Project/Area Number |
19K02710
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
Suga Hiroshi 宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30272090)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 音楽科教育 / 音楽表現 / メタ認知 / 自己調整 / 創作 / 協働学習 / 音楽学習 / グループ学習 / 自己調整学習 / 音楽表現指導 / からだメタ認知 / 教員養成 / 演奏表現指導 / 創発的思考 |
Outline of Research at the Start |
本研究の特色は,これまで指導者の経験と直感に依存してきた演奏表現指導方法について実証的な分析を試み,優れた指導を特徴づける要因に明らかにするとともに,それに基づく演奏表現指導力養成カリキュラムを開発しようとしているところにある。特に,本研究では,演奏表現指導を,指導者を含む演奏者全員の創発的な価値生成プロセスと捉える。本研究の主な課題は,音楽指導中に展開される指導者の演奏者の創発的思考過程の解明と,それに基づく音楽科教員養成プログラムの開発と効果の検証である。本研究の成果は,主体的・対話的で深い学びを実現する音楽科教師の養成・研修に重要な示唆を与えるものになると期待できる。
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Outline of Final Research Achievements |
The main results are the following three. 1. In music class, a teacher and a student collaborate in generating musical expression through mutual bodily judgments to understand the changes in the physical reality of others. 2. in music class dialogue among students, their focus was on "correct" performance and whether they followed the rules set by the teacher, and there was no evaluation of the qualitative transformation of their performance expression or modification based on it.3. In the group dialogues identified as socially shared coordination and group goal-oriented directive coordination, multiple monitoring statements were generated based on the metacognitive evaluation of internally generated images,, which led to following issues, musical suggestions, and work strategies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで経験と勘に頼っていた音楽表現学習において指導者と学習者,あるいは学習者同士の創発的な対話,特に身体性や内面で生起したイメージの交換が明らかとなったことから,レッスンや小・中学校音楽授業における表現指導場面において指導者が傾注すべき視点が明確になった。またこのことから音楽科教員養成カリキュラムにおいて,学習者の集団的な学習調整を支援する能力の開発に注力すべきことを明らかにすることができた。
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