• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Japanese language data-driven learning materials that foster linguistic analysis skills and Japanese grammar skills

Research Project

Project/Area Number 19K02700
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Abe Tomoyo  千葉大学, 教育学部, 教授 (00341967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西垣 知佳子  千葉大学, 教育学部, 教授 (70265354)
橋本 修  筑波大学, 人文社会系, 准教授 (30250997)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords言語分析力 / 文法力 / データ駆動型学習(DDL) / 形容詞文 / データ駆動型学習(DDL) / 誤用 / 複文 / 連文 / データ駆動型学習(DDL) / 国語教育と英語教育との連携 / データ駆動型学習
Outline of Research at the Start

国立教育政策研究所等の調査結果により,児童・生徒の国語の文法力の課題が浮き彫りになった。本研究は,この課題を解決するために,英語教育で研究の進むデータ駆動型学習(Data-Driven Learning:DDL)と日本語学の研究成果を国語教育に活用し,児童・生徒の言語分析力を育成することで文法力向上を図る国語データ駆動型学習教材の開発を目指す。日本語文と英語文のパラレルコーパスを使用したデータ駆動型学習教材では,学習者が両者の言語データを対照させることで文法規則を帰納的に発見していく。パラレルコーパス使用のデータ駆動型学習の国語への活用は新規的であり,学習者の言語能力育成に寄与するものである。

Outline of Final Research Achievements

This study developed teaching materials using data-driven learning (DDL) in Japanese language classes, and their effectiveness in improving learners' Japanese grammar skills, identified as an issue based on various surveys, was verified. DDL is a learner-centered learning method used mainly in second-language education. Here, learners learn by observing linguistic data, noticing the language rules by themselves. Based on a detailed analysis of issues related to grammar skills, Japanese DDL teaching materials were developed, and classroom practice confirmed instruction effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国語の学習にDDLを援用した教材を使用する事例は,前例がなく新規的である。言語分析力を養い,考える力を引き出すDDLは,言語能力の育成に寄与するだけでなく,深い学びにも繋がる。日本語非母語話者の学習者も増加している現在,母語話者の直感だけに頼らず,帰納的に規則を発見できる学習は重要である。国語科では質的調査が主流であるが,実験等量的調査も行った結果,文法力向上に対する有効性を客観的に実証した教材を現場に提供することができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 言葉の規則に対する気づきを促す中学校国語授業の実践とその成果2023

    • Author(s)
      安部朋世・橋本修・西垣知佳子・田中佑・永田里美・牧野太輝
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 209-215

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉の規則に対する気づきを促す小学校国語授業の実践とその成果2022

    • Author(s)
      安部朋世・西垣知佳子・橋本修・田中佑・永田里美・時田裕・青木大和・宮本美弥子・滝沢裕太
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 271-278

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における言語知識の学習-外国語と国語の検定教科書の調査-2022

    • Author(s)
      西垣知佳子・星野由子・物井尚子・安部朋世・橋本修
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 279-288

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童生徒,日本語学習者,帰国子女の作文における誤りの比較2021

    • Author(s)
      安部朋世・橋本修・西垣知佳子・田中佑・永田里美
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第69巻 Pages: 205-209

    • NAID

      120007008675

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Multiple Simple Sentences or a Single Complex Sentence?2020

    • Author(s)
      Osamu Hashimoto ・Tomoyo Abe・Michimasa Kanno
    • Journal Title

      日本言語文化

      Volume: 第53輯 Pages: 5-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒の論理的文章作成能力向上のための基礎的調査-児童・生徒作文の誤用実態と校正活動-2020

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修,西垣知佳子,永田里美,田中佑,時田裕,青木大和,松戸伸行
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 143-150

    • NAID

      120006875608

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ことばのルールに対する気づきを促す授業の実践とその成果2021

    • Author(s)
      安部朋世・西垣知佳子・ 田中佑・橋本修・永田里美
    • Organizer
      第140 回 全国大学国語教育学会2021 年春期大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語科と国語科の連携の試みー「語のまとまり」に注目してー2021

    • Author(s)
      西垣知佳子・本多君枝・ 橋本修・安部朋世・神谷昇
    • Organizer
      第21回 小学校英語教育学会(JES)関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 受容する文章と産出する文章の難易度比較2021

    • Author(s)
      安部朋世・橋本修
    • Organizer
      2021 年度 日中韓三国日本言語文化に関する国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 高校生,大学生の論理的文章における語彙運用上の課題ー意見を述べる文章を対象としてー2021

    • Author(s)
      永田里美・田中佑・安部朋世・橋本修・ 矢澤真人
    • Organizer
      第140 回 全国大学国語教育学会2021 年春期大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 連文か複文か2020

    • Author(s)
      橋本修・安部朋世
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会2020年度春季国際画像シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 母語話者と非母語話者における作文の誤りの比較2020

    • Author(s)
      安部朋世・橋本修・永田里美・田中佑・西垣知佳子
    • Organizer
      第139回全国大学国語教育学会秋期大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 次世代型辞書の用例拡充に向けて2019

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会2019年度春季国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 語彙・文構造の学習から引き出されるメタ言語の分析2019

    • Author(s)
      安部朋世,西垣知佳子,佐藤悦子,神谷昇,小山義徳,星野由子,石井雄隆
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の作文における誤りの発生と修正2019

    • Author(s)
      安部朋世,橋本修,西垣知佳子,田中佑,永田里美
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi