• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Development of Foundational Frameworks for Kanji Vocabulary Curriculum to Foster the Ability to Use Kanji Vocabulary

Research Project

Project/Area Number 19K02706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

tomiyasu shingo  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40534300)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords漢字 / 語彙 / カリキュラム / 漢字学習 / 教科内容 / 方略 / 学習観 / 理解・表現方略 / カリキュラム開発
Outline of Research at the Start

本研究は、漢字学習について、【評価方法の開発】【理解・表現方略の記述】【漢字学習カリキュラムの開発】を行うことで、漢字の「読字力」「書字力」「運用力」の育成に資するカリキュラムを開発することを目的とするものである。
具体的な方法としては、【評価方法の開発】【理解・表現方略の記述】を1年次・2年次に行うとともに、2年次以降は中学校におけるカリキュラムの試験的な実施を行い、その結果についての分析・考察をもとにカリキュラム改訂を経て、成果の公表・配信を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to address the three limited aspects of current Kanji learning: purpose, method, and assessment. As the research progressed, the main objective was established to redesign the purpose of Kanji learning, focusing on the view of ability, and to build a foundation for curriculum development.
Specifically, the research involved theoretically examining the framework for organizing the view of ability, analyzing elementary school Japanese language textbooks, and creating a database of Kanji learning content to clarify the actual conditions of the learning content. Additionally, Kanji learning strategies were categorized, and a framework for integrating the results of each domain was formed. This provided a foundation for curriculum redesign to enhance functional proficiency in Kanji and clarified the interrelationships among the objectives, contents, and methods of Kanji learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、漢字学習の現状の課題に対して、目的・方法・評価の三点を改善するカリキュラム改善に資する具体的な知見を提供したものである。学術的には、漢字学習の目的(能力観)を再設計し、データベース化された学習内容と学習方略の枠組みを構築したことにより、今後のカリキュラム改善に資する基礎を提供した点で意義がある。
社会的には、これらの成果により、より本質的な漢字教育の実現が期待できる。特に、評価方法の再設計の基礎を確立することで、児童・生徒の「読字力」「書字力」だけでなく「運用力」の評価方法の開発に向け、重要な知見を提供するものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Awareness of Kanji in Educational Content: Analyzing Elementary Japanese Textbooks2022

    • Author(s)
      冨安 慎吾
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 92 Issue: 0 Pages: 14-22

    • DOI

      10.20555/kokugoka.92.0_14

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Method of Describing the Structure of Academic Ability Regarding Kanji: Starting from the Examination of the Concept of “Operational Capability”2021

    • Author(s)
      冨安 慎吾
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 90 Issue: 0 Pages: 26-34

    • DOI

      10.20555/kokugoka.90.0_26

    • NAID

      130008106353

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 漢字に関する学力としての「正しい筆順」についての批判的検討2021

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 590 Pages: 42-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字のアフォーダンスにもとづく学習内容の検討:データベース作成の試行として2023

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字に関する学習内容についての検討:生態学的意味論の視点から2022

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字学習方略に関する体系的記述についての検討2022

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 国語教育において形成される漢字観についての検討2021

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字に関する学習内容についての研究 ─小学校国語教科書の分析を中心に─2021

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字の運用・学習に影響する漢字観についての検討2020

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会2020年秋期大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字学力評価の開発のための検討:質問紙調査の試験的実施を通して2019

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] リーディングスキルテストと学力調査の相関からとらえた読解力に関する研究2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫・冨安慎吾
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 漢字文化事典2023

    • Author(s)
      冨安慎吾
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621308356
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi