• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on devising effective teaching methods in the field of biology during the transitional period of childhood and elementary school

Research Project

Project/Area Number 19K02719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi Gakuin Women's University (2020-2023)
Koriyama Women's Junior College (2019)

Principal Investigator

Ito Tetsuaki  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (50735256)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 卓  郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (60762218)
山本 容子  筑波大学, 人間系, 准教授 (40738580)
板橋 夏樹  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (90733212)
佐久間 邦友  日本大学, 文理学部, 准教授 (30761209)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords素朴生物 / 学校生物 / 生物概念 / 楽天主義 / 幼小接続 / 素朴生物学 / 保幼小接続 / 学校生物学 / 遺伝 / 幼児 / 擬人化 / 遺伝的特徴 / 身体的特徴 / 心理的特徴 / 幼少接続 / 保育者 / 小学校教諭 / 生物教育 / 幼児教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,幼小接続期における小学校教師の生物分野の効果的な教授法を検討する ため,①幼児が日常生活での経験を通じて獲得する生物学的思考(素朴生物学)と、②児童が 学習によって獲得する生物学的思考(学校生物学)を実証的に分析し,③素朴生物学と学校 生物学の円滑な接続によって生じる児童の変容を明らかにすることである。そして,素朴生 物学と学校生物学の相互作用に関する理論的考察によって,幼小接続期における小学校教師 の生物分野の効果的な教授法を構築・提示する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify effective teaching methods for naive biology and school biology.The purpose of this research is to organize the research conducted to date on young children's biological thinking, and in particular to investigate the effects of young children's optimism. An analysis was added from this perspective. As a result, the following four points became clear. First, young children tend to believe that desirable traits will be passed on to their children and that undesirable traits will not be passed on to their children. Second, young children tend to believe that undesirable characteristics can change in desirable directions. Third, young children tend to apply optimism to psychological and physical characteristics, but not to genetic characteristics. Fourth, young children may apply effort-dependent optimism.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の幼児教育における課題の1つとして、科学教育の充実が挙げられる。例えば、経済開発協力機構は、科学教育を言語・算数教育と同様に幼児期から導入すべき不可欠な教育として捉えている。また、全米科学教師協会の基本方針表明でも、幼児期に科学概念を獲得させる機会の重要性を指摘している(NSTA,2014)。我が国でも同様に、幼児期における科学教育の充実が求められている。2018年4月より施行された幼稚園教育要領においては、幼児期の終わりまでに育ってほしい姿をあらたに明記し、その1つに「自然との関わり・生命尊重」の項目があげられ、「科学的な視点をもつこと」が目標として掲げられている。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 素朴生物学と学校生物学の教授法に関する研究―幼児の楽天主義に着目して―2024

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 24 Pages: 23-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼保小接続期における素朴生物学と学校生物学の教授法に関する研究-幼児の遺伝の認識に着目して-2023

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 23 Pages: 1-6

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成における防災教育プログラム開発と教育評価に関する研究ーテキストマイニングを活用した定性的・定量的データの同時分析ー2023

    • Author(s)
      西浦和樹 伊藤哲章 守渉 兪景蘭
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 23 Pages: 73-79

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する研究-心的・身体的特性及び生物・無生物の区別に注目して-2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響- 森のようちえんの園児に注目して -2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      野外文化研究

      Volume: 20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園の保育環境を利用した運動遊びに関する研究2020

    • Author(s)
      伊藤哲章、柴田卓
    • Journal Title

      野外文化教育

      Volume: 18 Pages: 65-75

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東日本大震災後の幼児の発達に関する保育者の意識調査 : 福島県内の保育者を対象とした質問紙調査から2020

    • Author(s)
      柴田卓、伊藤哲章、仲西真美子、三瓶令子
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 149-160

    • NAID

      120006999288

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保幼小接続に関する研修・交流の実態及び保育者の意識2020

    • Author(s)
      伊藤哲章、沼田春香、宗像佑華、柴田卓
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 137-148

    • NAID

      120006999287

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響-森のようちえんの園児に注目して-2023

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Organizer
      野外文化教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼保小接続期における素朴生物と学校生物の円滑な接続と教授法に関する研究2023

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の教授法に関する研究―幼児の遺伝についての認識に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の生物学的思考における自発的概念変化に関する研究2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における生き物飼育経験の有効性に関する研究2020

    • Author(s)
      森田美咲、伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の生物概念に関する保育者の意識2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会(岩手大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保幼小接続に関する研修及び交流が保育者に与える効果2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会(弘前大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の自然認識2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      野外文化教育学会(新潟薬科大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 領域「環境」における運動あそびの実践に関する研究ー北欧の保育園の事例を参考にしてー2019

    • Author(s)
      伊藤哲章 柴田卓
    • Organizer
      日本教材学会(東京学芸大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自伝的記憶の想起に及ぼす匂いの影響2019

    • Author(s)
      関口晋 伊藤哲章
    • Organizer
      日本味と匂学会(高知市)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する研究ー保育者対象のアンケート調査よりー2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会(静岡大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本科学教育学会(宇都宮大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の小学校生活科の学習観に関する研究2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      教育実践・経営学会定例研究会(白鴎大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 初等理科教育2021

    • Author(s)
      片平克弘 木下博義 伊藤哲章
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003556
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもの姿からはじめる領域・環境2020

    • Author(s)
      秋田 喜代美、三宅 茂夫、東 義也
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860155155
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] シリーズ知のゆりかご 子どもの姿からはじめる領域・環境2020

    • Author(s)
      秋田喜代美・三宅茂夫監修 , 東義也編集 伊藤哲章
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      みらい
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi