• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Teachers' Ability to Facilitate Emergent Value Generation Processes in Teaching Performance Expression

Research Project

Project/Area Number 19K02710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Suga Hiroshi  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30272090)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords音楽科教育 / 音楽表現 / メタ認知 / 自己調整 / 創作 / 協働学習 / 音楽学習 / グループ学習 / 自己調整学習 / 音楽表現指導 / からだメタ認知 / 教員養成 / 演奏表現指導 / 創発的思考
Outline of Research at the Start

本研究の特色は,これまで指導者の経験と直感に依存してきた演奏表現指導方法について実証的な分析を試み,優れた指導を特徴づける要因に明らかにするとともに,それに基づく演奏表現指導力養成カリキュラムを開発しようとしているところにある。特に,本研究では,演奏表現指導を,指導者を含む演奏者全員の創発的な価値生成プロセスと捉える。本研究の主な課題は,音楽指導中に展開される指導者の演奏者の創発的思考過程の解明と,それに基づく音楽科教員養成プログラムの開発と効果の検証である。本研究の成果は,主体的・対話的で深い学びを実現する音楽科教師の養成・研修に重要な示唆を与えるものになると期待できる。

Outline of Final Research Achievements

The main results are the following three.
1. In music class, a teacher and a student collaborate in generating musical expression through mutual bodily judgments to understand the changes in the physical reality of others. 2. in music class dialogue among students, their focus was on "correct" performance and whether they followed the rules set by the teacher, and there was no evaluation of the qualitative transformation of their performance expression or modification based on it.3. In the group dialogues identified as socially shared coordination and group goal-oriented directive coordination, multiple monitoring statements were generated based on the metacognitive evaluation of internally generated images,, which led to following issues, musical suggestions, and work strategies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで経験と勘に頼っていた音楽表現学習において指導者と学習者,あるいは学習者同士の創発的な対話,特に身体性や内面で生起したイメージの交換が明らかとなったことから,レッスンや小・中学校音楽授業における表現指導場面において指導者が傾注すべき視点が明確になった。またこのことから音楽科教員養成カリキュラムにおいて,学習者の集団的な学習調整を支援する能力の開発に注力すべきことを明らかにすることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 音楽創作場面における中学生の協働的学習調整2023

    • Author(s)
      菅裕・藤本いく代・阪本幹子・浦雄一・酒井勇也・甲斐真里子・長谷場由久子・竹内美貴
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 31 Pages: 65-79

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 音楽教育における自己調整およびメタ認知に関する研究動向2022

    • Author(s)
      菅裕
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 52(1) Pages: 36-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働的音楽学習活動における生徒の共調整と自己調整の相互作用2022

    • Author(s)
      菅裕・藤本いく代・阪本幹子・浦雄一・酒井勇也・甲斐真里子・長谷場由久子・竹内美貴・池田由佳里
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 30 Pages: 47-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽科におけるメタ認知的スキル獲得のための教師の支援2021

    • Author(s)
      菅 裕,藤本 いく代,阪本 幹子,浦 雄一,酒井 勇也,長谷場 由久子,竹内 美貴,甲斐 真里子,植野 真都佳
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター

      Volume: 29 Pages: 39-53

    • NAID

      120007120283

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Emergently Interactive Process of Musical Expression Production between A Music Instructor and A Student2020

    • Author(s)
      Hiroshi Suga
    • Journal Title

      International Journal of Creativity in Music Education

      Volume: 7 Pages: 51-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 歌唱領域におけるメタ認知的スキル獲得のための教師の支援2020

    • Author(s)
      菅裕・藤本いく代他
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 151-163

    • NAID

      40022207558

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽科授業における熟練教師の信念と授業中の思考過程との関連性:授業観察とインタビューを通して2019

    • Author(s)
      兼重博美,菅裕
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42(2) Pages: 25-34

    • NAID

      130007980872

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Study of Co-regulation and Socially Shared Regulation Processes in Collaborative Music Learning2022

    • Author(s)
      Hiroshi Suga
    • Organizer
      35th World Conference of the International Society for Music Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新時代の学校音楽教育―柔軟性・多様性・創造性2022

    • Author(s)
      高見仁志・津田正之・ 齊藤忠彦・ 菅裕
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽教育における自己調整及びメタ認知に関する研究動向 菅裕2021

    • Author(s)
      菅裕
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回京都大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Emergently Interactive Process between a Music Instructor and a Student for Producing Musical Expression2019

    • Author(s)
      Hiroshi Suga
    • Organizer
      12th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共同企画Ⅲ:ラウンドテーブル「新時代の学校音楽教育」2019

    • Author(s)
      菅裕,高見仁志,津田正之,齊藤忠彦
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi