• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a self-evaluation table for high school (nursing) practicums

Research Project

Project/Area Number 19K02718
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuyama Heisei University

Principal Investigator

Oka Kazuko  福山平成大学, 看護学部, 教授 (00713794)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡本 陽子  広島文化学園大学, 看護学部, 教授 (50425138)
渡邉 満  広島文化学園大学, 人間健康学部, 教授 (30127740)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords高等学校(看護) / 教育実習 / 評価基準 / ルーブリック / 高等学校(看護)教員 / 大学卒業時 / 資質能力 / 評価 / 教職課程コアカリキュラム / 高等学校 / 看護 / 資質・能力 / 教育実習評価
Outline of Research at the Start

教育実習における教育目標は,2017年11月に文部科学省により教職課程コア・カリキュラムとして定められたが,学校種や教科については個々の大学に任されている.高等学校(看護)教員養成において教科として独自の評価基準や学生の自己評価表は全国的に統一されたものはない.そのため,高等学校(看護)教員として大学卒業までに習得すべき資質・能力のスタンダードを作成する.それに基づき教育実習で必要となる資質・能力を策定,それと同時に教育実習の評価基準を作成する.さらに学生が行う教育実習自己評価表を作成することを目的とする.高等学校の教員と大学の教員が共同で教育実習評価基準を作成することは意義がある.

Outline of Final Research Achievements

The goals of educational training in the teacher core curriculum are shown as a whole with regard to school type and effects; in high school (nursing) teacher training, there are no unique evaluation criteria as a subject, and are currently left to each university to decide. Therefore, in the present study, we surveyed teachers, including managers of five-year integrated (nursing) high schools to create standards for qualifications and capabilities that students must acquire by the time they graduate from university as high school (nursing) teachers. As a result, we extracted 19 categories and 59 subcategories. On the basis of these findings, we conducted a survey again in order to create criteria for the necessary qualifications and capabilities to be acquired in teacher training, and created a 36-item evaluation table with rubric.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育実習自己評価表を作成することにより,学生は事前に実習目標を確認し、実習に臨むことができる.教育実習終了後,学生と実習校の教員が評価表に記入することで,実習の成果や課題を確認し、今後の学びや指導に向けて改善を行うことができる.
大学と実習校教員が連携して実習指導に当たり、実習評価についても共同して行うことが求められており,将来の看護科教員を育てるために評価表を用いて共同で指導する意義は深い。学生は、実習後に自己評価を行うことでリフレクションにつながり、学生の時期から自律して学ぶ教師像を身につけることができる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 高等学校(看護)教育実習評価表作成に向けての文献検討2022

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子, 渡邉満
    • Journal Title

      福山平成大学看護学部紀要

      Volume: 第1巻 Pages: 23-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校(看護)教員 として大学卒業時に必 要な資質能力-高等学 校教員へのアンケート 調査より-2021

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子, 渡邉満
    • Journal Title

      広島文化学園大学・短期大学,看護学統合研究

      Volume: 第22巻 Pages: 23-34

    • NAID

      120006999163

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校(看護)教員とし て大学卒業時に必要な 資質能力の基準の作成 -高等学校教員へのア ンケート調査から-2021

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子, 渡邉満
    • Journal Title

      日本看護・教育・福祉学研究学会誌

      Volume: 第3巻 Pages: 19-30

    • NAID

      40022613585

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校(看護)教員として大学卒業時に必要な資質能力 -高等学校教員へのアンケート調査より-2021

    • Author(s)
      岡 和子 岡本陽子 渡邉 満
    • Journal Title

      看護学統合研究

      Volume: 第22巻 Pages: 23-34

    • NAID

      120006999163

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校(看護)教員と して大学卒業時に必要な資質能力の基準の作成-高等学 校教員へのアンケート調査から-2021

    • Author(s)
      岡 和子 岡本陽子 渡邉 満
    • Journal Title

      日本看護・教育・福祉 学研究学会

      Volume: 第4巻,No.1 Pages: 19-30

    • NAID

      40022613585

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等学校教育実習におけるルーブリックによる自己評価表の開発―高等学校看護科教員と学生の調査をもとにして―,2021

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子,渡邉満
    • Organizer
      日本看護・教育・福祉学研究学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習(看護)で達成が必要とされる資質能力について高等学校教員の調査から評価表の作成を目指して2021

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子,渡邉満
    • Organizer
      第41日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習評価についての文献検討2021

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子,渡邉満
    • Organizer
      全国看護管理・教育・地域ケアシステム学会第14回学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 5年一貫高等学校「看護」教員として大学卒業時に必要な資質能力の基準-高等学校教員のアンケート調査から-2020

    • Author(s)
      岡 和子 岡本陽子 渡邉 満
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校(看護)教員として大学卒業までに必要な資質能力-教育実習(看護)自己評価表の作成に向けて-2020

    • Author(s)
      岡和子,岡本陽子,渡邉満
    • Organizer
      日本看護研究学会中国・四国地方会 第33回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi