を比較し、新たな小説を書くことを通して育つ力ー2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 巻号なし Pages: 13-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童作文における相手意識とメタ認知―発達的観点からの検討ー2021

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 48 Pages: 39-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学における教職課程と日本語教育学との連携に関する考察─筑波大学「日本語学習支援者養成修了証プログラム」の成立経緯とその課題─2021

    • Author(s)
      長田友紀・松崎寛・澤田浩子・入山美保・吉田武男
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 45(2) Pages: 21-34

    • NAID

      120007126674

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Encouraging Independent Readers: Combining Reading Workshop and Textbook‐Based Lessons in a Japanese High School Classroom2021

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru、Sawada Eisuke
    • Journal Title

      Journal of Adolescent & Adult Literacy

      Volume: 64 Issue: 5 Pages: 563-573

    • DOI

      10.1002/jaal.1135

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Contents of a Grade 5 National Language Textbook of Myanmar : Contents Analysis of 2020 Textbook2020

    • Author(s)
      OSADA, Y
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 47 Pages: 11-18

    • DOI

      10.15068/00162451

    • NAID

      120006953843

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/56801

    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校国語の「論理」と「文学」2020

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 53巻第8号 Pages: 86-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科横断的視点に基づく小学校教員養成カリキュラムの開発のための教科間連携研究(6)―小学校外国語活動と国語の連携授業(2)ー2020

    • Author(s)
      森田香緒里、山野有紀
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 437-442

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程における国語表現指導―4年生を対象とした基盤教育科目「論理表現の技術」の実践―2020

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 455-458

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] <Research paper> The Contents of a Grade 4 National Language Textbook of Myanmar : Contents Analysis of 2019 Textbook2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 46 Pages: 37-43

    • DOI

      10.15068/00159108

    • NAID

      120006796840

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/53688

    • Year and Date
      2019-11-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of audience awareness in students’ written compositions: International comparative analysis of the communication strategies2019

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 46 Pages: 1-16

    • DOI

      10.15068/00159110

    • NAID

      120006796842

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/53690

    • Year and Date
      2019-11-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読者反応理論からみた文学教育における深い学び2019

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 86 Issue: 0 Pages: 5-7

    • DOI

      10.20555/kokugoka.86.0_5

    • NAID

      130007741075

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2019-09-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 質問することとは何か2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 33(通巻341) Pages: 46-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生きて働くコミュニケーション能力について2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 55-8 Pages: 31-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『作家のように読む』論と『作文泥棒』の実践2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      日本国語教育学会『月刊 国語教育研究』

      Volume: 569 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科横断的視点に基づく小学校教員養成カリキュラムの開発のための 教科間連携研究(4)―小学校外国語活動と国語の連携授業ー2019

    • Author(s)
      森田香緒里、山野有紀
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 6 Pages: 447-450

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Language education policy in Japan: problems of teaching Japanese as a second language and English as a foreign language2019

    • Author(s)
      Tastanbekova Kuanysh
    • Journal Title

      Kazakh National Pedagogical University named after Abai Research Journal Pedagogy and Psychology

      Volume: 4-41 Pages: 12-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] テキストの二重構造に着目した説明的文章教材分析の観点2019

    • Author(s)
      幾田伸司・宮本浩治・金子萌・守田庸一
    • Journal Title

      語文と教育

      Volume: 33 Pages: 48-61

    • NAID

      40022095713

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか: 小中学生の読みの日米比較に基づく文学教材の開発2024

    • Author(s)
      勝田 光
    • Organizer
      第93回筑波大学人間系コロキアム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シンガポールの教育-2言語教育政策の現状-2023

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会2023年7月月例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科教育学における知見活用の現状と今後の展望―行政や教員や親などに何がどう発信されているか―2023

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会シンポジウム「教科教育学の研究成果の効果的活用をいかに促すか」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Creating readers' communities through the reading workshop in the Japanese language classroom2023

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Organizer
      8th International and 51st National Conference of Reading Association of Philippines
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children’s Understanding of War through Reading Picture Books: Comparative analysis of American and Japanese Students’ Response to War Literature2023

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru
    • Organizer
      IRSCL 2023 Congress: Ecologies of Childhood
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の言語表現を捉える視点2023

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会(信州大会、課題研究)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中央アジア諸国の言語教育政策における母語教育権利保障の利用と濫用 ―カザフスタンに焦点を当てて―2023

    • Author(s)
      タスタンベコワ クアニシ
    • Organizer
      日本中央アジア学会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の力が十分ではない高校生が参加する「書くこと」の学習指導の研究―高等学校国語教科書の検討―2022

    • Author(s)
      古谷梨菜・長田友紀
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会千葉大会(千葉大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 近年の日本の学校教育の変化2022

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      シンガポール国立大学Centre for Language Studies Japanese Language Programme主催 2023年2月特別セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「言語生活者」を育てる国語科授業ー学習者中心の言葉の学びに向けてー2022

    • Author(s)
      藤森裕治、白坂洋一、香月正登、森田香緒里
    • Organizer
      第85回日本国語教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ロシアの言語教育政策と「ルースキー・ミール」の関係を研究する意義2022

    • Author(s)
      タスタンベコワ クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Use and abuse of minority language education in Central Asia: the potential for new development in a post-COVID era2022

    • Author(s)
      Kuanysh Tastanbekova
    • Organizer
      The 5th Symposium of World Council of Comparative Education Societies (WCCES)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか?:典型的な戦争絵本と新しい戦争絵本に対する読者反応の違いに着目して2022

    • Author(s)
      勝田 光、大隈彩香、森大徳、山本賢一
    • Organizer
      第66回日本読書学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 国語教育学研究を見通す①国語教育学研究、これから10年間のビジョン2022

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第143回千葉大会 課題研究発表
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語科における読むことの学習指導の科学的探究: 基礎研究、臨床研究、そして科学の実現に向けて2022

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      第71回 人文科教育学大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The root of Japanese reading comprehension instruction: The conventional teaching approach and its alternatives2021

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Organizer
      The Reading Association of the Philippines' 7th International Literacy Cpnference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの読むことの学習指導が国語科に与える示唆:フロリダ州の幼小中高等学校におけるフィールド調査を踏まえて2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会2021春期大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] キルギス共和国とタジキスタンの言語教育政策における母語教育保障―法規定とカリキュラムの比較―2021

    • Author(s)
      タスタンベコワ クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ロシアの多言語教育政策ー中央アジア諸国との比較2021

    • Author(s)
      タスタンベコワ クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ミャンマーへの小学校国語科教科書作成支援における多言語多文化への対応2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第141回 全国大学国語教育学会世田谷大会(オンライン)ラウンドテーブル「グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築-日本の国語教育の海外展開の事例を中心に-」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ミャンマーの小学校教員養成に対する支援の実際と展望2021

    • Author(s)
      幾田伸司
    • Organizer
      第141回 全国大学国語教育学会世田谷大会(オンライン)ラウンドテーブル「グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築-日本の国語教育の海外展開の事例を中心に-」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中央アジア諸国の多言語教育政策における母語、国家語、ロシア語と外国語教育のせめぎ合いーカザフスタンとウズベキスタンの言語教育を事例としてー2021

    • Author(s)
      タスタンベコワ・クアニシ
    • Organizer
      第141回 全国大学国語教育学会世田谷大会(オンライン)ラウンドテーブル「グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築-日本の国語教育の海外展開の事例を中心に-」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科の本質と近年の動向―小学校教科書教材「お手紙」を事例として―2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      多文化的背景を持つ児童生徒教育のための研究グループ 第3回リサーチグループ研究会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 辞書を使った教科書教材の意味調べ活動にみる学習者のつまずきの分析-紙辞書と電子辞書の検索行動の比較から-2021

    • Author(s)
      長田友紀・小林祐美
    • Organizer
      国際研究集会「次世代の日本研究―国際的協働研究と研究交流―」(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 小学生における教材文の語句調べに関する調査 ―紙の辞書と電子辞書の違いによる検索行動の比較―2020

    • Author(s)
      長田友紀・小林祐美・矢澤真人
    • Organizer
      第138回 全国大学国語教育学会2020年春期大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校国語科教科書における科学的説明文教材の史的考察2020

    • Author(s)
      幾田伸司
    • Organizer
      第72回中国四国教育学会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 共生社会のための国語科の在り方2020

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本国語教育学会令和元年度第2回中学校部会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語科におけるヴィジュアルリテラシーの指導―図像テクストを高校生はどう関連付けて捉えるのか―2020

    • Author(s)
      園部晃生・戸塚匠・小林祐美・髙橋慶熙・藤田璃央・長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会 第68回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生における電子辞書の使用に関する予備調査2020

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      学校における電子辞書の活用に関する研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本型国語教育の海外展開に関する研究-JICA「ミャンマー国初等教育カリキュラム改訂プロジェクト」による小学校1年用教科書作成過程の検討-2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 自由研究発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の国語教育の海外展開-ミャンマーにおけるJICAのCREATEプロジェクトから-2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 ラウンドテーブル「比較国語教育の新たなパラダイムを求めて」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsの視点からみたミャンマーと日本の国語教育研究の架橋2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      秋季SDGs勉強会(筑波大学人文社会系)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 文学教育における『深い学び』―新学習指導要領下における文学教育の方向性―2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第136回 茨城大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Incorporating reading workshop into the Japanese Curriculum: How it helps students to be an independent reader.2019

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta & Eisuke Sawada
    • Organizer
      International Literacy Association 2019 Conference, New Orleans, LA
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カザフスタンとウズベキスタンにおける母語教育権利保障の比較 ―法規定と教育課程に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      タスタンベコワ・クアニシ
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会、東京外国語大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Past, Present, and Future of Multilingual Education Policy in Central Asia: is Mother Tongue Education still the right?2019

    • Author(s)
      Tastanbekova Kuanysh
    • Organizer
      The International Academic Forum Asian Conference on Education 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「児童作文の国際比較研究 ー相手意識とコミュニケーション方略に関する日英比較ー」2019

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 ラウンドテーブル「比較国語教育の新たなパラダイムを求めて」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 東アジアにおける論語学習の比較がもたらす知見2019

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 ラウンドテーブル「比較国語教育の新たなパラダイムを求めて」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「社会の多様化を踏まえたこれからの話し合い指導:「合意へと至る対話」から「終わらない対話」へ」 藤森裕治『これからの国語科教育はどうあるべきか』pp.48-512024

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      4491053839
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「東アジア漢文学習交流のゆくえ」藤森裕治『これからの国語科教育はどうあるべきか』pp.52-552024

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      4491053839
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Chapter 9 Creating a Community of Independent Readers in a Japanese-language Classroom. (The reading lives of teens: Research and practice)2024

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 小学校・中学校国語科「情報の扱い方」の全学年授業モデル2023

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183089236
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 書くことの指導における相手意識の研究2023

    • Author(s)
      森田 香緒里
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924732
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「話すこと・聞くことの学習内容・方法に関する研究の成果と展望」全国大学国語教育学会編『国語科教育学研究の成果と展望III』、pp.64-712022

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863276079
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 板書で見る全単元の授業のすべて 国語 中学校2年2022

    • Author(s)
      髙木まさき、幾田伸司、植西浩一
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491047766
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 中国、日本 中学生が読んだ漢詩2022

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      文教大学教育学部
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      長田友紀・山元隆春
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「Q1-2「中学校・高等学校国語科における学習指導要領の目標はどのように変化してきたか述べなさい」『新・教職実践演習 第16巻』(pp。10-13)2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「文学的文章の指導法にはどのようなものがあるか」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.48-51)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「児童が文学的文章を読む難しさとはどういうものかを述べなさい」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.118-121)、2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「文学的文章を読むとはどういうことか」長田友紀・山元隆春編『新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育』(pp.170-173)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「生徒が文学的文章を読む難しさとはどういうものかを述べなさい」甲斐雄一郎・間瀬茂夫編著『新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育』(pp.124-127)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「文学的文章を読むとはどういうことか」甲斐雄一郎・間瀬茂夫編著『新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育』(pp.186-189)2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「根拠を明確にして書こう」『新しい国語 1 教師用指導書 研究編・上』(pp.396-415)2021

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      443
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487221912
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「根拠を吟味して書こう」『新しい国語 2 教師用指導書 研究編・上』(pp.372-393)2021

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      443
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487221929
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代ロシアの教育改革2021

    • Author(s)
      ロシア・ソビエト教育研究会、嶺井 明子、岩﨑 正吾、澤野 由紀子、タスタンベコワ・クアニシ
    • Total Pages
      428
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916781
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「少年の日の思い出」の授業2021

    • Author(s)
      幾田伸司
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491045160
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学びを広げる教科の架け橋2021

    • Author(s)
      菊地 章、兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 共同研究プロジェクト(W)研究グループ(村井万里子:第2章)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      九州大学出版会
    • ISBN
      9784798502984
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教科内容学に基づく教員養成のための教科内容構成の開発2021

    • Author(s)
      日本教科内容学会編(村井万里子:第二部5章,第三部5章,付録)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550832
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新しい国語 四下 教師用指導書 研究編(森田香緒里「ふるさとの「食」を伝えよう」)2020

    • Author(s)
      東京書籍
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487215348
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 読書教育の未来2019

    • Author(s)
      日本読書学会(編集委員:藤森裕治・秋田喜代美・長田友紀・甲斐雄一郎・上谷順三郎・荷方邦夫・福田由紀・八木雄一郎)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769380
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「教育開発援助」藤田晃之・佐藤博志・根津朋実・平井悠介編『最新教育キーワード  155のキーワードで押さえる教育』2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      時事通信社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「読むことの指導方法 小説の指導」全国大学国語教育学会(編)『新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究』2019

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「書くことの指導の目標と内容」全国大学国語教育学会編『新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究』2019

    • Author(s)
      森田香緒里
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「話すこと・聞くことの指導の目標と内容」全国大学国語教育学会編『新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究』2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中國大陸、臺灣、日本 國中生讀論語 (繁体字版)2019

    • Author(s)
      甲斐雄一郎
    • Total Pages
      58
    • Publisher
      いなもと印刷
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi