• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Developmental Research about Fostering Non-cognitive Abilities in Living Environment Studies

Research Project

Project/Area Number 19K02704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

NAKANO SHINJI  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90314062)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 智  愛知淑徳大学, 文学部, 准教授 (00619306)
金津 琢哉  東海学園大学, 教育学部, 教授 (20633522)
神谷 裕子  東海学院大学, 人間関係学部, 講師(移行) (70826669)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords生活科 / 非認知的な能力 / 社会情動的スキル / 社会性と情動の学習(SEL) / 総合的な学習 / 社会性と情動の学習 / 知性 / 非認知的能力 / スタートカリキュラム / 指導事例 / 非認知的な能力の育成 / モデルプラン / 開発的研究
Outline of Research at the Start

生活科は、幼児教育から小学校教育への接続・発展を図ることを目指し、具体的な活動を通して思考する発達的特性のある低学年児童の心身の発達段階を踏まえ、直接体験を重視した学習を展開し、意欲的に学習や生活ができるようにするという趣旨のもと、平成元年の学習指導要領において誕生した。よき生活者として求められる資質や能力を育て、自立への基礎を養う教科であり、非認知的能力の育成にとっても重要な教科である。それゆえ、本研究では、非認知的能力に関する国内外の心理学的、教育学的な研究成果の考察を踏まえた上で、非認知的能力を育成するための生活科における指導法と評価方法を解明し、それらを用いたモデルプランを開発する。

Outline of Final Research Achievements

Based on the analysis and consideration of domestic and international psychological and pedagogical proceeding research results on noncognitive competencies, this study figured out teaching and evaluation methods for the development of noncognitive competencies in learning activities of Living Environment Studies, and proposed unit plans and lesson plans using these methods. We also developed model plans for Living Environment Studies. We presented the results of this study at academic conferences, wrote academic papers and compiled our papers into a book, and utilized them not only in university and graduate school classes which we teach, but also at in-service teacher training in each school and education center of prefectures that we worked as an instructor.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、近年、幼児教育で急速に関心が高まっている非認知的な能力・性質に着目し、生活科において非認知的な能力を育成する開発的な研究を行った。本研究は、幼児教育と小学校教育を接続・発展させる中核な教科として重視され期待されている生活科の理論と実践において極めて重要である。また、本研究の成果を大学と大学院の授業、現職教員の校内研修、および、教育センターの研修等でも活用した。それゆえ社会的意義も大きい。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 8 results) Presentation (8 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 生活科における主体的に学習に取り組む態度の評価指標の開発ースタートカリキュラムの実践を通してー2023

    • Author(s)
      神谷裕子
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 第11号 Pages: 31-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知性と社会性と情動のパースペクティブ(第1章)2023

    • Author(s)
      中野真志
    • Journal Title

      中野真志・西野雄一郎共編著『資質・能力時代の生活科』(三恵社)

      Volume: なし Pages: 7-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活科における「知性と社会性と情動」の考察ー学習指導要領における生活科の創設とその後の改訂からー(第3章)2023

    • Author(s)
      中野真志
    • Journal Title

      中野真志・西野雄一郎共編著『資質・能力時代の生活科』(三恵社)

      Volume: なし Pages: 49-71

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活科で育成を目指す資質・能力と知性、社会性、情動(第4章)2023

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      中野真志・西野雄一郎共編著『資質・能力時代の生活科』(三恵社)

      Volume: なし Pages: 72-96

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会情動的スキルを高める生活科の授業ー気付きの質の高まりを通してー(第5章)2023

    • Author(s)
      神谷裕子
    • Journal Title

      中野真志・西野雄一郎共編著『資質・能力時代の生活科』(三恵社)

      Volume: なし Pages: 97-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活科を軸とする知的探究と社会的、情動的な学習との統合(第7章)2023

    • Author(s)
      金津琢哉
    • Journal Title

      中野真志・西野雄一郎共編著『資質・能力時代の生活科』(三恵社)

      Volume: なし Pages: 145-165

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける社会性と情動の学習(SEL)-「学術的、社会的、情動的な学習の協働」(CASEL)を中心に-2022

    • Author(s)
      中野真志
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 159-166

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生活科で育成される資質・能力と学習評価に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 第17号 Pages: 3-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「新学習指導要領における総合的な学習の時間が育成する資質・能力-認知的能力・非認知的能力の視点からの考察-2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 第47号 Pages: 65-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間が育成を目指す資質・能力の動向と展望」2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 第46号 Pages: 93-108

    • NAID

      120007039680

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「総合的な学習(探究)の時間における『整理・分析』の改善と充実」2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教育課程研究-』

      Volume: 第16号 Pages: 3-14

    • NAID

      40022527064

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 非認知的スキルの育成に資する総合的な学習に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      『教科開発学論集』

      Volume: 第8号 Pages: 17-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の非認知的スキルの測定に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      『学び舎ー教職課程研究ー』

      Volume: 第15号 Pages: 17-28

    • NAID

      40022193794

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スタートカリキュラムの効果の検証ーAIテキストマイニングの分析を通して2019

    • Author(s)
      神谷裕子
    • Journal Title

      『生活科・総合的学習研究』

      Volume: 第16号 Pages: 11-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 非認知的能力を育成する指導法-奈良女子大学附属小学校・富山市立堀川小学校の事例をもとに-2021

    • Author(s)
      金津琢哉
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科を軸に非認知的能力を育成する指導と評価-コロナ禍における小学校1年生の記録から-2021

    • Author(s)
      早川正貴・金津琢哉
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成するコンピテンシースキルに関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する実証的研究」2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第29回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「『サービス・ラーニング型』総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する研究」2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会(紙面発表)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育から小学校教育への学びの接続ースタートカリキュラムの試行と検証ー2019

    • Author(s)
      神谷裕子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における非認知スキルの育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習法の受容と実践及び地方における展開に関する研究ー尾石忠正氏「あしあと」に焦点をあててー2019

    • Author(s)
      金津琢哉
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 資質・能力時代の生活科ー知性と社会性と情動のパースペクティブー2023

    • Author(s)
      中野真志・西野雄一郎 共編著
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866936857
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第6章「ジョン・デューイの『子どもとカリキュラム』」(愛知教育大学大学院共同教科開発学専攻篇『教科開発学を創る 第3集』2021

    • Author(s)
      中野真志
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389875
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 第19章「『民主主義と教育』におけるリフレクション-探究・体験型学習の理論的基底-」(日本デューイ学会編『民主主義と教育の再創造-デューイ研究の未来へ』)2020

    • Author(s)
      中野真志
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi