Reseach on early childhood environmental education to foster an ecological world view
Project/Area Number |
19K02717
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Osaka Ohtani University |
Principal Investigator |
Inoue Michiko 大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (80269919)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 環境教育 / 幼児 / 保育 / 稲作 / 質問紙調査 / 生態学的自然観 / 田んぼビオトープ / ビオトープ / 田んぼ |
Outline of Research at the Start |
地球温暖化等環境問題が深刻化する今、幼児期から環境教育を導入して環境破壊のない世界をよしとする価値観を育てることが重要である。本研究では幼児期の環境教育普及をめざして乳幼児期から生態学的自然観を育てるために農業などの伝統的第一次産業の体験が有効であるという仮説を立て、こども園に田んぼビオトープを造成し、稲作とそれに関わる文化を媒体に生態学的自然観の形成が可能か観察する。同時に、保育現場を対象として自然と関わる実践の実施実態・実践のねらい・伝統的第一次産業に関わる活動頻度等について質問紙調査を実施し、参与観察から得られた結果と合わせ、保育現場に環境教育を普及させるための具体的方策を提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
Under the goal of constructing a theory that contributes to the diffusion of environmental education in early childhood services and proposing model practices, a rice paddy was constructed in one early childhood education and care center to explore whether experience of traditional primary industry is effective in fostering an "ecological view of nature" from infancy. The five-year-old children worked on rice cultivation program throughout the year. Through this practice and professional development of educators, both children and educators became aware of the relationship between human life and nature. A questionnaire was also conducted at early childhood services in Tokyo and Hyogo prefectures in 2022. The survey has revealed the actual implementation of rice cultivation activities, the conceptual understanding of early childhood educators, and the reality of activities related to environmental education in early childhood settings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
幼児期の環境教育の実践として伝統的第一次産業の模擬的体験に効果があることが確認でき、日本の伝統的産業である稲作という点からも国際的にも発信力を持ち得る学術的成果である。保育現場の実態調査からは稲作の実施実態やその目的設定、保育者の環境教育などについての概念理解の実態がいずれも不十分であることがわかり、幼児期の環境教育として伝統的第一次産業の模擬的体験の導入を進めていく意義が確認できた。持続可能な社会の形成は21世紀の人類の最大の課題であり、幼児期の教育から持続可能な社会の作り手を意識した教育を行うことは重要であり、本研究で確認した成果をふまえた保育実践が普及すればその社会的意義は大きい。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)